وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از پارک فناوری پردیس مطرح کرد:

راه‌اندازی پارک اقتصاد دیجیتال برای کشور کلیدی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه ریزی ها برای راه اندازی نخستین پارک اقتصاد دیجیتال کشور در پارک فناوری پردیس در این وزارتخانه انجام شده است. راه اندازی این پارک برای کشور بسیار کلیدی است، زیرا 4 تا 5 درصد تولید ناخالص ملی مبتنی بر اقتصاد دیجیتال است و با هدف گذاری انجام شده این میزان را تا چهار سال آینده به 10 درصد می رسد.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس؛ عیسی زارع پور روز شنبه در بازدید از پارک فناوری پردیس و نشست با شرکت‌های دانش بنیان حوزه ICT پارک، با اشاره به نقش پارک اقتصاد دیجیتال در توسعه کشور گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در کشور ما نیازمند افزایش است. زیرا در برخی از کشورها اقتصاد دیجیتال سهم 35 درصدی در تولید ناخالص ملی دارد و ما هم باید در این زمینه گام های راهبردی برداریم.

وی ادامه داد: این مهم زیرساخت هایی لازم دارد از جمله اینکه باید پارک های حوزه اقتصاد دیجیتال و مراکز نوآوری اقتصاد دیجیتال شکل بگیرد، انشالله ما اولین مجموعه را با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجموعه پارک فناوری پردیس کلید خواهیم زد.

زارع پور افزود: ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه نیروی انسانی وجود دارد که بخشی از آن با تلاش‌های اثربخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اشتغال رسیده و در سال‌های اخیر مسیر خوبی برای کارهای فناورانه هموار شده است. در حال حاضر محصولات پارک پردیس به ۸۰ کشور صادر می شود.

*حمایت از شرکت های دانش بنیان، برنامه اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: زمینه لازم برای حمایت‌های قانونی مادی و معنوی از شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده است و در برخی موارد در حال انجام است هرچند که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: نگاه ما این است که باید اکوسیستم و زیست بوم شرکت‌های دانش بنیان در کشور را به گونه‌ای طراحی کنیم که فعالیت آنها منجر به حل مشکلات کشور شود. این حرکت بزرگ که در گذشته شروع شده، باید با قدرت در دولت سیزدهم تداوم یابد تا در زندگی مردم اثر آن دیده شود. از این رو ما با همان قدرت و سرعت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را ادامه می دهیم.

زارع پور افزود: حمایت‌های وزارت ارتباطات از شرکت‌های دانش بنیان در دوره جدید از شرکت‌های فعال در حوزه IT مبتنی بر ماموریت‌هایی خواهد بود که برایشان ترسیم خواهیم کرد. در این حوزه توجه ما بیشتر بر بومی سازی و استفاده از بخش خصوصی است. البته بخش خصوصی باید در زمینه سرعت و کیفیت کار توجه ویژه‌ای داشته باشد، به ویژه در حوزه ارتباطات که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است، باید کمیت و کیفیت کار بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اهمیت فعالیت هدفمند شرکت‌های دانش بنیان در حوزه IT اشاره کرد و ادامه داد: هدف ما این است که طعم شیرین استفاده از فناوری را در زندگی روزمره به مردم بچشانیم، یعنی هر خدمتی که بتواند زندگی مردم را تسهیل کند و بر این اساس هر شرکتی که بتواند این موارد را برقرار کند، حمایت می‌کنیم و در نقشه راه ما قرار خواهد گرفت.

*حمایت از شرکت های دانش بنیان زمینه ساز اشتغال و تسهیل خدمات در کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حرکت بسیار خوبی در حوزه تولید فناوری، تجاری سازی و اشتغال فناورانه شکل گرفته و این زیرساخت ایجاد شده و بروز و ظهور آن را در پارک فناوری پردیس شاهدیم. گام بعدی و مسیر پیش رو، اشتغال به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات است و این ظرفیت موجود در حوزه خدمات به جای محصول، ظرفیت بزرگی است که می تواند زمینه ایجاد صدها هزار شغل باشد.

زارع پور افزود: شرکت‌های خدمات‌محور فناوری اطلاعات و ارتباطات باید جامعه را با دستاوردهای فرزندان نخبه کشور پیوند بزنند. این خدمات باید الکترونیکی و هوشمند شود و خدمات بخش عمومی بر بستر دولت الکترونیک برای تمامی اقشار جامعه در دسترس باشد.

وی ادامه داد: طعم شیرین خدمات فناورانه را به زندگی مردم ببریم و این کار، در بخش هایی اتفاق افتاده و توانمندی اثبات شده است، اما باید روندی یکپارچه بگیرد و در جهت کارآمدی، توسعه فناوری و در نهایت بهبود زندگی مردم شکل بگیرد.

*توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور با تکیه بر توان داخلی

زارع‌پور گفت: یکی از اهداف مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد و توسعه زیرساخت های ارتباطی است. در تلاش هستیم، توسعه فناوری‌های پیشرفته ارتباطی را تا جای ممکن محقق کنیم. با توجه به این که فناوری های جدیدی که در حال ظهور هستند، این زیرساخت باید به تمامی نقاط کشور توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: در تحقق این راهبرد، بومی سازی را در اولویت داریم و تلاش می کنیم که از ظرفیت های موجود استفاده کنیم. اما باید سرعت و کیفیت در استفاده از تولیدات بومی مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مراکز نوآوری، کارخانه‌های نوآوری و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند مسیر را سامان دهی کنند، اگر مسائل دیپلماسی هم حل شود، آورده این شرکت ها به دلار خواهد بود و این ظرفیت را داریم که در رقابت با سایر رقبا، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زارع پور گفت: نگاه ما این است که با اتکا به ظرفیت دانشمندان ایرانی نه تنها می‌توان به خودکفایی رسید بلکه می‌توان صادر کننده هم شد و باید اعتماد به محصول و توانایی داخلی نه تنها بین مردم و مسئولان ارشد هم شکل می گیرد.

گفتنی است، وزیر ارتباطات امروز به همراه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جمع شرکت‌های فعال در حوزه ICT پارک فناوری پردیس حضور یافت و نمایندگان شرکت‌های حاضر در پارک فناوری پردیس به بیان مشکلات و موضوعات خود پرداختند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا