با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد؛

رونمایی از اولین خط تولید قلم‌های تزریقی انسولین در پارک فناوری پردیس

صبح امروز با حضور مجازی «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، اولین خط تولید قلم‌های تزریقی انسولین گلارژین تولید شده توسط شرکت «پویش دارو»، مستقر در پارک فناوری پردیس، رونمایی شد.

به گزارش صبح پردیس، صبح امروز شرکت «پویش دارو»، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های مستقر در این مجموعه به همراه رئیس و معاونان پارک فناوری پردیس، میزبان «محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و دارو و جمعی از مدیران منطقه‌ای بود.

در این مراسم که با حضور مجازی «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اولین خط تولید قلم‌های تزریقی انسولین گلارژین رونمایی گردید.

قلم تزریقی انسولین یکی از داروهای مهم و راهبردی بیماری دیابت است که واردات آن ارزبری زیادی دارد و به همت محققان ایرانی شرکت پویش دارو به مرحله تولید رسیده است، انسولین گلارژین زیرمجموعه ‌ای از انسولین‌ های آنالوگ بوده که به روش‌های بیولوژیک و نوترکیب تولید شده و دارای طول اثر ۲۴ ساعت است.

مصرف انسولین‌‌های قلمی و آنالوگ در دهه اخیر به علت سهولت در استفاده بیماران و اثربخشی و ایمنی بالاتر از سایر انسولین‌‌ها، رشد چشمگیری در جهان داشته است و با تولید بازالین، ایران در زمره معدود کشورهای تولیدکننده انسولین آنالوگ در جهان قرار گرفته است.

ایمنی و اثربخشی بازالین، در مطالعات بالینی مختلف در مقایسه با نمونه‌ های برند این محصول به اثبات رسیده است.

*7500 میلیارد فروش دارو و صادرات به 11 کشور توسط شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس

رئیس پارک فناوری پردیس در این مراسم گفت: یکی از اهداف ما در پارک فناوری پردیس، کمک به مردم در جهت کاهش هزینه‌های درمان است. در همین راستا پارک فناوری سلامت پردیس، سال 1390 شکل گرفت و حدود 20 هکتار از مساحت پارک را به خودش اختصاص داد.

مهدی صفاری‌نیا اظهار کرد: 40 شرکت در پارک فناوری سلامت پردیس مستقر هستند که سال گذشته 7500 میلیارد ریال تولید و فروش دارو داشته‌اند. از این میزان تولید، 26 محصول به 11 کشور جهان صادر شده است. در مجموع این 40 شرکت، 324 محصول در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تولیده کرده‌اند و 1600 نفر نیروی انسانیِ شاغل به کار دارند.

وی افزود: با تصویب‌نامه‌ای که اخیراً هیئت محترم دولت داشت، شرکت‌های تا رده سه زیست محیطی هم می‌توانند در پارک فناوری سلامت پردیس مستقر شوند. بنابراین همچون شرکت پویش دارو که در حوزه سلامت جز شرکت‌های موفق است، شرکت‌های دیگر نیز اگر طرحی در این حوزه دارند، می‌توانند برای استقرار در پارک اقدام کنند و از امکاناتی که دولت فراهم کرده، استفاده کنند.

وی افزود: تلاشمان این است، با مجموعه امکاناتی که در پارک فناوری سلامت پردیس فراهم شده، بتوانیم بیشترین خدمات را به شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه ارائه دهیم.

*گامی بزرگ برای کشور با تلاش شرکت پویش دارو

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این مراسم با ابراز خوشحالی در مورد تولید قلم تزریقی انسولین گفت: انسولین یکی از محصولات دارویی است که بیشترین میزان ارزبری را در کشور دارد و تا امروز نتوانسته بودیم به این حوزه ورود کنیم؛ اما خوشبختانه راه‌اندازی اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور، گام بزرگ و مثبتی برای ایران است.

سورنا ستاری اظهار کرد: هنوز برای تولید، رفع نیاز‌های کشور و صادرات محصولاتی مانند انسولین قلمی در کشور، راه زیادی در پیش داریم و این یک قدم ابتدایی برای ماست که وارد این حوزه می‌شویم.

وی افزود: شرکت پویش دارو (اولین تولید کننده انسولین قلمی در کشور) از شرکت‌های خوب دانش بنیان کشور است و امیدواریم که اتفاقات بزرگی در آینده برای توسعه این دانش در کشور رخ دهد و فصل جدیدی از علم و فناوری است که در کشور اتفاق می‌افتد و این بسیار ارزشمند است.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور در مورد حمایت‌های دولتی از تولید داروی داخلی ادامه داد: اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور با حمایت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو راه اندازی شد و این حمایت‌ها باعث می‌شود که شاهد اتفاقات بسیار خوبی برای کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باشیم.

*سال گذشته با تولیدات داخلی ارزبری دارو بیش از 600 میلیون دلار کاهش یافت

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش محققان شرکت پویش دارو، گفت: سال گذشته با تلاش دست اندکاران توانستیم بیش از 600 میلیون دلار ارز بریِ دارو را کاهش دهیم. در واقع بیش از 20 درصد از مصرف ارز دارو در سال 97 برای سال 98 کاهش یافت. دلیل این اتفاق کاهش 25 درصدی واردات داروهای خارجی که مشابه داخلی داشتند و رشد 30 درصدی تولید داروهای داخلی بود.

سعید نمکی اظهار کرد: امسال هم که سال جهش تولید است، پیرو فرمایش مقام معظم رهبری همین سیاست را دنبال خواهیم کرد. خدا را شکر که در حال رسیدن به جایگاه ویژه‌ای در زمینه تولید دارو و مواد اولیه دارویی به ویژه داروهای با فناوری پیشرفته هستیم.

وزیر بهداشت افزود: این بسیار مهم است که در شرایط بسیار سخت تحریم‌های ظالمانه و با حمله ناگهانی ویروس کووید 19 و همه کاستی‌هایی که در زمینه اقتصاد، ارز و ریال در کشور داشتیم، صنعتگران، تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ما توانستند در زمینه نظام سلامت افتخارآفرینی کنند.

نمکی ادامه داد: در کمتر از دو ماه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان و با همدلی و وفاق بین ارکان نظام و دولت، کشور از یک وارد کننده تبدیل به تولیدکننده شد.

وی تصریح کرد: این یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است که در اوج تحریم که بسیاری سعی داشتند ما را به باتلاق گرفتاری‌های اقتصادیِ همراه با بیماری کرونا گرفتار کنند، هم نیازهای خود را رفع کرده و هم صادرکننده تمام اقلام مورد نیازِ مهار و کنترل بیماری کرونا هستیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: خوشحالیم که پویش دارو توانسته است موفق به تولید این داروی مهم و راهبردی شود. تولید این محصول علاوه بر کاهش ارزبری، دستیابی به مرحله‌ای است برای صعود به مراحل بالاتر تکنولوژی.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت بیماری دیابت در کشور گفت: بیماری‌های غیرواگیردار مانند فشار خون بالا، دیابت و از همه مهم‌تر چاقی و سبک زندگی غلط از دلایل مهم مرگ و میر در کشور هستند. در بررسی‌های انجام شده در مورد بیمارهای مبتلا به ویروس کرونا که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند، یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ‌های مبتلایان کمتر از 50 سال، چاقی بود. چاقی، زمینه‌ساز دیابت، سرطان و بسیاری بیماری‌های قلبی و عروضی هست.

وی اظهار کرد: در وزارت بهداشت دو هدف را دنبال می‌کنیم. کاهش بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیردار اولین سیاست ماست. این هدف را با آموزش شیوه زندگی درست، تغذیه مناسب، ورزش منظم و روی آوردن با شیوه‌های درست‌تر زندگی دنبال کرده و امید داریم با این شیوه بتوانیم از ابتلا مردم به بیماری‌هایی مثل چاقی و دیابت و نیاز به انسولین بکاهیم.

نمکی افزود: هدف دیگر این است که بتوانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به داروهایی دست یابیم که در درمان بیماری‌های غیر واگیر به ویژه دیابت موثر هستند. من بسیار خوشحالم که امروز این افتخار بزرگ را برای جمهوری اسلامی رقم زدید.

گفتنی‌ست، شرکت فرآورده‌های پویش دارو یک شرکت دانش ‌بنیان بوده و فعالیت خود را در سال ۱۳۷۶ آغاز کرده است. پویش دارو اولین شرکت داروسازی تولیدکننده فرآورده‌های دارویی نوترکیب در خاورمیانه است و پیش از این نیز، داروهای بیولوژیک دیگری همچون، پی دی پویتین (درمان کم خونی بیماران کلیوی و مبتلا به سرطان)، پی دی لستا و پی دی گراستیم (درمان نوتروپنی ناشی از شیمی ‌درمانی)، پی دی فرون و پگافرون (درمان هپاتیت)، پی دی گروث (درمان نارسایی رشد در کودکان) را روانه بازار دارویی ایران کرده است.

منبع: پارک فناوری پردیس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا