مسیریابی متروی تهران ـ پردیس

فرماندار پردیس با اشاره به طالعات مسیریابی متروی تهران ـ پردیس، گفت: مقرر شد پایانه شرق مترو مرکز تخلیه و انتقال مسافران به سمت پردیس باشد.

فرماندار شهرستان پردیس در خصوص متروی تهران ـ پردیس اظهار داشت: با توجه به رشد بیش از حد تصور جمعیت در پردیس و جوابگو نبودن دو جاده اصلی منطقه، اقدامات خوبی ازجمله مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان تهران و اختصاص ردیف بودجه برای احداث مترو صورت گرفت.

مرتضی حیدری تصریح کرد: در نشستی ‌که با حضور مسئولان شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران برگزار شد، پیرامون مطالعات مسیریابی متروی تهران ـ پردیس فعالیت‌هایی صورت گرفت و مقرر شد پایانه شرق مترو مرکز تخلیه و انتقال مسافران به سمت پردیس باشد.
فرماندار شهرستان پردیس افزود: در ادامه بحث‌ها با متروی تهران این ارتباط برقرار می‌شد تا متروی تهران نیز با توجه به ظرفیت متروی پردیس، برنامه ساخت و ساز ایستگاه و پایانه شرق مترو را طراحی کند که این هماهنگی مقدماتی صورت گرفته است.
حیدری ادامه داد: بودجه احداث مترو از دیگر مسائل مطرح شده در این گفت‌وگوها بود که با توجه به بعید بودن اختصاص بودجه برای احداث مترو از سوی دولت، به دنبال پیدا کردن مدل مالی جدید برای این عملیات بزرگ هستیم.

وی تصریح کرد: پیشنهادهای مختلفی ازجمله مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ایجاد ایستگاه‌های بین‌راهی تجاری و مسافری در بخش جاجرود و پردیس و . . . ارسال شد و به امید خدا با تلاش مسئولان یک ایستگاه هم در بومهن احداث شود تا شهروندان بومهن و رودهن نیز از خط مترو بهره‌مند شوند.
حیدری اظهار داشت: در این طرح، خیلی نمی‌توانیم به بودجه دولتی اتکا کنیم و روش‌هایی غیر از بودجه دولتی را پیگیری می‌کنیم؛ اگر فرصت‌هایی که انتقال مترو به پردیس ایجاد می‌کند، را مدیریت کنیم، اگر سه بار هم این خط را ایجاد کنیم، باز هم ارزش‌افزوده خواهد داشت.
وی بحث انتخاب پیمانکار را نیز جزو موارد مطرح شده در جلسات اخیر عنوان کرد و افزود: با شرکتی از چین مذاکره کردیم و با شرکتی از کشور ژاپن نیز تا قبل از سال جدید مذاکراتی انجام خواهیم داد.

فرماندار پردیس افزود: قرارگاه قرب قائم (عج) نیز جزو شرکت‌های چندمنظوره سرمایه‌گذار و مجری برای احداث خط مترو است که در تمام جلسات حضور دارد تا ضمن اینکه در جریان مطالعات قرار می‌گیرد، زمینه لازم را برای عقد قرارداد نهایی بعد از طی تشریفات قانونی دولت و برگزاری مناقصه آماده کند و سپس شاهد آغاز عملیات اجرایی مترو خواهیم بود.

حیدری بیان کرد: علاقه‌مندیم سرمایه‌گذاران داخلی این پروژه را انجام دهند؛ اما در کل از ورود هر سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم؛ امروز در مرحله انتخاب هستیم اما سرعت، کیفیت و قیمت را مدنظر داریم و هیچ‌کدام را فدای دیگری نخواهیم کرد.
وی در خصوص مسیر متروی تهران ـ پردیس نیز گفت: پیشنهادهای مختلفی دراین‌باره مطرح شده و مشاور مسیرهای متفاوتی را ارائه داده و تقریباً مسیر اصلی نهایی شده و با توجه به مسائل موجود در انتخاب مسیر در حال گفت‌وگو و مطالعه هستیم.
فرماندار شهرستان پردیس درباره مسائل حاشیه‌ای انتخاب مسیر و افزایش قیمت زمین و املاک حومه مترو نیز گفت: این مسئله بسیار مهم بوده و در کشور نظام بودجه‌ریزی از بالا به پایین است که این امر مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است.
وی افزود: وقتی دولت در یک منطقه خدمات زیربنایی، امنیت، بهداشت، آموزش و.. ایجاد می‌کند، ارزش‌افزوده آن متوجه اراضی و ساکنان آن منطقه می‌شود؛ در گذشته زمین‌های پردیس قیمتی زیر 10 هزار تومان داشت که هیچ کسی هم حاضر به خرید آن نمی‌شد و ضرورتی هم نداشت، اما در حال حاضر در برخی نقاط پردیس و بازارچه‌های تجاری زمین تا 60 میلیون تومان است که این افزایش در بودجه سهم خاصی ندارد، اما این ارزش‌افزوده باید مدیریت شود.
فرماندار پردیس در بیان معنی مدیریت ارزش‌افزوده بیان کرد: در گذشته از عهد اسلام و زمان ولایت حضرت علی (ع) باج و خراجی که حاکمیت می‌دادند، از همین موارد بوده که در این مورد در حال حاضر مدیریتی وجود ندارد.

حیدری ادامه داد: دولت با ارائه خدمات زیربنایی و سنگین ارزشی را متوجه اراضی، املاک و مستغلات یک منطقه می‌کند، اما صاحبان املاک بر این باورند که این ارزش‌افزوده برای خودشان است؛ در صورتی که این افزایش برای عموم مردم است.

وی تصریح کرد: زمینی که از 10 هزار تومان به حداقل 2 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده، باید دید حق مردم در کجای این موارد جای دارد؛ حقوق دولتی که از مردم است کجاست و دولتی که موظف و مکلف است برای مردم خدمات ایجاد کند، در چه نقطه‌ای حای می‌گیرد.
حیدری ادامه داد: در حال حاضر، کار به حدی نقص دارد که ما حاضر نیستیم مسیر مترو را اعلام کنیم؛ چون برابر قانون قیمت آن زمین‌ها بالا خواهد رفت و می‌دانیم که هیچ الزامی برای گرفتن این خدمات ارائه شده وجود ندارد.

فرماندار پردیس افزود: افراد سودجو که از این فرصت‌ها سوءاستفاده می‌کنند وارد می‌شوند و چه‌بسا از خارج از کشور به دنبال این موارد هستند و بلافاصله بعد از باخبر شدن از محل و مسیر احداث مترو، زمین‌های اطراف آن را با قیمتی نازل خریداری می‌کنند و دو سال بعد با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

حیدری بیان داشت: به دنبال آن، شاهد این حجم نوسان در اقتصاد کشور هستیم که یکی از موارد اصلی ریشه‌های فساد در کشور همین نقطه بوده و این هم ناشی از عزم مدیریت یکپارچه است.
فرماندار شهرستان پردیس اظهار داشت: یکی از راه‌های مبارزه با این مشکل، افزایش اختیارات فرمانداران و تعریف این مورد است؛ خلق ارزش‌افزوده باید مدیریت شده تا به نفع مردم به کار گرفته شود و فرصت را برای افراد سودجو فراهم نکند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا