FATF براساس اطلاعات دریافتی ایران را تحریم می کند/ بدعهدی غربی ها در گشایش گره‌های نظام بانکی کشور/ ایران بعد از اجرای سه چهارم تعهدات خود به FATF همچنان در گروه قرمز قرار دارد

کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل گفت: عضویت کشورها در FATF الزام‌آور نیست زیرا این نهاد بین‌المللی محسوب نمی‌شود و مؤسس آن، چند کشور اروپایی است و برای ایران عضویت در FATF زیان‌آور است و موجب خسارت‌های غیرقابل جبرانی می‌شود.

محسن علی نژاد کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «تهران24» با اشاره به تعلیق محدودیت‌های ایران و گزارش FATF عنوان کرد: در واقع عضویت کشور ها در FATF الزام آور نیست و برای ایران عضویت در FATF زیان آور است و موجب خسارت های غیرقابل جبرانی می شود.

وی افزود: FATF یا گروه ویژه اقدام مالی، پول‌شویی اطلاعات مالی کشورها را دریافت می‌کنند و می‌توانند بر اساس همین اطلاعات ایران را تحریم کنند و بررسی این نهاد برای کشورها متفاوت است که این بررسی‌ها برای ایران به دقت و جدی انجام می‌شود و این در حالی است که دولت با این نهاد همکاری لازم را داشته است.

علی نژاد ادامه داد: این تصور که هماهنگی ما با FATF مشکلات را حل می‌کند نوعی ساده انگاری است زیرا ما در بحث هسته‌ای شاهد بد عهدی غربی‌ها بودیم و این موضوع ادامه دارد و همچنان گشایش‌هایی که در نظام بانکی باید رخ می‌داد انجام نشد.

این کارشناس گفت: بر اساس FATF کشورها به سه دسته سفید یعنی کشورهای همسو که ساختارهای پول‌شویی برای آن‌ها دیده شده، کشورهای خاکستری که ضعف‌هایی دارند و کشورهای قرمز که یا اقدام متقابل با آن‌ها انجام می‌دهند و یا نرخ ریسک آن‌ها را در بانکداری بین‌المللی بالا می‌برند، تقسیم می‌شوند.

وی تصریح کرد: اخیراً رئیس سازمان سیا مدعی ظرفیت بالای نظام بانکی ایران برای حمایت از تروریست‌ها شده است که روابط گروهک‌های تروریستی با کشورهای منطقه عیان است و این برخورد دوگانه FATF ایران را با مشکلات عدیده‌ای رو به رو می‌کند.

علی نژاد یادآور شد: در ماه‌های اخیر برای تراکنش‌های مالی ما در کشورهای ترکیه عمان چین و … مشکلاتی به وجود آمده است که حتی شرکای تجاری بدون اشاره به تحریم‌ها از ما ارائه برگه تعلیق FATF می‌خواهند که این موضوع روابط بانکی ایران با دیگر کشورهای جهان را تحتت تأثیر قرار داده است.

کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل اظهار داشت: کشور ایران در گروه قرمز FATF قرار دارد و غربی‌ها برای مقابله با ایران این کار را انجام می‌دهند زیرا که می‌توانستند به دلیل همکاری صورت گرفته ایران را جزء کشورهای غیر همکار قلمداد کنند زیرا ایران تاکنون سه‌چهارم تعهداتت را انجام داده است.

وی در پایان تأکید کرد: تعلیق اشاره شده در FATF با یک جلسه فوق‌العاده از بین می‌رود و به‌راحتی می‌توانند آنچه را اقدامات متقابل می‌خوانند در برابر ایران انجام دهند.

انتهای پبام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا