قدمت پل تاریخی شاه‌عباسی جاجرود در شهرستان پردیس + تصاویر

پل تاریخی شاه‌عباسی جاجرود در شهرستان پردیس، که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بناهای تاریخی استان تهران است.

به گزارش صبح پردیس؛ پل تاریخی جاجرود که در شهرستان تهران و در نزدیکی شهر جاجرود قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی استان تهران است که قدمت آن ۸۵۰ سال تخمین زده می‌شود. این پل بر روی رودخانه جاجرود در روستای سعیدآباد واقع است.

پل جاجرود از آثار دوران سلجوقیان محسوب می‌شود که در دوره‌های صفویه، قاجاریه و پس‌ازآن نیز بارها موردبازسازی و مرمت قرارگرفته است، ازاین‌رو مردم آن را پل شاه‌عباسی می‌نامند و به نوشته منابع تاریخی این پل در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار به‌دست حاج میرزا بیک نوری فراش خلوت شاه با هزینه بیست‌وچهار هزار تومان بازسازی‌شده است.

در بنای پل شاه‌عباسی جاجرود، از مصالحی چون سنگ‌های بستر رودخانه و ملات خاک استفاده‌شده است.

پل تاریخی شاه‌عباسی جاجرود در شهرستان پردیس

این اثر ملی تا پیش از ساخت پل سیمانی جاجرود (سال ۱۳۴۲ خورشیدی)، به‌عنوان تنها معبر مواصلاتی تهران – مازندران، بار ترافیکی خودرویی این مسیر را به دوش کشیده و سازه‌ای کاملاً کاربردی بوده است.

پل تاریخی شاه‌عباسی جاجرود که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بناهای تاریخی استان تهران دارای دو دهانه بزرگ میانی به عرض هفت و طول (از بستر رودخانه) ۱۲ متر و دو دهانه کوچک شرقی و غربی به عرض چهار و طول پنج متر است.

درگذشته به دلیل بالا بودن سطح آب رودخانه جاجرود از هر چهار دهانه آبی خروشان عبور می‌کرد، اما امروزه با احداث سد لتیان و کاسته شدن از حجم این شریان زیبای شمال شرق استان تهران تنها دهانه‌های میانی به گذرگاه آب تبدیل‌شده دو دهانه کوچک محل عبور عابرین هستند.

متأسفانه در حال حاضر این پل در وضعیت مساعدی به سر نمی‌برد و با ریزش‌های متعددی مواجه است.

لازم به ذکر است وجه‌تسمیه نام جاجرود نیز بنا به روایات محلی، از پشتوانه تاریخی جالبی بهره‌مند است؛ ظاهراً تا چهار قرن قبل از این‌همه مناطق حواشی رودخانه جاجرود از محدوده ارتفاعات شمیرانات تا نزدیکی دشت‌های ورامین در حیطه و قلمرو تحت اختیار حاکمی محلی به نام «سلطان جاج» بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا