قائم مقام ریاست پارک فناوری پردیس خبر داد؛

فروش بیش از 7 هزار میلیارد تومان محصولات فناوران پارک پردیس

قائم مقام ریاست پارک فناوری پردیس گفت: شرکت‌های فناور مستقر در پارک فناوری پردیس، سال گذشته رقمی بیش از 7 هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

به گزارش صبح پردیس، «حسین صابری» قائم‌مقام ریاست پارک و معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس، در خصوص فازهای مختلف این پارک اظهار کرد: در حال حاضر این پارک در دو فاز فعال است؛ فاز اولِ پارک در مساحتی ۲۰ هکتاری کار خود را آغاز کرد و طی ۱۰ سال تکمیل شد، اما فاز دوم با مساحت ۱۸.۵ هکتار ظرف ۵ سال پُر شد.

وی در خصوص فاز بعدی پارک فناوری پردیس، افزود: در فاز سوم که در زمینی به وسعت ۲۱ هکتار آماده شده است، برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده‌ایم تا از امسال کار واگذاری را آغاز کنیم.

صابری در خصوص تعداد شرکت‌های مستقر در این پارک افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰ عضو در پارک فناوری پردیس حضور دارند که به چند دسته تقسیم می‌شود. نزدیک به ۶۰ شرکت کوچک و استارت آپی در حوزه‌های مختلف، حدود ۴۰ شرکت در فضای اجاره‌ای و حدود ۴۰ شرکت در ساختمان‌های تملیکی مستقر هستند. دسته چهارمی نیز وجود دارد که شرکت خدمات‌دِه بوده و خدمات تجاری‌سازی ارائه می‌کنند.

معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس بیان کرد: البته باید بگویم همه شرکت‌های مستقر در پارک دانش‌بنیان نیستند، زیرا پارک‌ها از سال ۸۱-۸۰ راه‌اندازی شدند، اما قانون دانش‌بنیان از سال ۹۳-۹۲ اجرایی شد و حدوداً یک فاصله ۱۲ ساله وجود داشت، در نتیجه در همه پارک‌های کشور شرکت‌های فناور حضور دارند و لزوماً دانش‌بنیان نیستند.

۱۰ شرکت با شرکای خارجی در پارک فناوری پردیس حاضر هستند

وی درباره شرایط اجاره شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های فناوری گفت: شرایط اجاره در پارک فناوری به قیمت روز است و ما کنترلی روی قیمت‌ها نداریم، اما فکر میکنم ماهانه حدوداً متری ۵۰ هزار تومان اجاره این مکان‌ها باشد. البته این رقم‌ها متفاوت است، زیرا این فضا‌ها اکثراً متعلق به شرکت‌هایی است که در پارک سرمایه گذاری کرده‌اند و فضای اضافه خود را اجاره می‌دهند، در نتیجه ما کنترلی روی قیمت نداریم و بیشتر بحث عرضه و تقاضا مطرح است.

معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس در پاسخ به این سوال که شرایط اجاره به شرکت‌ها چگونه است؟ تصریح کرد: هر فردی که بخواهد از شرایط و مزایای پارک استفاده کند باید درخواست رسمی عضویت بدهد. ممکن است فردی با ما هماهنگ نکند، زیرا اینجا مثل یک شهر است و فرد می‌تواند هر مکانی را که خواست رهن کند، ما نیز مانع این کار نمی‌شویم، اما این افراد باید بدانند که عضو ما نیستند و نمی‌تواند از مزایای ما استفاده کند.

صابری یادآور شد: به طور کلی عضویت و استقرار در پارک دو مسئله کاملا متفاوت هستند، کسی که عضو پارک است، هم باید مستقر در پارک باشد و هم فرایند عضویت و تاییدیه پارک را دریافت کند، اما ممکن است افرادی مستقر باشند، اما عضو نباشند.

وی حجم صادرات شرکت‌های مستقر در پارک فناوری را مطلوب دانسته و بیان کرد: تقریبا کل شرکت‌های مستقر در پارک، سال ۹۷، حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس درخصوص دغدغه اصلی پارک نیز اظهار کرد: مهمترین دغدغه و مشکل ما در حال حاضر مشکلات زیرساختی مثل آب و برق است. سازمان‌هایی مثل سازمان آب و فاضلاب و توزیع برق همکاری می‌کنند، ولی آنطور که باید باشد نیست.

صابری با بیان اینکه یک برنامه طولانی مدت برای پارک داریم و از دو سال آینده کار آن را به صورت جدی شروع می‌کنیم؛ تصریح کرد: فاز دو که برنامه ریزی آن از چند سال پیش آغاز شده بود، در زمینی حدود ۷۰۰ هکتار اجرا خواهد شد و در واقع جهشی است برای اینکه به بزرگترین پارک فناوری در منطقه تبدیل شویم.

وی در خصوص زمان پایان یافتن کار اجرایی این پروژه گفت: طبق تخمین‌های زده شده و با تجربه‌ای که از فاز‌های قبلی داریم، همچنین بازدیدهای انجام شده از آنها، تصور من این است که بتوانیم ظرف ۱۰ سال پروژه را تکمیل کنیم و البته باید بگویم مدل واگذاری آن با مدل‌های فعلی متفاوت است.

معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس در پایان با اشاره به استقبال و حضور شرکت‌های خارجی در این پارک خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ شرکت با شرکای خارجی از کشور‌های کره، فرانسه، بلژیک، آلمان در پارک حاضر هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا