آشنایی با شهرستان پردیس و نقاط گردشگری شهر بومهن

شهر بومهن در جوار شهر پردیس از توابع شهرستان پردیس در فاصله ۲۵ کیلومتری از آن با وسعتی در حدود ۵ هزار هکتار و ارتفاع متوسط از سطح آب‌های آزاد جهان در حدود ۱۷۱۱ متر می باشد.

به گزارش صبح پردیس؛ شهر بومهن دارای جمعیت تقریبی حدود۷۰هزار نفر است که از شمال با لواسانات، از جنوب با شهرستان ورامین و پاکدشت، از غرب با شهر پردیس و از شرق با شهر رودهن همسایه می باشد.

کم ترین نقطه شهر بومهن با ارتفاع ۱۵۰۰متر در بستر رودخانه سیاهرود و بلندترین نقطه آن در شمال شهر با ارتفاع حدود ۲۰۰۰متر می باشد.

توانمندی های شهر بومهن

با توجه به موقیعت جغرافیایی شهر بومهن و وقوع آن بر سر راه دو جاده مهم ترانزیتی هراز و فیروزکوه و مجاورت آن با پایتخت و در واقع مدخل ورودی استانهای شرقی و شمالی کشور و وجود پتانسیل های طبیعی موجود، آب و هوای مناسب، نقش ییلاقی منطقه از گذشته های بسیار دور، وجود رودخانه و باغات سرسبز، اماکن زیارتی و تاریخی، روستاهای قدیمی و زیبا، شهر بومهن را از اهمیت ویژه ای برخوردار نموده است. با راه اندازی آزاد راه تهران-پردیس فاصله این شهر تا تهران به ۱۸ کیلومتر تقلیل یافته و امید است با راه اندازی کمربند جنوبی شهر از حجم ترافیکی درون شهری(مترو) از دیگر امکاناتی است که تا چند سال آتی در جهت سهولت تردد به پایتخت ایجاد می گردد.

قلعه گلخندان

قلعه گلخندان در روستایی به همین نام در جنوب بومهن قرار دارد و متعلق به دوره ساسانی است. قلعه بر روی تپه ای قرار دارد که در شرق و غرب تپه دو رود جریان دارد و این دو رود در جنوب تپه به هم می پیوندند و تنها در بخش شمالی قلعه رودخانه جریان ندارد.

شیب سمت غربی بسیار تند و دسترسی از این جبهه به قلعه امکان پذیر نیست. تونلی با شیب بسیار تند سطح قلعه را به دره غربی متصل می کند و در چهار گوشه قلعه چهار برج قرار دارد. مصالح به کار رفته در این بنا مانند بسیاری از بناهای ساسانی، از گچ و ساروج و سنگ است. این قلعه تا دوره صفوی به حیات خود ادامه داده است.

روستاها

روستاهای حریم شهر بومهن از دیر باز مورد توجه گردشگران بوده است. وجود آب و هوای مناسب و باغات سرسبز، این روستاها را مکانی برای گذراندن تعطیلات برای اهالی و مردم قرار داده است. در حریم شهر بومهن هشت روستا وجود دارد که عبارتند از:

بومهن ولوران در دو سوی رودسیاهرود که شمال شهر واقع هستند روستاهای کرشت، طاهرآباد و شهرآباد در جنوب بومهن و غرب رودخانه سیاهرود و روستاهای سیاهبند، گلخندان قدیم و جدید در جنوب بومهن و شرق رودخانه سیاهرود واقع است.

امامزاده سلطان مطهر(ع)

امامزاده سلطان مطهر(ع) از فرزندان بلافصل امام صادق(ع) است که از شهر مدینه با جمعی از سادات به طور مخفی رهسپار شد.  در شهر قزوین به دست دشمنان دین جراحات فراوانی دید. آن حضرت خود را به موضع بومهن و در خانه الیاس نزول اجلال کرد و تا مدت چهل روز تحت مداوا بوده و بواسطه زخمها از دنیا رحلت فرمودند. بقعه متبرکه تا چندی پیش از صندوقی چوبی به قدمت هفت قرن ساخته شده بود که ضریح هشت ضلعی مزین به اسما ا… و اشعار محتشم جای آن را توسط استاد ابوالحسن میبدی یزدی ساخته شده گرفته است. از امامزاده سلطان مطهر(ع) در کتب مختلف از جمله: لغت نامه دهخدا، آثار تاریخی ایران ارشاد مفید، بررسی های تاریخ ارتش، کنزالانساب و بحرالانتصاب نامبرده شده است.

امامزاده قاسم(ع)

بنای امامزاده قاسم(ع)در روستای گلخندان قدیم و روی نقطه ای مرتفع و در محوطه ای باز و مشرف بر روستا واقع شده است. بنا حصاری نداشته و اطراف آن را قبرستان گرفته است. سنگ قبرهای امامزاده حکایت از این دارد که به جهت تقدس و احترامی که به این مکان قائل بوده اند از دوره قاجاریه تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است. کتیبه روی ضریح و روایتهای محلی، آرامگاه مذکور را به نام امامزاده قاسم(ع) مشهور کرده و شیخ مفید وی را پسر عبدا… بن زید بن امام حسن(ع) می دانند که آمده است ایشان را در ولایت دماوند، به موضع گلخندان شهید کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا