فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر برگزار شد

ششمین فستیوال فن بازار ملی ایران با هدف انتقال تکنولوژی و شناسایی فناوری‌های عرصه پتروشیمی در صنعت پتروشیمی و پلیمر برگزار شد.

به گزارش صبح پردیس، فن بازار ملی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و پارک فناوری پردیس ششمین فستیوال عرضه نوآوری‌ها را این بار در حوزه تخصصی “صنعت پلاستیک و پلیمر” که ایران در این صنعت در منطقه خاورمیانه رتبه اول را دارد برگزار کرد.

این فستیوال باهدف تجاری‌سازی نوآوری‌های حوزه پلاستیک و پلیمر با حضور علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدمهدی علم الهدی معاون پذیرش و ناشران شرکت فرا بورس ایران، اکبر قنبر پور رئیس مرکز فن بازار ملی ایران و جمع کثیری از سرمایه‌گذاران و ایده پردازان صنعت پلاستیک و پلیمر با ایجاد بستر تعامل مستقیم سرمایه‌گذاران و صنعتگران این حوزه و صاحبین طرح‌ها و اختراعات در محل هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد.

فراخوان این رویداد ابتدای آذرماه سال جاری در سطح دانشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز رشد به علاوه شرکت‌های مرتبط با این حوزه و بنیادهای ملی نخبگان استانی منتشر شد و ایده پردازان با استقبال چشمگیر خود بیش از 110 اختراع و نوآوری را به دبیرخانه فستیوال ارسال کردند، پس از دریافت ایده‌ها هیئت داوران این مرکز که متشکل از کارشناسان و اساتید برجسته دانشگاهی بودند دست‌به‌کار شدند و با ارزیابی‌های اولیه، 42 طرح را به کمیته داوری فنی ارسال کردند تا نهایتاً پس از 4 مرحله غربال و داوری، 8 نوآوری برای ارائه حضوری در فستیوال امروز انتخاب شدند.
حامیان فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر که ازجمله آن‌ها می‌توان به شرکت فرا بورس ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان بورس اوراق بهادار، دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، انجمن صنفی مهندسی پلیمر و شیمی ایران، بنیاد ملی نخبگان و صندوق توسعه فناوری‌های نوین اشاره کرد در جریان این برنامه حضور به هم رسانده و برخی مهره‌های اصلی به ایراد سخنرانی کوتاه پرداختند.
امروز هم به‌رسم همیشگی فستیوال‌های این مرکز، 8 طرح هرکدام در مدت‌زمان مشخصی برای سرمایه‌گذاران و مسئولین حاضر در فستیوال ارائه حضوری شدند و سایر طرح‌ها و ایده‌های دریافتی مربوط به این صنعت در کتابچه مربوطه منتشر و بین شرکت‌کنندگان توزیع شد.

پس از پایان برنامه با استقرار در محل‌های تعیین شده، 16 اختراع برگزیده فستیوال به سؤالات سرمایه گذاران و صاحبین صنایع پاسخ داده و جلسات دوجانبه بین سرمایه‌گذاران بالقوه و صاحبین طرح‌ها برگزار شد.

لازم به ذکر است که این فستیوال باهدف شناسایی نوآوران و مخترعین از یک طرف و برقراری ارتباط بین مخترعین و صنعتگران از طرف دیگر باعث توسعه صنعت مبتنی بر دانش خواهد شد و برای نیل به این هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات مالی و حمایت‌های معنوی ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران و صنعتگران در نظر می‌گیرد.

با حمایت پارک فناوری پردیس؛ فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر برگزار شد

*نماینده شرکت فرابورس ایران در فستیوال پلاستیک و پلیمر:هدف برگزاری فستیوال­های اختراعات، نفوذ فناوری به صنعت است

در جریان این فستیوال که با حمایت معاونت علمی و فناوری و شرکت فرا بورس ایران برگزار شد دکتر سید مهدی علم الهدی نماینده شرکت فرا بورس و معاون پژوهش و ناشران شرکت فرا بورس ایران حضور یافت و دقایقی به ایراد سخنرانی و اعلام گزارش فعالیت‌های این مرکز در بخش دانش‌بنیان پرداخت.

وی در ابتدا به همکاری مجموعه فن بازار ملی ایران و شرکت فرا بورس اشاره کرد و ضمن تأکید بر لزوم توجه به تکنولوژی در صنایع گفت: در دنیای امروز انتقال و جذب تکنولوژی در کشورهای توسعه‌یافته مقوله‌ای مهم و موردتوجه است، مسئله ای که در ایران هم باید به آن توجه بیشتری شود و همگامی با تکنولوژی‌های روز دنیا موضوعی غیرقابل‌انکار دیده شود.

نماینده شرکت فرا بورس ایران تصریح کرد: برای این منظور شرکت فرا بورس ایران هم به‌نوبه خود آستین‌ها را برای توسعه تکنولوژی و پیشرفت شرکت‌های مبتنی بر دانش و تکنولوژی بالا زده است که نتیجه این تلاش‌ها منجر به ارائه سه ابزار مهم برای نقش‌آفرینی فرابرس در زمینه توسعه تکنولوژی شده است.

علم الهدی تأکید کرد: اولین و شاید مهم‌ترین ابزار ما بازار دارایی فکری است که برای ارتباط مستقیم مخترعین با صنعتگران تعریف‌شده است و فستیوال‌های تخصصی هم بخشی از زنجیره این ابزار هستند. اختراعاتی که در این فستیوال پذیرش می‌شوند اگر شرایط ورود به فرا بورس را داشته باشند وارد بازار دارایی فکری فرا بورس می‌شوند که با داشتن دو شرط ثبت اختراع و تایید فنی از پارک فناوری پردیس به روی تابلو درج می‌شوند که درنتیجه فستیوال‌های گذشته هم‌اکنون 5 معامله روی تابلو درج‌شده‌اند و چند معامله دیگر در دست اقدام هستند.

وی در ادامه به دو ابزار دیگر این شرکت برای توسعه تکنولوژی و پیشرفت شرکت‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: ابزار دوم ما بحث راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه هستند، درواقع به دلیل اینکه شرکت‌های سهامی که طبق قانون تجارت اداره می‌شوند محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کرد ما بر آن شدیم تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را راه‌اندازی کنیم. کارکرد اصلی این صندوق‌های سرمایه گذاری در صنایع جدید و تکنولوژی های نو است.

علم الهدی در ادامه اعلام کرد: تاکنون 5 صندوق مجوز گرفته‌اند که سهمیه آن‌ها بین 10 تا 50 میلیارد تومان است.

وی در بخش آخر سخنان خود به ابزار سوم و تازه شرکت فرا بورس برای توسعه شرکت‌های تکنولوژی محور اشاره کرد و گفت: بخش سوم هم راه‌اندازی بازار ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط است. درواقع با توجه به اینکه برای پذیرش شرکت‌ها در بورس شرایط و ویژگی‌هایی مدنظر بود که مشمول حال شرکت‌های کوچک و متوسط نمی‌شد ما تصمیم به راه‌اندازی بازار ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط در بورس گرفتیم، از این‌رو شرکت‌هایی که در این بازار پذیرش می‌شوند باید جمع کل صاحبان سهام حداقل 100 میلیون تومان و حداکثر 50 میلیارد تومان باشد، همچنین بحث سودآوری برای این شرکت‌ها مدنظر نیست و صرفاً داشتن شفافیت در عملکرد و صورت مالی حسابرسی کفایت می‌کند. درعین‌حال تمام مزایایی که برای شرکت‌های بزرگ بورسی در نظر گرفته‌شده برای این شرکت‌ها هم مدنظر قرار می‌گیرد.

علم الهدی در آخر اعلام کرد: در این بخش در حال جذب این شرکت‌ها هستیم و نزدیک به صد تقاضا داشته‌ایم که 13 شرکت پذیرش‌شده‌اند اما پیش‌بینی ما این است که این بازار تا یک سال آینده رشد چشمگیری خواهد داشت.

با حمایت پارک فناوری پردیس؛ فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر برگزار شد

*رئیس مرکز فن بازار ملی ایران در فستیوال صنعت پلاستیک و پلیمر: هدف برگزاری فستیوال‌های اختراعات، نفوذ فناوری به صنعت است

مرکز فن بازار ملی ایران با برگزاری رویدادهای تخصصی با عنوان فستیوال بازار دارایی فکری به‌منظور توسعه مبادلات در بازار دارایی فکری نزدیک به دو سال است که توانسته نزدیک به 300 اختراع را به جامعه صنعتگر و سرمایه‌گذار معرفی کند.

آخرین فستیوال این مرکز در سال 95 با حمایت پارک فناوری پردیس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه صنعت “پلاستیک و پلیمر ” در محل هتل پارسیان استقلال و در تاریخ نهم اسفندماه 95 برگزار شد و اختراعات برتر این حوزه به صنعتگران و سرمایه‌گذاران معرفی شد.

در شروع این برنامه مهندس اکبر قنبر پور ضمن خیرمقدم به سرمایه‌گذاران و مخترعین این حوزه به معرفی اجمالی این فستیوال پرداخت، وی گفت: پس از برگزاری 5 رویداد موفق و انعقاد 8 قرارداد به ارزش 66 میلیارد ریال در صنایع مختلف، امروز با ششمین فستیوال تخصصی درزمینهٔ صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، پلاستیک و پلیمر بازگشته‌ایم تا ضمن شناسایی و معرفی نخبگان و نوآوران کشورمان با ارائه ایده‌های نو به صنعت پتروشیمی و پلاستیک کشور در راستای توسعه مبتنی بر دانش در این صنعت کمک کنیم.

قنبر پور توضیح داد: جامعه بزرگی از مخترعین،پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و بنیادهای نخبگان استان‌ها و مراکز علمی مخاطب فراخوان این فستیوال قرار گرفتند و بیش از 110 اختراع متقاضی حضور در این رویداد شدند که پس از بررسی و ارزیابی‌های اولیه، 42 اختراع به کمیته فنی راه یافتند.

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران افزود: اختراعاتی که امروز ارائه می‌شوند از جنبه‌های مختلف موردبررسی قرارگرفته‌اند و ما تلاش کرده‌ایم تا اختراعاتی که آمادگی بیشتری برای تجاری‌سازی داشته باشند را انتخاب کنیم. درواقع باوجوداینکه همه 42 اختراعی که از مرحله فنی عبور کردند کارآمد و مناسب بودند اما در غربالگری‌های بعدی 16 اختراعی که ویژگی‌های اقتصادی، اجرایی، اجرایی و مالی بهتری داشتند به‌علاوه جذابیت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشته‌اند امروز در معرض دید صنعتگران قرارگرفته‌اند.

قنبر پور با اشاره به هدف اصلی برگزاری این فستیوال‌ها گفت: ما به دنبال ارائه اختراعات و نوآوری‌ها به سرمایه‌گذاران و صنایع هستیم تا نوآوری‌های برتر تجاری‌سازی شوند درواقع هدف ما برگزاری جشنواره و معرفی برترین اختراع و اهدای جایزه نیست و هدف اصلی تجاری‌سازی نوآوری‌ها از طریق نفوذ آنها به صنایع یا جذب سرمایه است.

وی با اشاره به وضعیت اختراعات ارائه شده در فستیوال فوق گفت: تمامی اختراعات ارائه‌شده در فستیوال امروز در مرحله تولید نیمه‌صنعتی هستند و برخی هم حتی تولید صنعتی خود را آغاز کرده‌اند و همگی آمادگی این را دارند که جذب صنعت پایین‌دستی پتروشیمی شوند.

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران در ادامه صحبت‌های خود به حمایت‌های معاونت علمی از معاملات بازار دارایی فکری اشاره کرد و گفت: معاملاتی که در بازار دارایی فکری انجام می‌شود ازجمله معاملات امروز موردحمایت معاونت قرار می‌گیرند که معاملات 10 اختراع اول این بازار 80 درصد تا سقف 500 میلیون تومان تسهیلات می‌گیرند و از اختراع یازدهم تا بیستم هم می‌توانند 60 درصد تسهیلات دریافت کنند.

وی با تأکید بر وجود فضای مناسب برای تعامل بین صنعتگران و مخترعین در این فستیوال صحبت‌های خود را این‌گونه به‌پایان رساند: امروز بستر خوبی برای تعامل با نخبگان و مخترعین فراهم‌شده که امیدواریم نهایتاً منجر به تحولی هرچند کوچک در این صنعت شود، ما هم به‌زعم خود آمادگی حمایت و پیگیری این اختراعات را داریم و امیدواریم شاهد نفوذ این اختراعات و نوآوری‌ها به صنعت کشور باشیم.انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا