استفاده از پل زیرگذر به جای پل روگذر برای عبور عشایر در پردیس/ افتتاح مرکز خدمات عشایر خدمات کوچنده حوزه شرق لار

تصویب استفاده از پل زیرگذر به جای پل روگذر برای عبور عشایر در شهر پردیس، مطالعات طرح مدیریت جامع منطقه لار به منظور بهره‌برداری بیشتر از دشت لار، تصویب اعتبارات برای مقابله با بیماری‌های دام مخصوصا سم پاشی کنه، تصویب اعتبارات برای کمپ و ماشین عشایر از جمله مصوبات شست شورای عشایری را در محل پشم لشم دشت لار بود.

به گزارش صبح پردیس، سید حسین هاشمی استاندار تهران به همراه حسن کریمی معاون امور عمرانی استاندار تهران، نعمت الله ترکی معاون برنامه ریزی استاندار تهران، سیروس نصیری مدیر کل امور عشایر استان تهران، علی کیان مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، علی اشرف منصوری مدیرکل جهادکشاورزی استان تهران، ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، فرمانداران و روسای ادارات مرتبط شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه، ماشا الله هداوند خانی هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های عشایری استان تهران، از طوایف و ایلات عشایر مستقر و مسیرهای عشایری در منطقه لار، دیدار و پس از افتتاح مرکز خدمات عشایر خدمات کوچنده حوزه شرق لار، نشست شورای عشایری را در محل پشم لشم و در چادر یکی از ایلات مستقر در این منطقه برگزار کردند.

*بهبود ۲٫۵ برابری اعتبارات بخش عشایر در سال‌های اخیر
سیدحسین هاشمی استاندار تهران با اشاره به اینکه روز گذشته در جلسه‌ای، وقتی مطرح کردیم که می‌خواهیم جلسه عشایر برویم، عده‌ای گفتند مگر استان تهران عشایر دارد، اظهار کرد: استان تهران در چند وجه ناشناخته است و وقتی همانطور که وقتی می‌گوییم تهران در طرح کشاورزی اقتصاد مقاومتی، رتبه نخست را به دست آورده است تعجب می‌کنند و علت آن این است که استان تهران را به شهر تهران می‌شناسند.
وی افزود: علیرغم اینکه بودجه‌ کلی کشور خیلی تغییر نکرده است، ولی توانستیم بودجه عشایر را ۲٫۵ برابر افزایش دهیم و با افزودن مناطق عشایری به حوزه روستایی، از اعتبارات ارزش افزوده نیز بهره می‌برند که امیدواریم بتوانیم مشکلات عشایری را حل نماییم.
* مطالعات طرح مدیریت جامع منطقه لار
در ادامه این نشست مصوبه‌های سال گذشته، مواردی از قبیل لغو پروانه بهره‌برداری افراد حقیقی و حقوقی فاقد دام و صدور پروانه برای عشایر دارای دام ظرف یک ماه، کلیات طرح احیای لار با مشارکت عشایر دارای پروانه بهره‌برداری در ۱۰ هزار هکتار، اعتبار مورد نیاز برای انجام پروژه‌های آبخیزداری منطقه در حوزه منابع طبیعی مورد بررسی قرار گرفت.
علی کیان مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ضمن تشکر از همکاری عشایر در حوزه انجام مصوبات سال گذشته، اظهار کرد: صدور اخطاریه و لغو پروانه بهره‌برداری، یک سری مقدمات قانونی دارد که در سه دوره بهره‌برداری، بایستی اخطارها داده شود و سپس به لغو اقدام شود که درطول یک سال اخیر به ۵۳ دامدار فاقد پروانه چرا، اخطار داده شده است.
وی افزود: اخطاریه دارای دام مازاد بر پروانه چرا به تعداد ۱۱۴ مورد، اخطاریه به دامداران برای چرای خارج از فصل ۱۱ مورد، اخطاریه به دامداران فاقد پروانه چرای تمدید شده بیش از ۳۰۰ مورد، اخطار به دامدارهای ورثه‌ای که باید یک نفر به نمایندگی از ورثه مسئولیت دامداری را بر عهده بگیرد که ۱۷۲ مورد اخطاریه صادر کردیم و اخراج ۱۱۵ مورد دام نیز در سال گذشته انجام شد.
مدیر کل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به مصوبه ۱۰ هزار هکتاری طرح مرتع‌داری، تصریح کرد: در چهار مرتع خرسنگ، کهریزک دره، ملک چشمه و استر کلک به مساحت ۱۳ هزار هکتار صورت پذیرفت.
وی با اشاره به اجرای پروژه آبخیزداری، خاطر نشان کرد: در دو منطقه مکاتبات انجام شده است و در باقی نقاط نیز، به اعتبارات نیاز است. همچنین روی طرح‌های جنبی مراتع نیز کار شد و طرح مطالعاتی مدیریت جامع منطقه لار را آغاز کردیم که با مشارکت مردم است و در دست اقدام است که نیاز به اعتبارات برای مطالعات صحرایی دارد تا گیاهان دارویی، زنبورداری و اکوتوریسم مطالعه شود.
*استفاده از پل زیرگذر به جای پل روگذر در پردیس برای عبور دام
همچنین در ادامه با اشاره به علت اجرایی نشدن مصوبه پل روگذر عبور دام در منطقه پردیس که در کمیته فنی استانداری تهران انجام شده بود و مجوز آن توسط اداره راه و شهرسازی استان تهران صادر نشد، بحث و بررسی شد.
علی اشرف منصوری مدیرکل جهادکشاورزی استان تهران علت عدم صدور مجوز را، مشورت با عشایر مبنی بر عدم عبور دام از پل روگذر در منطقه مشابه کریم آباد پیشوا دانست و افزود: جایگزین این پل، دو زیرگذر را احیا کردیم که اکنون ضرورتی برای احداث پل ندیدیم.
اما مرتضی حیدری فرماندار پردیس با اشاره به اینکه آزادراه، باعث بسته شدن این ایل‌راه قدیمی به روی عشایر شد، خاطرنشان کرد: زیرگذر مشکل را حل نمی‌کند و زیرگذر به داخل شهر پردیس باز می‌شود که موجب مشکل در فضای سبز شهرداری می‌شود. در انتها، ساماندهی زیرگذر به جای پل، مورد تصویب قرار گرفت.
*نیاز شبکه بهداشت و درمان دماوند به ماشین و کمپ برای ارائه خدمات به عشایر
در ادامه این نشست، سعید کرمی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با اشاره به طرح واکسیناسیون رایگان دام و سگ گله عشایر استان تهران و طرح مبارزهبا طاعون، اظهار کرد: سمپاشی برای مبارزه با کنه و بیماری کریمه کنگو تا حدودی انجام شده است و برای ادامه آن تا پایان فصل گرما، نیاز به اعتبارات است.
همچنین سعید آسیابی صحنه رییس شبکه بهداشت و درمان دماوند با اشاره به مشکلات خدمات‌دهی به عشایر توسط این مرکز، تصریح کرد: یک کمپ و وسیله نقلیه، از ضروریات این موضوع است و همچنین لازم است هزینه نیروهای خدمات دهنده نیز تامین شود.

*داشتن فنس و بتن ریزی برای محدوده یورد عشایر نباید با برخورد سلیقه‌ای مواجه شود

محمود کلهر رئیس شورای اسلامی عشایر تعیین ساعت تردد برای ورود و خروج عشایر و ایجاد شُک به عشایر در برابر مصوبه بتن ریزی و محصور شدن یورد عشایر و فنس کشی برای دام از مشکلاتی دانست که با عشایر در استان تهران با روبرو هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا