آغوش باز پارک فناوری پردیس پذیرای نخبه‌های از خارج بازگشته/ ساخت اولین شهرک هوشمند در پارک فناوری پردیس

طی سه سال گذشته حدود هزار نفر از متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به موطن خود بازگشته و در پارک فناوری پردیس شروع به کار کرده‌اند.

به گزارش صبح پردیس به نقل از ایرنا، پارک فناوری پردیس در بین سایر پارک‌های فناور بهترین عملکرد را در میزبانی از متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور داشته است.

تاسیس شرکت نوپا، برگزاری سخنرانی و کارگاه آموزشی و اشتغال در شرکت‌های فن آور، از جمله مسیرهای همکاری متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با پارک فناوری پردیس است.

در برنامه ارزیابی بهترین پایگاه‌های همکار با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور، بیش از ۱۲۰ پایگاه تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته که پارک فناوری پردیس بهترین میزبان شناخته شده است.

برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» به‌منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور توسط مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری بیش از ۶۷ دانشگاه، پژوهشگاه، شرکت دانش‌بنیان، پارک فناوری و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور در حال اجرا است.

این برنامه در قالب حمایت از انجام دوره‌های علمی و تحقیقاتی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، استاد مدعو و معین، راه‌اندازی کسب‌ و کارهای فناورانه، اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان، تعریف پروژه‌های فناوری کوتاه و بلندمدت، برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی به ارتباط موثر ما بین متخصص و مراکز علمی و فناوری برگزیده کشور یاری می رساند.

بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سالانه طی فرایند ارزیابی، اقدام به رتبه‌بندی این پایگاه‌ها می‌کند.

در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۶ پارک فناوری پردیس معاونت علمی به‌عنوان پایگاه متخصص در راه‌اندازی کسب ‌و کار و جذب ایرانیان متخصص خارج از کشور بالاتر از دیگر پایگاه‌های فعال در این حوزه قرار گرفت.

در رتبه‌بندی کلی نیز این پارک از میان ۴۹ پایگاه، به‌عنوان ششمین پایگاه برتر کشور انتخاب شده است. هم‌اکنون تعداد ۱۵ نفر از ایرانیان متخصص خارج از کشور در پارک فناوری پردیس معاونت علمی مستقر شده‌اند و کسب‌وکار فناورانه خود را در این پایگاه راه‌اندازی کرده‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پارک فناوری پردیس در چهارسال سال گذشته میزبان اشتغال بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ نخبه از ۱۰۰ دانشگاه خارجی به کشور بازگشته است.

برنامه ارزیابی پایگاه‌ها، برای نخستین بار در سال ۹۴ و با همکاری پنج مرکز علمی و فناوری منتخب با هدف ایجاد پل ارتباطی با پژوهشگران و کارآفرینان برجسته ایرانی خارج از کشور طراحی و اجرا شده است.

این برنامه در سال ۹۹ با هدف ایجاد رقابت موثر میان پایگاه‌های میزبان و همچنین هدایت درخواست‌ها به سمت آن ها با عملکرد مطلوب‌تر اجرایی شده و ارزیابی مرکز تعاملات ببین المللی معاونت علمی و فناوری در این برنامه براساس شاخص‌های مورد نظر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است.

استخراج دقیق شاخص‌ها و داده‌های مورد نیاز، برطرف کردن نواقص موجود دوره‌های گذشته، جمع‌آوری اصولی بازخورد متقاضیانِ همکاری با پایگاه ها، از جمله اصول ملاحظه شده در انجام این ارزیابی است.

*وزارت راه برای پیشرفت پارکهای فن آور اهتمام ویژه دارد

تفاهم نامه واگذاری ۴۰۰ هکتار اراضی الحاقی به پارک علم و فناوری پردیس، مشارکت در احداث شهرک دانش بنیان (شهرک فردوس پردیس) و احداث پارک علم و فناوری در شهر جدید پرند، قراردادها و یادداشت‌های تفاهمی بود که طی روزهای گذشته امضا شد.

وزیرراه و شهرسازی درباره جزییات سه تفاهنامه منعقد شده با معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، با توجه به استعدادی که در مردم کشور وجود دارد، اجنتاب ناپذیر و جزو سیاست‌های کلان نظام است. به همین دلیل وزارت راه در جهت ایجاد زیر ساخت و کمک به پیشرفت پارک‌های علم و فناوری اهتمام ویژه دارد.

«محمد اسلامی» گفت: تفاهمنامه‌ای را با معاونت علمی ریاست جمهوری امضاشد که در راستای سیاست کلی نظام است تا پارک فناوری پردیس به ترکیبی از شهر مسکونی فاخر برای پژوهشگران تبدیل شود.

وی با اشاره به جزئیات تخصیص اراضی جدید به پارک فناوری پردیس، توضیح داد: درگذشته فقط یک زمین برای پارک فناوری پردیس تخصیص داده شده بود و در سال گذشته ۳۷۰ هکتار دیگر و امروز ۲۸۰ هکتار به آن اضافه کردیم.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: طی این تفاهمنامه ۸۰۰ هکتار دیگر را برای ساخت شهرک فردوس در پردیس در نظر گرفته شد تا با اختصاص محلی برای سکونت، جذب نخبگان داخل و خارج تسهیل شود.

اسلامی افزود: برای سایر شهرهای جدید هم در پرند و هشتگرد این برنامه اجرایی خواهد شد و توسعه شهرک‌های تخصصی که فعالیت و سکونت را توامان داشته باشد، از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است.

*ساخت اولین شهرک هوشمند در پارک فناوری پردیس

«مهدی هدایت» مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس توضیح داد: به زودی اولین شهرک هوشمند کشور با معماری سبز جهت سکونت نخبگان و فناوران پارک فناوری در شهر جدید پردیس ساخته می شود.

وی ادامه داد: در پی این تفاهم نامه در حدود ۲۸۰ هکتار اراضی جدید به اراضی پارک فناوری پردیس اضافه می شود تا وسعت این پارک با افزایش سه برابری، به حدود ۴۰۰ هکتار برسد.

به گفته هدایت، وسعت این شهرک حدود ۸۰۰ هکتار است و بر پایه ویژگی‌ها و خصوصیات شهر هوشمند و زیست بوم بر پایه معماری سنتی و مدرن طراحی و ساخته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به مختصات این شهرک هوشمند، توضیح داد: استقرار شبکه زیرساخت هوشمند انرژی و دیتا، استقرار سیستم حمل و نقل هوشمند و غیرآلاینده با اولویت استفاده از دوچرخه همگانی، سیستم حمل و نقل عمومی و خودروی برقی، برقراری امنیت شهری از طریق سیستم دوربین مداربسته، سیستم هشدار خطر هوشمند و شبکه امنیت شهری از جمله ویژگی‌های این شهرک خواهد بود.

به گزارش ایرنا، پارک فناوری پردیس به‌ عنوان مهم‌ترین و بزرگترین پارک فناوری کشور با مجوز شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۸۴ در زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری و با همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی – پژوهشی کشور با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فناوران و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شد.

این پارک بعنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تاکنون بیش از ۲۰۰ واحد فناور دانش‌بنیان از بین بیش از ۱۹۰۰ متقاضی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت پذیرفته شده و این واحدهای فناور توانسته‌اند مراکز تحقیق یا دفاتر طراحی و مهندسی خود را در پارک فناوری پردیس ایجاد و مستقر نمایند.

شهرستان پردیس باجمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد و پارک فناوری فاز ششم شهر پردیس است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا