ورود فاضلاب انسانی به سد ماملو/ زمینی برای خدمات زیربنایی در دست شرکت عمران نیست

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس با انتقاد از ورود فاضلاب انسانی به سد ماملو گفت: انتقال مستقیم فاضلاب به رودخانه سیاهرود بار میکروبی بالایی دارد زیرا این آب به سد ماملو منتقل می‌شود و می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را به محیط‌زیست وارد کند.

به گزارش صبح پردیس،  عزیز میکائیلی رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس پیش از ظهر امروز طی نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک در جمع خبرنگاران در خصوص این برنامه‌های این اداره اظهار کرد: برنامه‌های متعددی درون و فرابخشی در حوزه محیط‌زیست برگزار شد که در ۲۶ دی‌ماه برنامه‌ای به‌صورت استانی در دو بخش فوتسال و تیراندازی برگزار شد که تیم پردیس مقام‌های برتر را کسب کرد.

وی گفت: به دلیل شرایط جوی برنامه‌های روز جمعه ۲۷ دی‌ماه محقق نشد اما در روز سوم که با نام مسوولان و هوای پاک معرفی شد با انعقاد سند همکاری با شهرداری پردیس راهبری ایستگاه هواشناسی و دیدار ملاقات مردمی را برگزار کردیم.

میکائیلی افزود: یکشنبه ۲۹ دی‌ماه که آموزش و هوای پاک نام‌گذاری شده بود علی‌رغم اعلام برنامه، اداره آموزش‌وپرورش شهرستان پردیس هماهنگی برای اجرای کارهای فرهنگی برای دانش آموزان نداشتند و این همکاری این اداره در هیچ‌کدام از برنامه‌ها اجرا نشده است.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس ادامه داد: این عدم همکاری علی‌رغم امضای سند چندجانبه با آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان بوده و در طی سال‌های اخیر هیچ‌گونه همکاری با محیط‌زیست نداشته‌اند.

وی اضافه کرد: دوشنبه ۳۰ دی‌ماه، طی مصوبه‌ای اجرای برنامه معاینه فنی رایگان ویژه خودروهای دولتی را داشتیم و. روز ۱ بهمن از ۳۲ واحد پایش و از هشت مورد نمونه‌برداری شد.

میکائیلی تصریح کرد: روز چهارشنبه ۲ بهمن‌ماه قانون و هوای پاک نام‌گذاری شده بود و طی این روز پرونده‌ها با دستور ویژه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خارج از نوبت و بر اساس اهمیت رسیدگی و روی آن‌ها صادر خواهد شد.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس در خصوص اظهاراتی منبی بر اینکه محیط‌زیست در بحث مترو مخالفت دارد، گفت: در این بحث محیط‌زیست مخالف نیست زیرا قطار شهری از اولویت‌ها و جز ضرورت‌ها برای اجرا است اما متأسفانه موجی علیه محیط‌زیست به راه افتاده است که عمدتاً ناشی از تعلل و کم‌کاری شرکت عمران پردیس است.

وی افزود: این موج به وجود آمده اما در مرحله اول هر طرحی که اجرا می‌شود با توجه به اینکه 85 درصد محیط شهرستان پردیس در پهنه زیست‌محیطی قرار دارد، باید گزارش ارزیابی صادر شود.

میکائیلی ادامه داد: ما ممانعتی برای اجرا این طرح نداریم اما باید گزارش ارزیابی از سوی محیط‌زیست تهیه و به سازمان محیط‌زیست ارائه شود و به دلیل اینکه این طرح ملی است و جز ضروری‌ترین طرح‌هایی است که در پردیس با توجه به بارگذاری جمعیت این شهر اجرا می‌شود مخالفتی نداریم.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس اضافه کرد: یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا، خدمت‌رسانی به مردم و کاهش مصرف سوخت طرح متروی شهری است و با پیگیری‌هایی که با استان انجام دادیم و دستور ویژه فرماندار دادند، متأسفانه تا امروز شرکت عمران به‌عنوان کارفرما و مشاور این پروژه هیچ‌گونه گزارش ارزیابی به سازمان محیط‌زیست ارائه نداده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که این گزارش ارائه نشود و با توجه به بررسی‌های سازمان‌های نظارتی به‌خصوص سازمان بازرسی کل کشور در این حوزه تا زمانی که این گزارش ارائه نشود، تائید و بررسی از سوی سازمان متصور نیست.

مکائیلی تصریح کرد: این به معنای مخالفت این سازمان با این طرح نیست، بلکه ما موافق این طرح هستیم اما امیدواریم مسوولان قبل هرکاری این مطالعات را ارائه کنند و ما نیز خارج از نوبت بررسی و اعلام نتیجه خواهیم کرد تا مردم متضرر نشوند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس در خصوص آلودگی محیطی در محدوده بهشت رضوان‌شهر بومهن، گفت: در این خصوص اخطاری به شهردار برای آلودگی محیط مرکز بارگیری زباله که به‌صورت موقت در جنب بهشت رضوان ساخته شده داده‌ایم، زیرا محیطی بهداشتی حق مردم است.

وی افزود: این مسئله باید در کوتاه و بلندمدت جابه‌جا شود و در غیر این صورت مجبوریم شهرداری را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

میکائیلی ادامه داد: دلیل بعدی آلودگی محیط‌زیست آن محدوده خروج فاضلاب شهرک بهار طلائیه و ورود مستقیم به رودخانه سیاهرود است که در این خصوص طرح دعوی کرده و از مدیران آبفا پاسخ خواستیم.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس اضافه کرد: موضوع تأمین دلیل شده و در مراجع قضایی بررسی می‌شود و از شرکت آبفای شرق و استان تهران نیز پیگیری می‌کنیم اما از مراجع قضایی دادستان دستور ویژه‌ای در خصوص ساماندهی فاضلاب این شهرک صادر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: فاضلاب این شهرک در دستور کار اول تصمیم‌گیری‌های کلان استان قرارگرفته و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس هم یکماه به آبفا فرصت دادند و اگر اقدام عملی نبینیم پیگیری دادستان در جهت احقاق حقوق عمومی مردم با قاطعیت ادامه خواهد یافت.

میکائیلی افزود: شهرک بهار طلائیه پکیج و سپتینگ داشته اما یکساله این فرآیند تصفیه متوقف و سپتینگ از محل خارج و فروخته‌شده و فاضلاب به‌صورت خام به رودخانه سیاه رود منتقل می‌شود

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس ادامه داد: انتقال مستقیم فاضلاب به رودخانه سیاهرود بار میکروبی بالایی دارد زیرا این آب به سد ماملو منتقل می‌شود و می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را به محیط‌زیست وارد کند.

وی در خصوص صدور مجوز ساخت تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در پردیس و بومهن، بیان کرد: نزدیک به ۵ سال از صدور مجوز احداث تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب می‌گذرد و متأسفانه کش‌وقوس‌های بسیاری داشته و مطمئناً این موضوع پیگیری می‌شود.

میکائیلی اضافه کرد: محیط‌زیست مشکلی برای صدور مجوز ندارد و فقط پیگیر سرعت در کار است اما مجوز بومهن صادرشده و مجوز پردیس نیز باید با پیگیری شرکت عمران اخذ شود.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس تصریح کرد: شرکت عمران گزارش ارزیابی ارسال کرده که ناقص است و تا زمانی که این گزارش اصلاح نشود و دغدغه محیط زیستی که در پهنه محافظتی محیط‌زیست قرار دارد تأمین نشود این امر محقق نمی‌شود.

وی افزود: این پرونده در حال حاضر در حال رسیدگی در مراجع قضایی است و دادستان برای شرکت عمران شهر پردیس یک ماه مهلت تعیین کرده که درصورتی‌که در این مدت که چند روزی از آن باقی‌مانده به نتیجه قطعی و عملی نرسد شخصاً ورود کرده و با عاملینی که در این بخش قصور و یا کم‌کاری کرده‌اند برخورد لازم را انجام خواهند داد و این مقصرین به مراجع تخلفات استان معرفی خواهند شد.

میکائیلی در خصوص آرامستان نیز گفت: آرامستان یکی از موضوعاتی حیاتی است و متأسفانه مسئولانی که شهر را ایجاد کردند در تمام زیرساخت‌هایی که بابت سرانه‌های عام‌المنفعه در داخل شهرستان وجود داشته ساخت‌وساز انجام داده‌اند و امروز فضایی برای آموزش، درمان، تفریح، بهداشتی، آرامستان و… ندارند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس ادامه داد: هیچ فضایی برای این سرانه‌ها در دست شرکت عمران باقی نمانده است و امروز مسئولان به مشکل برخوردند و تنها پلاکی که برای آرامستان معرفی کردند پلاکی در عمق و محدوده حفاظت شده است و در جنوب باغکمش قرار دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این پلاک در پهن محیط‌زیست قرار دارد شرایط و ضوابطی خاص دارد و نه اداره محیط‌زیست شهر پردیس و حتی اداره کل استان تهران در این حوزه حق ورود ندارند و تنها مرجعی که در صورت کامل بودن پرونده و پس از ارائه گزارش اثرات زیست‌محیطی می‌تواند ورود کند شورای عالی حفاظت از محیط‌زیست است.

میکائیلی تصریح کرد: تا به امروز این پرونده تکمیل‌نشده و این به دلیل کوتاهی مشاور شرکت عمران شهر پردیس بوده که این نواقص و موضوعات را مرتفع نکرده و تا پرونده تکمیل نشود و به شورای عالی حفاظت محیط‌زیست ارسال نشود اقدامی عملی صورت نمی‌گیرد.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس افزود: اینکه احداث آرامستان یکی از ضرورت‌های شهرستان و مطالبات به‌حق مردم این شهرستان است غیرقابل‌انکار است و باید هرچه سریع‌تر در این خصوص اقدامی صورت بگیرد.

وی در خصوص اینکه اعلام‌شده زمین در طاهرآباد برای آرامستان معرفی می‌شود، گفت: تا به امروز هیچ پلاکی معرفی نشده اما به‌غیراز پهنه‌های حفاظتی هر نقطه‌ای معرفی شود نیاز به پیوست زیست‌محیطی دارد و پس از الساق این پیوست مشکلی برای بررسی نداریم و در کوتاه‌ترین زمان نتیجه آن اعلام خواهد شد تا این مشکل در شهرستان حل شود.

میکائیلی در خصوص خروج فاضلاب در خیابان درویش بومهن، تأکید کرد: بحث فاضلاب و روان آب‌های سطحی کاملاً متفاوت است، روان آب‌ها بر اساس قانون به عهده شهرداری و از صفرتا صد فاضلاب بر عهده اداره آب و فاضلاب است و اگر کم‌کاری صورت بگیرد متوجه این اداره است.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس اضافه کرد: این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و اگر قصوری انجام‌شده باشد که سلامت شهروندان را به خطر بی اندازد با هماهنگی مراجع قضایی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: باید با پیگیری‌هایی شبکه‌گذاری و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بومهن رودهن سرعت بگیرد، زیرا گزارش ارزیابی زیست‌محیطی پروژه را نزدیک چهار سال است که ارائه دادیم و اگر مجوزی داده‌شده تأمین مالی آن مسئله‌ای نیست که باید به آن پرداخته شود بلکه اگر سلامت مردم در خطر باشد و به‌طور حتم در دستور کار اول قرار خواهد گرفت.

میکائیلی در خصوص اینکه هنوز پروژه فاضلاب به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی نرسیده اما در قبوض آب، هزینه فاضلاب اضافه و از مردم دریافت می‌شود، گفت: این موضوع در تمام جلسات مطرح می‌شود و دوستان نمی‌پذیرند اما این از حقوق به‌حق مردم است که مطلع باشند و اگر حقی گرفته می‌شود باید در قبال آن تعهدی عملیاتی شود.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس افزود: متأسفانه با پیگیری‌های انجام‌شده گزارش پیشرفت فیزیکی احداث سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب صفر است و پیشرفت شبکه‌گذاری‌ها به‌کندی به‌پیش می‌رود و دلایل آن را باید اعلام کنند.

وی ادامه داد: همت باید در بین مسئولان وجود داشته باشد که متأسفانه عدم وجود همت در انجام کارها، از حلقه‌های مفقوده است، در تمام جلسات دوستان بحث مالی را پیش می‌کشند، زمانی که یک پروژه آغاز می‌شود قبل از اجرای پروژه باید اعتبارات آن و محل اخذ اعتبارات دیده شود.

میکائیلی اضافه کرد: این روند و اینکه فاضلاب به‌صورت خام به منابع پذیرنده محیطی تخلیه می‌شود مورد تائید ما نیست زیرا و سلامت مردم به خطر می‌افتد.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پردیس تصریح کرد: نزدیک به ۵ سال است که مجوز احداث تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب صادرشده و تاکنون محقق نشده است و این اداره باید سرعت در اجرای کارت داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا