پارک فناوری پردیس کجاست؟ + معرفی و تاریخچه پارک فناوری پردیس

پارک فناوری پردیس کجاست و تاریخچه آن چیست و چه اهدافی را پیش رو دارد.

به گزارش صبح پردیس؛ نظر به تاکیدات مسئولین محترم نظام به‌خصوص مقام معظم رهبری بر نقش شهرک‌ها و پارک‌های علمی و فناوری در برقراری ارتباط پایدار صنعت و دانشگاه، پارک فناوری پردیس به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پارک فناوری کشور، با مجوز شورای گسترش آموزش عالی در سال 1384 در زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری و با همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز مهم علمی- پژوهشی کشور در جهت تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس گردید و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند.
نظر به اهمیت تأسیس این مجموعه در الگوسازی ایجاد پارک‌های فناوری در کشور و تأثیرگذاری ملی آن، ریاست هیئت امنای پارک فناوری پردیس بر عهده معاون اول محترم رییس‌جمهورر قرارگرفته و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، برخی از وزرا و معاونینشان و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی کشور در آن عضو می‌باشند. در حال حاضر عملیات اجرایی پردیس نوآوری (فاز اول پارک) با سرمایه‌گذاری 1500 میلیارد ریالی بخش خصوصی و ایجاد بیش از 170 هزار مترمربع فضای تحقیقاتی و فناوری رو به اتمام است و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل فاز مزبور، زمینه لازم برای جذب و اشتغال بیش از پنج هزار نفر نیروی متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان عضو فراهم شود، ضمن اینکه عملیات اجرایی فاز دوم اخیراً شروع گردیده است و انشاء الله این «پروژه بزرگ ملی» با افق توسعه هزار هکتاری و با حمایت‌های دولت محترم و تعامل جدی مسئولین نظام، به بزرگ‌ترین قطب فناوری منطقه تبدیل خواهد شد.
تاکنون بیش از 200 واحد فناور دانش‌بنیان از بین بیش از هزار و نهصد متقاضی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت این مجموعه درآمده و مراکز تحقیق و توسعه یا دفاتر طراحی و مهندسی خود را در پارک ایجاد نموده‌اند.
انجام طرح‌های مهمی همچون برگزاری سالیانه جشنواره ملی و نشست‌های تبادل فناوری، مشارکت در راه‌اندازی بورس شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان بورس و اوراق بهادار، راه‌اندازیی صندوق توسعه فناوری‌های نوین، مشارکت در راه‌اندازی مدل سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر (VC) در کشور، برگزاری دوره‌ای برنامه‌های ارتباط صنعت و دانشگاه و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، راه‌اندازی فن بازار ملی ایران، مشارکت در تعریف اولین شهر تخصصی کشور با مأموریت علم و فناوری، تهیه بسته حمایتی صادرات فناوری‌های پیشرفته با کمک سازمان توسعه تجارت، راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی فناوری، ایجاد بوستان دانشمندان ایران و جهان و انعقاد میلیاردها ریال قرارداد تجاری‌سازی یافته‌ها و دستاوردهای واحدهای فناور عضو را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات ستاد پارک از بدو تأسیس تاکنون برشمرد.

فهرست تاریخچه:
الف ـ انجام مطالعات اولیه، بومی‌سازی و تهیه مدل ایرانی پارک فناوری؛
ب ـ انجام مطالعات مکان‌یابی پارک؛
ج ـ اخذ مصوبات مربوطه؛
د ـ شکل‌گیری سازمانی؛

الف ـ انجام مطالعات اولیه، بومی‌سازی و تهیه مدل ایرانی پارك فناوری پردیس

بازدید از پارک‌های علم و فناوری در كشورهاي اطريش، فرانسه، كانادا، آلمان و انگلستان و مطالعه منابع به‌منظور الگوگيري، مطالعات تطبیقی و تعریف مدل بومي راه‌اندازي یک پارك‌ فناوري.

ب ـ انجام مطالعات مکان‌یابی پارک فناوری پردیس

مطالعات مکان‌یابی ایجاد پارک فناوری پردیس از آذرماه سال 1379 و به همت نهاد ریاست جمهوری (مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری) آغاز، و درنهایت در اردیبهشت‌ماه سال 1380 منجر به انتخاب نقطه‌ای در محدوده شهر جدید پردیس، برای احداث پارک شد. معیارهای اصلی این مکان‌یابی موارد زیر را شامل می‌شد:
– وجود ساختار علمی و فنی مناسب؛
– وجود زیرساخت صنعتی و اقتصادی مناسب؛
– وجود زیرساخت‌های شهری مناسب از قبیل شبکه‌های حمل‌ونقل (فرودگاه، راه‌آهن، اتوبان و …)؛
– شبکه‌های مخابراتی، برق، آب، فاضلاب و …؛
– وجود منابع لازم برای تأمین نیروی کار متخصص و پشتیبانی‌کننده؛
– نزدیکی به بازارهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی؛
– وجود اقلیم مناسب (آب، هوا، محیط‌زیست و …)؛
– و وجود زمینی باقیمت و شرایط مناسب
پس از بررسی چندین نقطه در تهران و اطراف آن از قبیل شهر جدید پرند، شهر جدید هشتگرد و شهر جدید پردیس، در نهایت زمینی در مجاورت سایت ماهواره‌ای بومهن به‌عنوان مكان ایجاد پارك انتخاب شد. این مكان به لحاظ :

– هم‌جواری با محیط شهری پردیس و امكان استفاده از خدمات شهری و مسكونی این شهر؛
– هم‌جواری با سایت ماهواره‌ای بهعنوان یك مركز تحقیقاتی و ارتباطی؛
– هم‌جواری با یك مركز دانشگاهی در حال ساخت؛
– هم‌جواری با منطقه صنعتی خرمدشت و نزدیكی به شهر صنعتی فیروزكوه؛
– فاصله مناسب با تهران؛
– همچنین، شرایط مناسب زمین به لحاظ توپوگرافی، قیمت و اقلیم (مزیت‌های مناسبی جهت ایجاد پارك).

مد نظر قرار گرفت. از طرف دیگر، وجود یك اتوبان در حال ساخت (آزاد‌راه تهران – پرديس)، كه می‌توانست ارتباط با تهران را به عنوان یك مركز مهم علمی، صنعتی و تجاری كه دارای نیروی انسانی متخصص و پشتیبانی‌كننده زیادی است، بر مزیت‌های ايجاد پارك در اين نقطه افزود.

ج ـ اخذ مصوبات مربوطه پارک فناوری پردیس

1-طبق بخشنامه شماره 6241/ت 125 مورخ 12/04/1370 هیات وزیران و مصوبه شورای عالی شهرسازی، شهر جدید پردیس می‌بایست 800 هکتار از اراضی خود را به کاربری‌های تحقیقاتی و آموزشی اختصاص می‌داد که زمین موردنظر جهت احداث پارک در این منطقه قرار داشت. بر همین اساس شهر جدید پردیس، طبق قوانین به لحاظ تأمین امکانات زیربنایی و دیگر مجوزهای منطقه‌ای، مجوزهای لازم را صادر نموده و تعهدات لازم را طی قرارداد فی‌مابین مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری و شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام نمود.
2-در سال 1380، پارک فناوری پردیس با پیش‌بینی و تأمین شرایط و زیرساخت‌های اولیه، فعالیت خود را به‌عنوان یکی از مراکز تابعه مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری آغاز نمود. با توجه به رویکرد مثبت دولت هشتم در ایجاد و توسعه پارک‌ها در کشور و تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تأسیس پارک‌ها – که با مشارکت تیم پارک فناوری پردیس صورت گرفت- اخذ موافقت اصولی تأسیس پارک از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار گرفت که مجوز مربوطه در اواخر سال 1382 صادر شد.
3-در سال 1384، اساسنامه پیشنهادی پارک، به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
4-طی سال‌های 1384 و 1385 اعتبارات عمرانی و جاری موردنیاز برای تکمیل پروژه‌ها و مدیریت و راهبری پارک در قالب ردیف و طرح مستقل در قوانین بودجه سالانه کشور تعریف شد. تا پیش‌ازاین، اعتبارات مذکور در ذیل طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ردیف هزینه‌ای مرکز همکاری‌ها و فناوری‌های ریاست جمهوری در قوانین بودجه کشور تأمین می‌شد.

د ـ شکل‌گیری سازمانی پارک فناوری پردیس

تیم ستادی
در سال 1379، فعالیت هسته اولیه تیم ستادی پارک برای انجام مطالعات و راه‌اندازی آن، در مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری آغاز شد. به دنبال تصویب اساسنامه در سال 1384 و انتصاب رییس پارک فناوری پردیس توسط معاون اول وقت رییس‌جمهور (آقای دکتر محمدرضا عارف)، در سال 1385 تیم ستادی پارک، پس از آماده شدن فضای استقرار ستاد، از تهران به محل فعلی پارک (20 کیلومتری شرق تهران در فاز 6 شهر جدید پردیس) منتقل و مستقر شد تا بتواند برنامه‌ها و فعالیت‌های خود و شرکت‌های عضو را – که در این زمان به حدود 60 شرکت می‌رسیدند – با سرعت و کیفیت بهتری مدیریت و راهبری نماید.

هیئت امنا
اساسنامه پارک فناوری پردیس، نهاد ریاست جمهوری را به‌عنوان سازمان مؤسس این پارک مورد شناسایی قرار می‌دهد. طبق این اساسنامه، هیئت امنای پارک با ریاست معاون اول رییس‌جمهور و عضویت 14 تن از شخصیت‌های علمی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی کشور به‌عنوان اعضای حقوقی و حقیقی شکل می‌گیرد. البته پس از تأسیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1386، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز (ضمن اصلاح اساسنامه) به‌عنوان نایب‌رییس هیئت امنا به ترکیب هیئت امنای پارک پیوسته است.
* با صدور احکام اعضای حقیقی هیات امنای پارک فناوری پردیس توسط رییس‌جمهور وقت، در تاریخ 24 شهریورماه 1389، زمینه برای تشکیل جلسات هیئت امنا، کمیسیون دائمی هیئت امنا و شورای پارک فراهم شد و اولین جلسه هیئت امنا در آبان ماه 1389 و اولین جلسه شورای پارک در مردادماه 1390 برگزار شد.
1380
ـ انجام مطالعات اولیه، بومی‌سازی و تهیه مدل ایرانی پارک فناوری؛
ـ انجام مطالعات مکان‌یابی؛
ـ آغاز پذیرش واحدهای فناور.1381
ـ آغاز طراحی جامع و شهری پارک؛
ـ ایجاد کمیته معماری پارک.
پارک فناوری پردیس کجاست
پارک فناوری پردیس – 1381
1382

– اخذ موافقت اصولی تأسیس پارک از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
– آغاز احداث تونل تأسیسات پارک؛
– آغاز همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی؛
– آغاز احداث مجتمع مرکزی پارک؛
– عضویت و مشارکت در کمیته‌های تدوین آیین‌نامه و اساسنامه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد.

پارک فناوری پردیس کجاست
پارک فناوری پردیس – 1382
1383
– عضویت و مشارکت در کمیته تدوین آیین نامه اجرایی ماده 47 قانون برنامه چهارم توسعه؛
– آغاز احداث واحدهای تحقیقاتی شرکت‌های عضو؛
– آغاز همکاری‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی.
پارک فناوری پردیس کجاست
پارک فناوری پردیس – 1383
1384
ـ تصویب اساسنامه پارک توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
ـ دریافت ردیف بودجه عمومی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای؛
ـ اتمام تونل تأسیسات و آغاز اجرای شبکه‌های تأسیساتی.
پارک فناوری پردیس کجاست
پارک فناوری پردیس – 1384

1385
– استقرار نخستین شرکت در مجموعه پارک؛
– آغاز فرآیندهای تأمین مالی و ارائه خدمات تخصصی موردنیاز شرکت‌های عضو؛
– دریافت ردیف بودجه عمومی اعتبارات هزینه‌ای؛
– بهره‌برداری از بخش ستادی مجتمع سراج.

1386
ـ تصویب اساسنامه مرکز رشد پارک توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

پارک فناوری پردیس کجاست
پارک فناوری پردیس – 1386

1387
ـ اصلاح اساسنامه پارک و تعیین معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به‌عنوان نایب‌رییس هیئت امنا
– راه‌اندازی مرکز رشد فناوری نخبگان

پارک فناوری پردیس کجاست
مرکز رشد فناوری نخبگان – 1387

1389
– صدور احکام اعضای حقیقی هیئت امنای پارک و تشکیل اولین جلسه هیئت امنا؛
– تصویب آیین‌نامه‌های پارک توسط هیئت امنا.

پارک فناوری پردیس کجاست
مجتمع ستاد پارک فناوری پردیس – 1389
1390
– صدور احکام اعضای شورای پارک و تشکیل اولین جلسه آن؛
-تصویب بودجه تفصیلی سال 90 پارک فناوری پردیس
– تصویب آیین‌نامه عضویت و استقرار در پارک فناوری پردیس؛
– تصویب آیین‌نامه بهره‌مندی از مزایا و حمایت‌های پارک فناوری پردیس؛
– تصویب آیین‌نامه تأسیس شبکه فن بازار ملی ایران؛
– تصویب آیین‌نامه ایجاد واحدهای اقماری پارک.1391
– تصویب آیین‌نامه اداری ـ استخدامی اعضای غیر هیئت علمی پارک؛
– تصویب چشم‌انداز و اهداف پنج‌ساله پارک.
پارک فناوری پردیس کجاست
پارک فناوری پردیس – 1391

1392
– اخذ موافقت اصولی تأسیس پارک فناوری سلامت در پارک فناوری پردیس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
– اخذ موافقت اصولی تأسیس مرکز آموزشی علمی و کاربردی پارک فناوری پردیس در رشته مدیریت تجاری‌سازی از دانشگاه جامع علمی و کاربردی؛
– اتمام عملیات آماده‌سازی و محوطه‌سازی فاز 1 (پردیس نوآوری)
– آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی فاز 2 (پردیس دانش)،
– برگزاری اولین نشست شورای عالی شبکه انتقال و تبادل فناوری کشورهای عضو دی هشت- TTEN؛
– برگزاری دومین نشست شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص)؛
– اتمام فاز نخست توسعه شبکه فن بازار ملی ایران با ایجاد دفاتر فن بازار منطقه‌ای در 6 استان کشور.

پارک فناوری پردیس کجاست
برج فناوری پارک فناوری پردیس – 1392
پارک فناوری پردیس کجاست
مركز فناوري سراج -1393
پارک فناوری پردیس کجاست
پارك فناوري پرديس-1394
پارک فناوری پردیس کجاست
پارك فناوري پرديس-1395

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا