آشنایی با چند جای دیدنی در پردیس و اطراف آن

پردیس یکی از شهرستان‌های استان تهران و متشکل از بخش‌های بومهن و جاجرود است. شهر پردیس در فاصله ۱۸ کیلومتری شرق پایتخت و درحاشیه محور تهران آبعلی قرار دارد.

شهر جدید پردیس با قابلیت‌های گردشگری، موقعیت خاص طبیعی، ارتفاعات،‌ آب و هوای مطبوع و جاذبه‌های طبیعی، شیب و پوشش گیاهی مناسب با چشمه‌سارهای جاری در جای جای طبیعت و در چهارفصل سال چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است که در این مطلب به چند مورد آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ضمناً برای مشاهده سایر دیدنی‌های تهران می‌توانید به راهنمای سفر توریستگاه مراجعه نمایید.

1- دشت سیاه پالاس

منطقه دشت سیاه پالاس دارای گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و زیادی است و چشمه سارها و رودخانه‌های فراوانی در آن جریان دارند. سراسر منطقه سیاه پالاس از گل‌های شقایق، زنبق وحشی و لاله سرخ پوشیده شده و تنها راه دسترسی به آن از داخل شهر رودهن و بلوار شریعتی می‌باشد.

2- رودخانه جاجرود و پل شاه عباسی

یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی استان تهران پلی ۸۵۰ ساله ساخته شده بر روی رودخانه جاجرود در روستای “سعیدآباد” این منطقه است. این پل تاریخی باشکوه در ۱۰ کیلومتری شمالشرق استان تهران از آثار دوران سلجوقیان محسوب می‌شود که در دوره‌های صفویه، قاجاریه و پس از آن نیز بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است، از این رو مردم آن را “پل شاه عباسی” می‌نامند و به نوشته منابع تاریخی این پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار به دست “حاج میرزا بیک نوری” فراش “خلوت شاه” با هزینه بیست و چهار هزار تومان بازسازی شده است.

3- آبشار کمرد

آبشار کمرد بین جاجرود و شهر جدید پردیس و در روستای کمرد واقع شده. این آبشار زیبا در کنار روستای کمرد و در منطقه‌ای سرسبز و زیبا قرار گرفته است. منطقه اطراف آبشار دارای درختان تنومند و گسترده ایست که فضای وسیعی را  سایه می‌اندازد و منظره‌ای دل انگیز ایجاد می‌کند. آبشار از صخره‌ای با ارتفاع کمی به پایین می‌ریزد. البته آب این آبشار متمرکز نیست یعنی شامل مجموعه آبشارهای کوچکی است که با ارتفاع کم از صخره‌ها سرازیر می‌شوند.

در پشت این آبشار نیز غار کوچکی معروف به “غار چهل دختر” واقع شده که افسانه‌های محلی از ورود چهل دختر به غار و برنگشتن آنها حکایت می‌کند.

4- قلعه تاریخی گلخندان

این اثر ارزشمند تاریخی در 5 کیلومتری جنوب شهر بومهن و چسبیده به بافت روستای گلخندان جدید قرار دارد بر اساس کاوش‌های باستان شناسی انجام شده، قدمت این دژ از قرون اولیه اسلامی تا قرن دهم هجری قمری تعیین شده است. در حال حاضر بقایایی از برج و باروهای پیرامونی این دژ که بر بلندای صخره‌ای جان گرفته‌اند ناخودآگاه توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. این اثر به آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

5- امامزاده سلطان مطهر

این امامزاده در کنار روستای بومهن در میان محوطه بزرگی که دور تا دور آن حصاری مربوط به دوره اخیر است، واقع شده است. محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه‌های مسکونی محدود می‌شود. ورودی محوطه در جهت شرقی واقع شده است. به جهت احترام و تقدسی که به این مکان قائل بوده‌اند، گورستانی از دوره صفویه تاکنون به وجود آورده‌اند. بعضی از سنگ قبرهای دوره صفویه به سبب عدم آگاهی روستائیان هنگام تسطیح محوطه از بین رفته و تعداد اندکی از آنها باقیمانده است.

6- امامزاده قاسم

از دیگر جاذبه‌های شهر بومهن، امامزاده قاسم در روستای گلخندان است. این امامزاده که احتمالاً متعلق به دوره صفویه است در نقطه‌ای مرتفع و با چشم انداز زیبایی به روستا قرار گرفته است. سنگ قبرهای اطراف این امامزاده مربوط به دوره قاجار بوده و دارای نقش‌ها و نشانه‌هایی مانند تسبیح، قیچی، شانه و نقش‌های دیگری است. روستای گلخندان در ۹ کیلومتری جنوب بومهن قرار گرفته و باغ‌های گیلاس، آلبالو، زردآلو، سیب و گردو فراوانی دارد.

7- سد لتیان

نام یکی از روستاهای زیر آب رفته لواسان کوچک بود که نزدیک به دیواره سد لتیان محسوب می‌شود که ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله‌های شهر لواسان ساکن شدند. تاریخچه این سد در سال ۱۳۳۸ مطالعاتش آغاز شد که در سال ۱۳۴۲ عملیات احداث آن شروع و در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید. سد لتیان از دو بخش بتونی و خشکه ساخته شده که دارای ارتفاع ۴۵ متری از پی و ۳۰ متر از بستر رودخانه می‌باشد طول سد در قسمت بتنی ۸۸ متر و در قسمت خشکی چین ۶۵ متری است. سد لتیان سدی است که بر روی رودخانه جاجرود در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در لواسانات قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا