آزادراه تهران-پردیس؛ بسیار گران ولی ناایمن

آزادراه تهران-پردیس در حالی که به سبب برگشت سرمایه به سرمایه‌گذاران آن عوارضی  بسیار گران دارد؛ ولی ناایمن است و حوادث زیادی را در کارنامه داد.

به گزارش صبح پردیس، آزادراه تهران ـ پردیس حلقه ارتباطی بین استان مازندران، بخشی از شهرهای استان خراسان شمالی، و شهرهای اقماری از جمله پردیس است که دارای ۴ تونل، ۱۸ پل بزرگ و ۶۶ پل کوچک است.

جاده قدیم تهران ـ رودهن به دلیل استاندارهای پایین و نداشتن ایمنی تردد همواره خسارات مالی و جانی زیادی را ایجاد می‌کرد، تا اینکه در سال 1389 پروژه آزاد راه تهران ـ پردیس با مشارکت  بانک مسکن، شرکت عمران شهر پردیس، وزارت راه و ترابری و توسعه راه‌های ایران به منظور کاهش حوادث جاده‌ای و رفاه ساکنان پردیس ساخته شد. برطبق برآورد وزرات راه و ترابری هزینه مصرفی این پروژه معادل 1598 میلیارد ریال است که از 15 شهریور 95 عوارض تردد در این آزاد راه از 3000 تومان به 3500 تومان افزایش یافته است.

عباس طاهری مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران – پردیس در گفت‌و‌گویی با استناد به ماده 52  قانون مشارکت، تنظیم و تصویب نرخ را قانونی برشمرده و اظهار داشت: علت افزایش عوارض برگشت سرمایه به سرمایه‌گذاران برطبق لایحه تصویبی است که در قانون نیز پیش‌بینی شده است.

عوارضی آزادراه از همان ابتدای کار تا به امروز با نارضایتی‌های بسیاری از سوی مردم همراه بوده است؛ چرا که برای عبور با خودروی سواری از این جاده باید 3500 تومان پرداخت شود، یعنی چیزی معادل 5/3 لیتر بنزین برای  هر سفر، که به صرفه نیست و هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

دانشجویان و کارمندانی که از وسایل نقلیه‌عمومی استفاده می‌کنند، نیز به نحوی عوارض خودرو می‌پردازند؛ چون دانشجویی که باید رأس ساعت مقرر سر کلاس حضور داشته باشد و یا کارمندی که در ساعت معین سرکار حاضر شود ناگزیر به استفاده از تاکسی‌های خطی است؛ البته سایر وسایل نقلیه قیمت مناسب‌تری دارند اما تضمینی برای به موقع رسیدن به مقصد نیست، راننده تاکسی برای عبور از اتوبان و به موقع رساندن مسافران مسیر آزاد راه را انتخاب می‌کند و به دلیل پرداخت عوارض اتوبان کرایه بیشتری از مسافران دریافت می‌کند.

این درحالی است که آزاد راه تهران- پردیس جاده مطمئنی نیست و در چند سال گذشته حوادث منجر به فوت زیادی را در کارنامه خود داشته که در اکثر موارد دست‌اندازهای بعد از تونل‌ها در روزهای بارانی مشکل‌ساز بودند، خودروها سُر خورده و به گارد ریل کنار جاده برخورد کرده‌اند، و تأسف‌بارتر اینکه در گزارش پلیس معمولاً 50 درصد راننده مقصر دانسته می‌شود و مسئولیت 50 درصد باقیمانده متوجه راهداری و واحد رسیدگی به آزاد راه قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر این آزاد راه سیستم کنترل سرعت ثابت ندارد و تنها در بعضی از قسمت‌ها، پلیس یا واحد سیار مستقر است تا سرعت خودروها را چک کند آن هم در هوای بارانی و سرد که کمتر دیده شده حضور داشته باشند و نکته قابل توجه اینکه هوای پردیس و نواحی اطراف آن در 6 ماهه سرد سال معمولاً برفی و بارانی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا