مترو پردیس؛ راهکار رفع بحران ترافیکی آینده تهران و پردیس/ پیشنهاد واگذاری بیمارستان در دست اجرا پردیس به تامین اجتماعی/ فقدان آرامستان در پردیس

رئیس شورای اسلامی شهرستان پردیس و عضو شورای اسلامی شهر پردیس با اشاره به نبود بیمارستان در شهرستان پردیس، گفت: اجرای قطار شهری در پردیس به‌عنوان راهکار اصلی برای جلوگیری از ایجاد بحران ترافیکی در پردیس و همچنین تهران است.

به گزارش صبح پردیس، حسینعلی سلیمانی فر اظهار داشت: حضور استاندار تهران در شهر پردیس و قرار دادن محوریت شهرستان‌ها در نشست کمیته برنامه‌ریزی استان، نشان از تلاش مسئولان برای رفع مشکلات است.

وی افزود: پردیس شهرستانی مهاجرپذیر محسوب می‌شود که جمعیت ساکن در آن در سه بخش اهالی بومی، سرریز جمعیت پایتخت و مهاجر از سایر نقاط کشور به‌صورت گروهی و یا پراکنده قابل تقسیم‌بندی است و از مهم‌ترین دلایل این مهاجرت می‌توان به نزدیکی به تهران، قیمت نسبتاً پایین مسکن، وجود لکه‌های صنعتی و فرصت اشتغال و استقرار در مسیر تهران – شمال اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی شهر پردیس ادامه داد: هرچند اکثر غریب به اتفاق جمعیت مهاجر از تهران و دیگر نقاط کشور به پردیس اقشاری با فرهنگ هستند اما معدود هنجارشکنانی نیز وجود دارند که رفتارهای نامناسب آنها ضرباتی را به بدنه فرهنگ غنی این منطقه وارد می‌سازد و این موضوع برای مردم ناراحت‌کننده است.

سلیمانی فر تصریح کرد: در حال حاضر فرمانداری شهرستان پردیس با اجرای طرح‌هایی نسبت به شناسایی مناطقی ازاین‌دست و برنامه‌ریزی در خصوص رفع مشکلات آنها اقدام کرده که در ادامه، ورود و حمایت مجموعه استانداری تسریع در اجرای امور را به همراه دارد.

*عدم سنخیت میان دو شاخص رشد جمعیت و امکانات رفاهی

وی در ادامه با اشاره به واحدهای مسکن مهر در پردیس یادآور شد: مسکن مهر پردیس بعد از تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی، جمعیتی بالغ‌بر 600 هزار نفر را به این شهر اضافه می‌کند؛ اما پرسش این است که آیا این شهر گنجایش چنین جمعیت قابل‌توجهی را دارد و آیا امکانات موجود پاسخگوی نیازمندی‌های آنها هست.

رئیس شورای اسلامی شهرستان پردیس اضافه کرد: طبق اعلام مبادی ذی‌ربط در هر ثانیه 700 لیتر آب وارد منطقه می‌شود، در حالی که نیاز شهروندان به 900 لیتر آب است و با اضافه شدن 600 هزار نفر جمعیت مسکن مهر به این عدد، باید به بیش از دو هزار و 400 لیتر افزایش یابد.

وی بیان داشت: این افزایش نیاز به آب در حالی حس می‌شود که پردیس شهرستانی با منابع محدود آب قلمداد شده و تا 10 سال پیش تهیه آب در برخی مناطق از طریق نصب دستگاه‌های مکنده برقی مقدور بود؛ اگر این وقایع دوباره روی دهد چه کسی پاسخگوی بحران ایجادشده خواهد بود.

سلیمانی فر از عدم سنخیت میان دو شاخص رشد جمعیت و توسعه امکانات رفاهی در سایت‌های مسکن مهر پردیس سخن به میان آورد و گفت: شرکت عمران و سایر مجموعه‌های ذی‌ربط در احداث مسکن مهر به‌جای احداث زیرساخت‌های لازم، این وظیفه خود را به سایر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی محول می‌کند.

وی ادامه داد: انبوه‌سازان و شهرهای جدید موظف‌اند به ازای هر 200 واحد مسکونی یک باب مدرسه احداث کنند، اما مشاهده می‌شود که صرفاً به ایجاد سازه اکتفا کرده و دستگاه‌های خدمات رسان اعلام می‌کنند که توان ارائه امکانات را ندارند.

*فقدان آرامستان در پردیس، مصیبتی مضاعف بر دل بازماندگان

رئیس شورای اسلامی شهرستان پردیس در ادامه فقدان آرامستان در شهر پردیس را از جمله مشکلات این منطقه خواند و گفت: نبود آرامستان در شهری همچون پردیس با افق جمعیتی 600 هزار نفر مشکلی قابل‌توجه است و افرادی که عزیزان خود را از دست می‌دهند، علاوه بر تحمل این غم باید مشکلات مضاعف ناشی از کمبودها را نیز به دوش گیرند.

سلیمانی فر تصریح کرد: آرامستان مناطق شهری و روستایی اطراف پردیس به دلیل مشکلاتی که دارند نمی‌توانند پذیرای متوفای ساکنان پردیس باشند، ازاین‌رو شهروندان این شهر به‌ناچار باید برای کفن‌ودفن به آرامستان بهشت حضرت زهرا (س) تهران مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: درخواست اعضای شورای اسلامی شهر پردیس به نمایندگی از مردم این شهر رایزنی مسئولان نهادهای مرتبط برای تعیین زمینی مناسب برای احداث آرامستان است.

* پیشنهاد واگذاری بیمارستان در دست اجرا به تامین اجتماعی

سلیمانی فر از نبود بیمارستان در شهرستان پردیس سخن به میان آورد و گفت: مردم پردیس از نبود بیمارستان در این شهر و شهرستان گلایه دارند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان پردیس افزود: این در حالی است که وجود مراکز کارگاهی در اطراف شهر و خطرات احتمالی مشاغل صنعتی، حوادث جاده‌ای به سبب استقرار در مسیر ترانزیتی تهران – شمال، جمعیت در حال افزایش به‌واسطه سایت‌های مسکن مهر و … مهر تأییدی بر لزوم احداث بیمارستانی مجهز در این شهرستان است.

وی در ادامه راهکاری اجرایی برای رفع این کاستی ارائه کرد و گفت: شورای اسلامی شهرستان پردیس برای رفع فقدان بیمارستان در این شهر، واگذاری یکی از مراکز بیمارستانی در دست احداث منطقه به سازمان تأمین اجتماعی را پیشنهاد می‌دهد که البته چنین سازه‌ای در شهرستان وجود دارد که با پشت سر گذاشتن امور عمرانی تنها نیازمند تجهیزات درمانی و پزشکی است.

*کمبود فضای آموزشی در پردیس و قانون‌گریزی انبوه‌سازان

کمبود مراکز آموزشی از دیگر مسائلی بود که این مقام مسئول به‌عنوان یکی از کاستی‌های شهرستان پردیس بدان اشاره کرد و گفت: طی پنج سال گذشته در شهرستان پردیس با توجه به شاخص‌های مذکور در زمینه رشد جمعیت، به‌صورت میانگین سالانه دو هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی اضافه می‌شود و از سوی دیگر سازمان نوسازی مدارس اعلام کرده که توان ساخت این میزان فضای آموزشی را ندارد.

سلیمانی فر تصریح کرد: همچنین انبوه‌سازان مسکن مهر به‌نوعی از قانون فرار می‌کنند و باید با ایجاد بازوهای نظارتی قوی از این قانون گریزی‌ها جلوگیری کرد تا تناسب میان رشد جمعیت و امکاناتی از جمله فضاهای آموزشی ایجاد شود.

*مترو پردیس؛ راهکار رفع بحران ترافیکی آینده تهران و پردیس

رئیس شورای اسلامی شهرستان پردیس از اجرای قطار شهری در پردیس به‌عنوان راهکار اصلی برای جلوگیری از ایجاد بحران ترافیکی در پردیس و همچنین تهران یاد کرد و گفت: با رشد فزاینده جمعیت در پردیس و سرعت مهاجرت به این شهر، قطار شهری نیازی مبرم قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه جمعیت قابل‌توجهی بین مسیر پردیس تا پایتخت سفر می‌کنند که اگر مراحل ساخت مترو از همین امروز کلید نخورد در آینده بحران ترافیکی گریبان گیر نه تنها پردیس بلکه کلان‌شهر تهران نیز خواهد شد.

*ضرورت‌های ارتقای جغرافیایی جاجرود به شهر

این مقام مسئول، ارتقای جغرافیایی جاجرود به شهر را عامل رفع برخی از مشکلات عنوان کرد و گفت: طی سالیان گذشته موضوع تبدیل جاجرود به سومین شهر شهرستان پردیس همواره مطرح بود.

سلیمانی فر ادامه داد: این منطقه با مساحتی بالغ‌بر 120 کیلومترمربع بر اساس آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 دارای 9 هزار و 864 نفر جمعیت و چهار هزار واحد صنعتی، تولیدی و صنفی است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان پردیس اضافه کرد: در صورت تبدیل منطقه جاجرود به شهر و ساماندهی آن در این قالب، از بروز برخی مشکلات از جمله ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری می‌شود.

*لزوم تعیین حریم شهرستان پردیس نسبت به مناطق هم‌جوار

وی از تعیین حریم شهرستان‌های پردیس و دماوند به‌عنوان موضوعی حل نشده طی سالیان اخیر یاد کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل این مبحث، بخشی از اراضی شهر بومهن از شهرستان پردیس در شهر رودهن از شهرستان دماوند واقع است.

این مقام مسئول تصریح کرد: درخواست شورای اسلامی شهرستان پردیس مطالعه اسناد و مدارک در این زمینه و اصلاح حریم شهر بومهن نسبت به رودهن است.

*کیفیت نامناسب آب برخی نقاط روستایی پردیس

سلیمانی فر به کیفیت آب برخی نقاط روستایی شهرستان پردیس اشاره کرد و گفت: هرچند تلاش مسئولان و دستگاه‌های آب‌رسانی در شهرستان برای تأمین آب در این خطه قابل‌تقدیر است اما کیفیت آب در برخی مناطق روستایی مناسب نیست.

رئیس شورای اسلامی شهرستان پردیس تصریح کرد: این مسئله با همراهی نهادهای ذی‌ربط درزمینه آب‌رسانی قابل‌رفع است که امیدوارم هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا