نرخ رشد جمعیت 50 درصد در پردیس تا سال 1400/ نگرانی از کاهش سرانه های خدماتی

شهردار شهر پردیس ضمن ابراز نگرانی از کاهش سرانه‌های خدماتی با رشد فزاینده جمعیت، از نرخ رشد جمعیت 50 درصد در این شهر تا سال 1400 خبر داد.

به گزارش صبح پردیس، محمد لاله اظهار داشت: با نگاهی به رده‌بندی شهرهای ایران بر اساس آمار جمعیت، به شهرهایی معروف و قدیمی نظیر کرمان برمی‌خوریم که با 425 هزار نفر در رده چهاردهمین شهر پرجمعیت کشور قرار دارد، حال‌آنکه پردیس به‌واسطه 85 هزار واحد در دست‌ساخت و تحویل مسکن مهر و با احتساب میانگین هر خانوار سه و نیم نفر شاهد بارگذاری پرشتاب جمعیت و رسیدن این شاخص مهم به رقمی بالغ‌بر 500 هزار نفر در آینده‌ای نه چندان دور است.

وی افزود: یکی از تفاوت‌های عمده شهرهای جدیدی نظیر پردیس نسبت به سایر شهرها و حتی کلان‌شهرهای کشور دو شاخص بازه زمانی شکل‌گیری و همچنین سرعت رشد آنهاست؛ شهرهایی همچون تبریز، کرمان، مشهد و … طی قرون متمادی، به‌صورت تدریجی، حول یک هسته مرکزی و خودجوش ایجادشده‌اند اما شهری مانند پردیس در کمتر از سه دهه (1371 تا 1400) شکل‌گرفته و رشد جمعیت قابل‌توجه را تجربه می‌کنند.

شهردار پردیس از افزایش نرخ رشد جمعیت پردیس به بیش از 50 درصد تا سال 1400 خبر داد و گفت: بررسی این مهم از منظر نرخ رشد جمعیت نیز نتایج جالبی به همراه دارد؛ نرخ رشد جمعیت در شهرهای بزرگ و حتی کلان‌شهری مانند تهران کمتر از یک و هشت‌دهم درصد است اما این شاخص در پردیس طی بازه زمانی بین سال‌های 85 تا 90 نزدیک به هشت درصد و بین سال‌های 85 تا 95 نزدیک به 12 درصد بود که طبق پیش‌بینی‌های کارشناسی، شاخص مذکور تا سال یک هزار و 400 به رقم بیش از 50 درصد می‌رسد.

لاله تصریح کرد: مهم‌ترین عامل این رشد نرخ جمعیت در پردیس و پرند و تفاوت فاحش آن با سایر نقاط کشور اجرای طرح‌های مسکن مهر است، حال‌آنکه تا قبل از این طرح و در قالب تدوین طرح نخست تفصیلی برای پردیس جمعیتی نزدیک به 200 هزار نفر پیش‌بینی‌شده بود.

وی با تأکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی همراه با رشد جمعیت خاطرنشان کرد: بررسی چندباره آمار و ارقام مذکور بار دیگر به این نکته مهم تأکید دارد که از همین امروز باید به فکر توسعه متوازن رشد جمعیت و امکانات موردنیاز بود تا سرانه‌های خدماتی با کاهش همراه نشود.

شهردار پردیس گفت: به‌عنوان‌مثال سرانه فضای سبز شهر پردیس با جمعیت کنونی 23 مترمربع است اما رشد جمعیت با شرایط مذکور این رقم را در آینده به کمتر از 10 مترمربع کاهش می‌دهد؛ این شرایط می‌تواند در سایر حوزه‌ها نظیر فضای آموزشی، مراکز فرهنگی، امکانات رفاهی و … نیز ایجادشده و وضعیت را نگران‌کننده سازد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا