ثبت 78 موقوفه و 41 حسینیه و مسجد در پردیس/ ساخت بقعه جدید در امامزاده قاسم گلخندان بومهن

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس با اشاره به وجود ۷۸ موقوفه و 41 باب حسینیه و مسجد در پردیس، گفت: بقعه جدید در امامزاده قاسم گلخندان بومهن افتتاح می‌شود.

به گزارش صبح پردیس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید صابریان رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس، در خصوص موقوفات و اقدامات این اداره، اظهار داشت: اداره اوقاف شهرستان پردیس قبل از احداث شهرستان زیر نظر اداره اوقاف شمال شرق اداره می‌شد و پس از ارتقا منطقه به شهرستان به صورت دفتر نمایندگی و تقریبا از ابتدای سال 95 تا به امروز به عنوان اداره مستقل فعالیت می‌کند.

وی گفت: این اداره از سال ۹۴ در چارت اداری قرار گرفت و از سال ۹۵ توسط اداره‌ای مجزا با رئیس و پرسنل خدمتگزاری به شهروندان را انجام میدهد.

صابریان افزود: در این شهرستان موقوفات متصرف شده و موقوفات غیر متصرفی و دارای متولی وجود دارد که مهمترین موقوفه متصرفی مربوط به محمد ابراهیم خان سهام الملک طبق وصیت آسیه خانم است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس ادامه داد: بنابر وصیت آسیه خانوم، از شش‌دانگ قریه مشهور به سیاهبند بومهن با جمعی از تقسیمات شرعی آن با نیات مختلف وقف شده است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس ادامه داد: نیت های زیبای این موقوفه، اقامه عزا برای اهل بیت عصمت و طهارت خصوصا سید الشهداء در ماه محرم و صفر، در یکی از دو شهر نجف اشرف و کربلای معلا، اطعام و تعزیه‌خوانی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: نصف دیگر این وقف صرف سه فقره از خیرات می‌شود که ابتدا افطار علما و اهل علم در شب‌های ماه مبارک رمضان، دیگری شمع و روشنایی در مرقد سید اولیا در تمام سال و سومین وقف برای زائرین است تا به نیابت از آن مرحوم در شب‌های جمعه یک زیارت مطلقه قرائت نمایند.

صابریان با بیان اینکه مابقی این وقف را هر سال صرف تهیه ۱۰۰ جلد کتاب برای طلاب علوم دینی میشود، بیان داشت: دومین موقوفه متصرفه مربوط به طلعت السلطنه امیر طهماسب، واقع در قریه واصفجان از شهرستان پردیس است که نیت موقوف صرف تامین مخارج و جبران کمبود جهیزیه اشخاص مستضعف در محل واصفجان و برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی خامس آل عبا و یاران با وفایشان است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس در خصوص موقوفات غیر متصرفی در شهرستان پردیس، اظهار کرد: موقوفه‌ای به نام پری جهان خانم در منطقه ده بومهن قرار دارد که بیشتر نیت خیر برای امامزاده سلطان مطهر(ع) که از فرزندان بلافصل امام صادق(ع) هستند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: یکی دیگر از موقوفات غیر متصرفی شهرستان مربوط به علی اکبر خان سمنانی است که در منطقه جاجرود قرار دارد و پرونده آن در بخش حقوقی بررسی می‌گردد.

صابریان ادامه داد: تعداد موقوفات شهرستان ۷۸ موقوفه و تعداد حسینیه‌ها و مساجد زیر مجموعه ۴۱ باب است که طبق وقف آسیه خانوم که ۱ هزار و 53 رقبه در آن وجود دارد که رقبات مختلفی شامل تجاری، مسکونی، کارگاهی و… است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس با بیان اینکه عایدی این موقوفات برای خدمات به مستضعفین، علم، فرهنگ و… استفاده می‌شود، گفت: موقوفه واصفجان و میرزا آقا محمد خان قاجار در محدوده مزروعی قرار دارد و بحث باغات و کشاورزی در آن رونق دارد.

وی اضافه کرد: شهرستان پردیس دارای سه امامزاده است که مهمترین آن امامزاده سلطان مطهر (ع) ده بومهن که از فرزندان بلافصل امام صادق(ع) می‌باشد که کمتر امامزاده‌ای است که بلافصل باشد.

صابریان تصریح کرد: امامزاده طیب طاهر در روستای کمرد در فاصله ۲۰ کیلومتری تهران و همچنین امامزاده قاسم(ع) در ۳۰ کیلومتری شرق تهران و در منطقه سیاهبند، روستای گلخندان قرار دارند.

*ساخت بقعه جدید در امامزاده قاسم گلخندان بومهن

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس اظهار کرد: امامزاده قاسم(ع) در روستای گلخندان طی سال گذشته با همت مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران مورد بازسازی و عملیات عمرانی آن آغاز شد که تا به امروز حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: تاکنون ۱۵۰ میلیون تومان هزینه اولیه در امامزاده قاسم(ع) انجام شده و نیاز به کمک خیرین و دوستداران اهل بیت(ع) برای اتمام این پروژه است.

صابریان با بیان اینکه طی هفته آینده ۱۶ ستون این بقعه برافراشته خواهد شد، گفت: بودجه ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در فاز اول در نظر گرفته شده و فازهای بعدی به زودی و پس از اتمام بقعه آغاز خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس ادامه داد: شهرستان پردیس به غیر از موقوفات و نیت‌های اعلام شده از ادارات مختلف اوقاف استان در ماه‌های محرم و صفر کمک‌هایی برای برپایی مراسم عزاداری اهل بیت(ع) از سوی ادارات اوقاف دماوند، شهرری و… دریافت شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه با این کمک‌ها توانستیم مساجد، حسینیه‌ها و تکایا را از نظر عزاداری و اطعام حمایت نماییم، بیان داشت: ضمن تشکر از اداره اوقاف شهریار که در بحث سوخت زمستانی کمک رسان اهالی شهرستان پردیس بودند هزینه‌ای توسط این اداره عام به افراد مستعضف برای تهیه سوخت اهدا شد.

صابریان در خصوص وقف‌های جدید در شهرستان پردیس اظهار کرد: سال گذشته سه وقف جدید در این اداره تشکیل و امسال نیز سه وقف جدید دیگر که دو پرونده وصول و سومین فقره نیز در حال انجام است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان پردیس تصریح کرد: وقف‌های امسال شامل دو مسجد در بومهن و سیاهسنگ و وقف کارگاه برای امور قرآنی است که به زودی وصول می‌شود.

وی اذعان داشت: اداره اوقاف شهرستان پردیس در شهر بومهن و خیابان محضر واقع شده و شهروندانی که قصد وقف دارند می‌توانند با مراجعه به این اداره نیت خیر خود را اجرایی کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا