در نشست ستاد مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز مطرح شد

برخورد قاطعانه با متخلفان ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در پردیس/ اعلام جرم علیه 2 مدیر

برخورد قاطعانه با متخلفان ساخت‌و‌ساز غیرمجاز و اعلام جرم علیه دو مدیر اداره در نشست ستاد مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز پردیس مطرح شد.

به گزارش صبح پردیس، نشست ستاد مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز با حضور، فرماندار، فرمانده انتظامی، مدیرعامل شرکت عمران پردیس، رؤسای ادارات مختلف، شهرداران، شورای اسلامی شهرها، روستاها و دهیاران در سالن جلسات فرمانداری آغاز و سپس فرمانده انتظامی، رؤسای ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی طی سخنانی عملکرد و فعالیت دستگاه‌های خود را اعلام کردند.

در ادامه این نشست، علیرضا آقاجری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس، ضمن بیان مشکلات موجود اظهار داشت: امروز زمین‌خواری تبدیل به کوه خواری شده است؛ گاهی در ارتفاعات شمال تهران دیدن ساخت‌وسازهای عظیم دل انسان را آزرده می‌کند.

وی گفت: برای این مسائل تلاش‌هایی صورت گرفته اما باید قاطعانه برخورد شود و مسئولان باید در مقابل این سوءاستفاده‌ها و سوءاستفاده کنندگان قاطعانه برخورد کنند عرضه به خرج بدهند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس افزود: مسؤولان نگذارند سوءاستفاده‌گران با شیوه‌های مختلف اقدام به تصرف و استفاده از اراضی ملی و… کنند.

آقاجاری ادامه داد: افراد متخلف با روش‌های مختلف زمین‌ها را تصرف می‌کنند که این مسأله و کار مهمی است و باید تلاش‌ها برای مقابله با این افراد بیشتر شود و مردم قضاوت کنند، زیر معیارها دست مردم است و باید به دستگاه‌ها امتیاز دهند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس اضافه کرد: اهمال در انجام وظیفه موجب تضییع حقوق بیت‌المال توسط مسؤول، رئیس یا مدیر یک اداره می‌شود و طبق قانون تعزیرات جرم به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۵۹۸ قانون تعزیرات رئیس سازمانی که در انجام وظیفه خود اعمال یا سهل‌انگاری کند و موجبات تضییع حقوق بیت‌المال را در پی داشته باشد، جرم محسوب می‌شود.

آقاجری با بیان اینکه از برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز راضی نیست، اظهار کرد: دو حالت وجود دارد یا مجموعه با متجاوز تبانی می‌کند یا در بخش بعدی رئیس اداره سهل‌انگاری می‌کند که متأسفانه در پردیس کسانی هستند که سهل‌انگاری می‌کنند و شناخته شده هستند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس بیان داشت: تعارفی با کسی نداریم، مأموران گشت نیز غالباً تبانی کرده و چشم‌های خود را بر روی تخلفات می‌بندند و در ادامه متخلف را راهنمایی می‌کنند که زمانی که دیوار ساخته شد و سقف ساخته شده باید دادخواست انجام شود و در آن زمان مراحل دادرسی و کارشناسی پیش می‌آید.

وی افزود: در جلساتی برخی از رؤسای ادارات از روند رسیدگی دادگستری گله‌مند بودند که زمانی که پرونده‌های حقوقی مطرح می‌شود، زمان زیادی برای ارجاع به کارشناس نیاز است و زمانی که کارشناس نظر خود را داد، می‌توانند اعتراض کرده و به هیات سه نفره و پس از آن به هیات پنج نفره ارجاع داده شود و این پروسه زمان‌بر است.

آقاجری ادامه داد: به رؤسای ادارات اعلام شده در صورت وجود همچین مواردی حکم تخریب به سرعت صادر می‌شود و نیازی به دادخواست و پروسه‌های طولانی نیست، اما برخی در جلسات این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس اضافه کرد: رئیس سابق مسکن و شهرسازی، 30 حکم تخریب در دست داشت، اما انجام نمی‌داد و ما اعلام کردیم دستور تخریب دادیم، اما در جلسات نبود حکم قضایی را دلیل عدم انجام کار اعلام می‌کردند.

وی تصریح کرد: این 30 حکم اجرا و این رئیس اداره از شهرستان بیرون رفتند، اما اداره راه نیز احکامی را برای تخریب گرفته و سر قرار حاضر نمی‌شوند و پاسخگوی تماس‌های تلفنی نیز نیستند.

آقاجاری اظهار کرد: جدیداً اداره منابع طبیعی که احکامی برای رفع تصرف در دست داشتند، نامه‌ای می‌زنند که چه کاری انجام دهیم و فارغ از این هستند که با در اختیار داشتن حکم باید حکم را اجرا کنند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس بیان داشت: مسؤولان ما باید مسؤولیت‌پذیر باشند و توپ را به زمین دیگری نیندازند، ما از روند نظارت و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز رضایت نداریم و مطمئناً اگر تخریبی صورت بگیرد، هزینه‌ای برای تمام ما و مسؤولیتی برای ما دارد.

وی بهترین روش برای مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز را پیشگیری اعلام کرد و گفت: گشت‌ها باید قبل از اینکه ساخت و سازی انجام گیرد، فعال شوند.

آقاجاری ضمن قدردانی از مسؤولان امور آب تهران بیان کرد: این دستگاه دلسوزانه عمل می‌کند، اما باید بدانید از دو نفر از رؤسای ادارات شهرستان پردیس در سال ۹۷ به دلیل تخلفات اعلام جرم شده و پرونده آن‌ها مطرح است.

در ادامه این نشست، فرماندار شهرستان پردیس ضمن خیرمقدم به حضار اظهار داشت: ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق مختلف باعث سوءاستفاده برخی متخلفان می‌شود؛ شرق استان به دلیل خوش‌نشینی و ساخت ویلا و در جنوب تهران برای بارانداز جمعیت این نوع ساخت و سازها انجام می‌شود.

امیرالله حقیقی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور بر جلوگیری بر تصرف اراضی ملی، گفت: ساخت سازهای زمین‌های منابع طبیعی، حاشیه رودخانه‌ها، اموال عمومی است و تخریب آن آثار روحی و روانی بسیاری برای شهروندان دارد.

وی افزود: در حاشیه و داخل شهرها ساخت و سازهای مجاز انجام شود، اما روستاها تلاششان بر این باشد که از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در تمامی نقاط شهرستان جلوگیری کنند و این برخود قاطعانه صورت گیرید.

حقیقی ادامه داد: 85 درصد وسعت شهرستان پردیس در حوزه محیط زیست بوده و متأسفانه ساخت و ساز زیادی انجام شده است، اما جهاد کشاورزی در سال 93 حدود 14 مورد ساخت و ساز غیرمجاز داشته و این آمار در سال 97 حدود 10 برابر و 140 مورد داشته است.

فرماندار شهرستان پردیس اضافه کرد: مسؤولان ادارات وظایف خود را بدانند و این جزو آسیب‌هایی است که ما در کشور متحمل می‌شویم؛ زیراکه در ادارات به وظیفه قانونی خود اشراف نداریم.

وی با بیان اینکه درخواست داریم هر اداره و دستگاه قانون که شفاف و روشن است را مطالعه و به آن عمل کنند، اظهار کرد: جهاد کشاورزی می‌تواند مستقیماً و بدون حکم قضایی تخریب کنند، اما فارغ از این دادستانی تعامل بالایی با دستگاه‌ها دارد با این حال ما در اجرا مشکل داریم.

حقیقی بیان کرد: رؤسای ادارات کمبود نیرو را از سازمان اصلی پیگیری کنند، زیراکه ما موظف هستیم به این موارد رسیدگی و قاطعانه برخورد کنیم.

فرماندار شهرستان پردیس افزود: در صورتی که گشت‌ها تخلف کنند، باید مسؤول ادارات جلوگیری کند و اجازه ندهند در حریم شهرها و روستاها ساخت و ساز انجام شود.

وی ادامه داد: اعضای شوراهای شهر به مصوبات دقت کنند تا از آنجا آسیب نبینیم و بخشداران نیز نظارت جدی بر عملکرد مالی دهیاران در بخش ارزش افزوده داشته باشند.

وی اضافه کرد: جلسه مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز هر ماه برگزار و تمام بحث‌های مقابله با این پدیده شوم اعلام شده است؛ درخواست داریم که شهرداران در بحث ماده 100 دقیق‌تر عمل کنند؛ چراکه 200 مورد پرونده ماده 99 را برای استعلام از دستگاه‌های ذیرربط ارجاع دادیم.

فرماندار شهرستان پردیس اظهار کرد: شهرداران در آستانه سال جدید آذین‌بندی و فضای سبز ورودی شهرها را مد نظر قرار بدهند؛ زیرا شهرهای ما جز محورهای اصلی و محورهای پرتردد کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا