طرح اقدام ملی مسکن؛ از متقاضیان بدحساب پردیس تا تداوم ساخت در دولت جدید

عضو هیات مدیره شرکت عمران پردیس گفت: متقاضیان طرح اقدام ملی که به تعهدات مالی خود عمل نکردند طی روزهای آینده از سامانه حذف می شوند.

به گزارش صبح پردیس به نقل از ایرنا، «پیمان پیر فرشی» اظهار داشت: با توجه به پیشرفت پروژه‌های طرح اقدام ملی پردیس و ضرورت تامین هزینه‌ها و تخصیص منابع مالی به پیمانکاران این طرح جهت روند تکمیل پروژه‌ها، آورده متقاضیان به هر پروژه باید تزریق شود.

وی با بیان اینکه منبع اصلی مالی در این طرح آورده متقاضیان است، اظهار داشت: تاکنون در تعدادی از پروژه‌ها قرارداد مشارکت مدنی منعقد شده و در دیگر پروژه ها نیز در شرف انعقاد قرارداد است و در این راستا تسهیلات بانکی تنها بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و منبع اصلی تزریق منابع مالی، آورده متقاضیان است.

عضو هیات مدیره شرکت عمران پردیس گفت: در حال حاضر ۱۸۹ نفر از متقاضیان آورده ای کمتر از ۸۰ میلیون تومان دارند و از این تعداد تنها ۱۰۸ نفر مبلغ ۴۰ میلیون تومان را با وجود اطلاعیه های مکرر که به صورت پیامک تلفنی و در فضای مجازی ارسال یا منتشر شده است، واریز کرده اند.

پیرفرشی افزود: طی روزهای آینده تمام متقاضیانی که آورده آن‌ها کمتر از ۸۰ میلیون تومان است، قطعا از سامانه حذف می‌شوند.

*طرح اقدام ملی از چگونگی آغاز کار تا شرایط استفاده

به گزارش ایرنا، مسکن ملی، یکی از مهم‌ترین طرح‌های مسکنی کشور است که دولت دوازدهم از دو سال پیش برای اجرای آن گام برداشت به طوری که در شهریورماه سال ۹۸ طرح اقدام ملی مسکن کلنگ‌زنی شد و ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس در سایر شهرها و استان ها ادامه پیدا کرد.

ابتدا برای این پروژه ساخت ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که هم‌اکنون ۵۳۴ هزار واحد در مرحله اجرا قرار دارد و در پنج مرحله ثبت نام این طرح در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir در مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نام‌نویسی کرده و ۵۳۰ هزار خانه اولی مشمول این طرح قرار گرفته اند.

تاکنون دو مرحله افتتاح طرح مسکن ملی صورت گرفته که روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد و روز ۲۱ تیر ۱۴۰۰ تعداد ۲۸ هزار و ۵۱۸ واحد به بهره برداری رسید و در مجموع پرونده این طرح در دولت دوازدهم با افتتاح ۴۰ هزار و ۷۸ واحد بسته شد.

متقاضیان در مرحله اول ۳۰ درصد قیمت تمام شده پیش‌بینی شده مسکن را باید واریز کنند و برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که قبلا می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و هم اکنون با تفاهمی که صورت گرفته است، می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند.

گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان استفاده می‌شود.

میزان وام نهایی این گروه، یک وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن اعطاء و با نرخ ۱۸ درصد کارمزد طی ۱۲ سال بازپرداخت می‌شود.

اگر متقاضی وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشند ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و در صورتی که صندوق یکمی باشند و زوج، برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام، اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

مسئولان دولت دوازدهم مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر را تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، عنوان کردند. قراردادهای طرح اقدام ملی بین دولت و سازندگان منعقد می‌شود و بعد از پایان پروژه هریک از طرفین سهم خود را برمی‌دارند.

*ساخت مسکن ملی در دولت سیزدهم تداوم می یابد

رستم قاسمی وزیر راه و شهر سازی چهارم شهریور ماه اعلام کرد: ساخت و تکمیل طرح اقدام ملی مسکن که زحمات فراوانی برای آن کشیده شده در دولت سیزدهم تداوم خواهد یافت. همچنین واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر نیز به اتمام می‌رسند.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد و خواسته‌های دولت و مردم را توسعه بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: مسکن محرومان و کم‌درآمدها از اولویت‌های دولت سیزدهم است. با ایجاد جاذبه و ارایه مشوق تلاش خواهیم کرد تا کم‌درآمدها صاحب مسکن شوند.

*تصمیم برای گران‌تر نشدن مسکن در طرح اقدام ملی

شنیده ها حاکی از این است که مسکن طرح اقدام ملی گران‌تر نمی‌شود، تامین مالی این پروژه از طریق آورده متقاضیان و وام بانکی پیش می‌رود، تسهیلات این طرح در ابتدا ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد بود که به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان بوده و میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق شاخص سازمان برنامه و بودجه در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ متری ۲.۸ میلیون تومان است که البته بر اساس آخرین محاسبات اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به ۳.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در برنامه است که ۵۳۴ هزار واحد آن از مرحله خاک‌برداری گذر کرده است.

ظرفیت واحدهای اقدام ملی در پردیس از طریق ثبت نام ۳ هزار واحد و از طریق مشارکت ۸ هزار واحد است و ظرفیت متقاضیان دریافت مسکن در این شهرستان در همان ساعات ابتدایی ثبت نام تکمیل شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا