برداشت وسیع شن و ماسه از حاشیه رودخانه جاجرود

برداشت پراکنده و وسیع شن و ماسه از حاشیه رودخانه جاجرود در جنوب شهر لواسان که مدتی نیز با حکم دادستانی لواسانات تعطیل شده بود، امروز علاوه بر تغییر مسیر آب، برداشت غیراصولی و تاثیر منفی بر آبزیان موجب افزایش آلودگی هوای شهر لواسان شده و پرونده شکایت محیط زیست از این کارگاه باز است.

به گزارش پایگاه خبری صبح پردیس به نقل از خبرگزاری فارس از شمیرانات، در حاشیه رودخانه جاجرود در جنوب شهر لواسان یک گروه پیمانکاری در حال برداشت غیراصولی و پراکنده شن و ماسه از رودخانه جاجرود به صورت و عمقی هستند و همین برداشت غیر مجاز گلایه محیط زیست استان تهران را به همراه داشته است.

این کارگاه از سمت شهر با تشکیل خاکریز از چشم مردم پنهان است و توسط نگهبان راه ورود و خروج در ۲۰ متری کلانتری ۱۶۶ لشگرک برای عموم بسته شده و از ورود به آن محدوده جلوگیری می‌شود و زمانی که خبرنگار فارس قصد ورود به حریم جنوبی رودخانه را داشت نگهبان ضمن ممانعت از ورودوی تصریح می‌کند: «مهندس گفته کسی وارد نشود».

آلودگی هوا و آلودگی صوتی این مجموعه که به صورت شبانه روزی ده‌ها تن شن و ماسه را از بستر رودخانه خارج می‌کنند نیز باعث نارضایتی مردم لواسان شده است.

نکته جالب اینکه این کارگاه پیشتر توسط دادستانی لواسانات مدتی تعطیل شده بود اما دوباره آغاز به کار کرده است و مشغول برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه شده‌ است.

رضا سالاروند سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شمیرانات در مصاحبه با خبرنگار فارس در رابطه با این موضوع بیان‌کرد: یقینا فعالیت این مجموعه آلودگی‌هایی در پی دارد که از جمله آلودگی هوا در شهر لواسان است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ از سوی همکاران ما طرح دعوی شده و پرونده در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و در آن پرونده بحث آلودگی هوا و برداشت غیر مجاز مطرح شده بود که در این راستا در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ قرار منع تعقیب صادر شده اما محیط زیست به این رای اعتراض کرده و رای قرار منع تعقیب در دادگاه تجدید‌نظر نقض شده و مجددا به دادگاه لواسانات بازگشته است.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان شمیرانات بیان کرد: در تاریخ پانزدهم شهریورماه نوبت رسیدگی دادگاه بوده که پرونده به کارشناس ارجاع داده شده و منتظر نظر کارشناسی هستیم.

سالاروند اضافه کرد: تغییر مسیر آب و برداشت غیراصولی از مواردی است که مدنظر محیط زیست می‌باشد؛ وقتی یک برداشت با این وسعت انجام می‌شود با توجه به بار آلودگی که به وجود می‌آید روی آبزیان و سایر موارد تاثیر می‌گذارد و این برداشت عمقی خسارت‌های زیست محیطی به همراه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به مدارک و مستندات ما، پیمانکار از سازمان صنعت معدن تجارت استان تهران مجوز داشته و قراردادشان با شرکت آب منطقه‌ای تهران بسته شده از طرف دیگر در اردیبهشت‌ماه ۹۸ با حضور مدیرکل وقت محیط‌زیست استان تهران هم صورت جلسه‌ای تنظیم شد و در آن صورتجلسه به مفادی شش بندی اشاره شده اما این مصوبات اجرایی نشده است.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان شمیرانات خاطرنشان کرد: از جمله بند های این صورتجلسه می‌توان به چند مصوبه اشاره کرد:

۱_نقاط بحرانی توسط نماینده امور آب شهرستان و نماینده محیط زیست استان تهران مشخص شود و دپو انجام شده در بستر رودخانه در اسرع وقت خارج شود.

۲_شرکت آب منطقه‌ای استان تهران می‌بایست نسبت ارسال مشخصات برداشت اعم از عمق و طول برداشت و همینطور روش برداشت جهت اعلام نظر نهایی به سازمان محیط زیست اقدام کند.

۳_در اولین فرصت نماینده دفتر حیاط وحش و آبزیان داخلی و نماینده اداره کل جهت بررسی وضعیت آبزیان به محل مراجعه کنند.

۴_ باید شرایط برداشت از سوی دفتر حیاط وحش و آبزیان آب‌های داخلی به اداره کل محیط زیست اعلام می‌شد.

۵_مقرر گردید که پیمانکار مربوطه نسبت به اخذ مجوز برداشت از صنعت و معدن اقدام کند که این را اخیرا بعد از گذشت چند سال انجام دادند.

۶_ برداشت‌های مذکور باید از کوتاه‌ترین مسیر بدون ورود به مقطع اصلی رودخانه در کم‌ترین زمان ممکن صورت گرفته و در نهایت مواردی که در آن صورتجلسه آمده رعایت نشده است.

پیگیری خبرنگار فارس در این خصوص از مسؤولان اداره صمت و آب منطقه‌ای استان تهران بی‌نتیجه مانده است. خبرگزاری فارس در صورت دریافت نظرات مسئولان این دو نهاد آن را به اطلاع مخاطبان خود خواهد رساند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا