آغاز طرح سلامت محرم در پردیس

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس گفت: همزمان با آغاز ماه محرم، طرح سلامت محرم توسط کارشناسان بهداشت محیط در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش صبح پردیس، حسن خیرخواه با اشاره به فرارسیدن چهارم مهرماه روز جهانی بهداشت محیط اظهار داشت: با توجه به اینکه در ماه محرم همزمان با برگزاری مراسم عزاداری در مساجد، هیأت‌های مذهبی و تکایا، توزیع غذا و نذورات صورت می‌گیرد، نظارت‌های بهداشتی به‌منظور پیشگیری از مسمومیت‌ها و بیماری‌های مرتبط با آب و غذا به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای، تشدید می‌شود.

وی گفت: بازدید کارشناسان از تکایا، مساجد و هیأت‌های عزاداری آغاز شده و در این بازدیدها ضمن آموزش افراد، تراکت توصیه‌های بهداشتی در آشپزخانه‌ها توزیع و موارد لازم حضوراً به آشپزها و عوامل آشپزخانه‌ها اعلام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس افزود: همچنین بازرسی‌های بهداشتی از کلیه مراکز تهیه، توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی شهری و روستایی حساس با اولویت بهداشت فردی و مواد غذایی و همچنین کنترل بازرسی مستمر از شبکه‌های توزیع آب آشامیدنی صورت خواهد گرفت.

خیرخواه ادامه داد: ضمن اینکه برای امر پخت و توزیع مناسب غذا و نذورات در این ایام نظارت‌های مستمر از تمامی هیأت‌های مذهبی، تکایا و مساجد وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل مدیریت بهداشت محیط در برنامه سلامت محرم، هرگونه پخت و پز باید در مکان‌های با شرایط بهداشتی انجام شود و کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی را در هنگام ارائه خدمت نیز ضروری دانسته و اعمال کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس تصریح کرد: بر طبق دستورالعمل‌های بهداشتی، مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشند و از مواد غذایی و فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و همچنین بسته‌بندی مورد تأیید وزارت و یا سازمان دامپزشکی استفاده شود.

خیرخواه اظهار کرد: مردم و مسؤولان هیأت‌های مذهبی، تکایا و مساجد باید توجه داشته باشند که احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی را از مراکز مجاز مورد تأیید دامپزشکی تهیه کنند.

وی گفت: برای تهیه غذای نذری باید از نمک‌های بسته‌بندی یددار و تصفیه شده و همچنین روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس افزود: در هنگام پخت غذا باید دقت شود که از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر چهار درجه سانتیگراد یا در بالای 63 درجه سانتیگراد (بر روی شمعک گاز) نگهداری کنند تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر 63 درجه نرسد.

خیرخواه ادامه داد: مسؤولان هیأت‌ها باید توجه کنند، از بسته‌بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری شود و درعین‌حال از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.

وی اضافه کرد: در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل چهارگانه سالم‌سازی الزامی است و توصیه می‌شود از سالاد و سبزی بسته‌بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس اظهار کرد: بنابر تمهیدات بهداشتی، شست‌وشو و گندزدایی مستمر ظروف چند بار مصرفی که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود ضروری است این اقدام به‌صورت صحیح و بهداشتی انجام شود.

خیرخواه تصریح کرد: در صورت استفاده از ظروف یک‌بارمصرف برای توزیع چایی و مواد غذایی گرم از ظروف یک‌بارمصرف مناسب ترجیحاً ظروف یک‌بارمصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود.

وی گفت: همچنین دفع پسماندهای تولید شده به‌صورت بهداشتی جمع‌آوری، انتقال به‌ویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی از نکاتی مهمی است که به بهداشت محیط کمک زیادی خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا