دومین نشست هم‌اندیشی سفیران مصطفی (ص) در پارک فناوری پردیس برگزار شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های هم اندیشی سفیران مصطفی (ص) با حضور بیش از ۱۳۰ نفر از دانشجویان جهان اسلام در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد.

به گزارش صبح پردیس، نشست هم‌اندیشی سفیران مصطفی (ص) با دانشجویان جهان اسلام با حضور ۱۳۳ نفر از دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های کشور از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، تاجیکستان، لبنان، سنگال، اندونزی، تونس، نیجریه، پاکستان، هند، اتیوپی، غنا، آلمان، تانزانیا، مالزی و بحرین در محل پارک فناوری پردیس در جوار شهر پردیس برگزار شد.

مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) و رئیس پارک فناوری پردیس ضمن خیرمقدم به دانشجویان به دومین نشست از سلسله نشست‌های سفیران مصطفی (ص) اظهار کرد: اینجا یک محیط فناوری است و طرح‌هایی که در دانشگاه‌ها عمدتاً در قالب فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی انجام می‌شود به محصول یا خدمت تبدیل می‌شود.

وی افزود: همه مجموعه‌هایی که در این پارک هستند، خدمتشان به جامعه ایران و در سطح بین‌الملل عرضه می‌شود. پارک فناوری پردیس، ۱۵ سال از عمرش می‌گذرد که بیش از سه هزار نفر در آن شاغل هستند. اینجا می‌تواند برای شما دانشجویان الگوهایی باشد که در آینده در کشور خودتان به‌عنوان کارآفرین استفاده کنید.

در ادامه این نشست، عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تشکر از مدیریت پارک فناوری پردیس برای میزبانی از دانشجویان غیر ایرانی سراسر کشور گفت: شعار پارک فناوری پردیس، “بهشت فناوری منطقه” است و اینجا محیطی است که ایده‌ها به محصول تبدیل می‌شوند.

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم بیان داشت: پارک فناوری پردیس نمادی از علم ثروت ساز است. در این مکان مجموعه‌هایی وجود دارد که خدمات با محصولات High-tech تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه پارک‌های فناوری نقش رابط را ایفا می‌کنند، افزود: همه ما صرف‌نظر از اینکه از چه موقعیت جغرافیایی در این نشست حضور داریم، می‌توانیم ایده‌های فناورانه را در سرزمین‌های خودمان شکوفا کنیم.

امین رضا خالقیان مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل پارک فناوری پردیس گفت: افق نهایی توسعه پارک فناوری پردیس در حدود ۱۰۰۰ هکتار است. مأموریت ما، در بستر یکسری فعالیت‌های ملی و بین المللی در حوزه‌های علم و فناوری و تشویق و توانمند کردن این نوع فعالیت‌ها است.

وی ادامه داد: شما دانشجویان می‌توانید در این محل یک تجارت را شروع کنید. حوزه اصلی فعالیت شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس ICT، فناوری زیستی و مکانیک است. شرکت‌های مستقر به مدت ۲۰ سال در طی فعالیت‌های خود معاف از پرداخت مالیات می‌شوند.

سید علی عمرانی رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) نیز اظهار داشت: هزار و ۵۰۰ جایزه معتبر در حوزه علم و فناوری در سراسر دنیا وجود دارد که مبدأ این جوایز بیشتر در کشورهای پیشرفته است. ما نیز با توجه به فعالیت‌های نهادهای اعطاکننده این جوایز در راستای تأثیرگذاری در توسعه علم و فناوری به فکر فعالیت در این حوزه افتادیم.

وی ادامه داد: جایزه مصطفی (ص) به دنبال ارتقا سطح امنیت، صلح، رفاه و سلامت جامعه بشری است و مأموریت این جایزه توسعه علم و فناوری در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) است. این موارد محور همکاری ما با دانشمندان برجسته جهان اسلام است که می‌تواند گام‌های بزرگتری را در حوزه علم و فناوری محقق کند.

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) گفت: در این جایزه، شخصیت‌های بین المللی از مراکز علمی برجسته و دانشگاه‌های مختلف دنیا حضور دارند.

عمرانی در ادامه به روند داوری آثار برگزیده اشاره کرد و گفت: داوری جایزه مصطفی (ص) به این صورت است که در ابتدا نامزد موردنظر توسط یک مرکز علمی و یا دانشگاهی معرفی می‌شود و پس از بررسی اثر نامزد در مرحله ارزیابی اولیه، داوری نهایی با حضور هفت نفر داور بین المللی در هر یک از حوزه‌ها صورت می‌گیرد که در آخرین مرحله آثار برگزیده به شورای سیاست‌گذاری جایزه معرفی‌شده و بعد توسط رسانه‌ها به عموم جامعه معرفی می‌شود که باید آثار برتر در زندگی بشر تأثیرگذار باشد.

وی به رویدادهای مختلف جایزه مصطفی (ص) اشاره کرد و گفت: یکی از این برنامه‌ها، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی (STEP) است که همه‌ساله در یکی از کشورهای اسلامی با حضور دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام برگزار می‌شود و یکی دیگر از فعالیت‌های در حال انجام، رویدادی در سطح دانشگاه‌ها به نام رقابت علمی کنز (KANS) است.

عمرانی با اشاره به برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور گفت: این مسابقه نیز از دیگر فعالیت‌های دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) است که دوره اول آن گرامیداشت ابن هیثم و دوره دوم آن با گرامیداشت پروفسور جکی یینگ از برگزیده‌های جایزه مصطفی (ص) ۲۰۱۵ برگزار شد که در دوره دوم آن علاوه بر ایران، منتخبینی از کشورهای افغانستان و پاکستان نیز در آن حضور داشتند.

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) گفت: تأمین مالی فعالیت‌های جایزه مصطفی (ص) از طریق منابع وقف مردمی صورت می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما ارتباطات خوبی با نهادها و رسانه‌های بین‌المللی داریم و مجله ساینس نیز اخبار جایزه مصطفی (ص) را انعکاس داده و از آن به‌عنوان نوبل اسلامی یاد کرده است.

در ادامه این نشست، دانشجویان از نمایشگاه‌های پارک فناوری پردیس بازدید کردند و در نوبت عصر نشستی تحت عنوان همفکری برای پیشرفت همراه با پرسش و پاسخ تشکیل شد که در آن، دانشجویان به بررسی چگونگی بهبود تعامل‌ها و همکاری با دانشگاه و مراکز علمی کشورهای اسلامی پرداختند.

در این نشست همفکری دانشجویان ضمن ارائه راهکارهای مختلف پیشرفت علمی و فناوری جهان اسلام بر تشکیل شبکه‌ای از دانشجویان علاقه‌مند از کشورهای مختلف در راستای تجمیع نظرات و شبکه‌سازی در این زمینه به اجماع رسیدند.

گفتنی است سلسله نشست‌های سفیران مصطفی (ص) با اهدافی همچون آشنایی بیشتر جامعه علمی با فعالیت‌های جایزه مصطفی (ص)، چگونگی رشد علم و فناوری در جهان اسلام، بررسی راهکارهای بهره‌برداری مؤثر از شبکه علمی دانشمندان جهان اسلام توسط مجامع علمی و ایجاد ارتباط دانش‌پژوهان جوان و دانشجویان مجامع علمی با دانشمندان برجسته جهان اسلام برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا