عملیات اجرایی خط انتقال آب از روستای کلان به پردیس آغاز شد + تصاویر

عملیات اجرایی خط انتقال آب از روستای کلان به پردیس با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

به گزارش صبح پردیس، عملیات اجرایی خط انتقال آب از روستای کلان به پردیس پیش از ظهر امروز با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

این مراسم با حضور وزیر نیرو، استاندار تهران، مدیران آب منطقه‌ای تهران، مسؤولان شهرستان پردیس و . . . در سالن اجتماعات شهرداری شهر پردیس و با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و سرود ملی کشورمان آغاز شد.

سپس وزیر نیرو، استاندار تهران، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران و فرماندار پردیس به سخنرانی پرداختند.

در مراسم آب‌رسانی از روستای کلان به شهر جدید پردیس همچنین معاون امور عمرانی استاندار تهران، سعیدی نماینده مردم ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس و شماری از مسؤولان محلی در شهر جدید پردیس حضور داشتند.

این طرح به‌منظور تأمین آب شرب شهر پردیس و نیاز این شهر به حداقل 46.5 میلیون مترمکعب آب از طریق جریان انتقالی از سد لار در محل روستای کلان اجرایی می‌شود.

خط لوله آب‌رسانی از روستای کلان به شهر جدید پردیس به طول هفت هزار متر با اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیارد ریال به منظور تامین آب شرب شهرستان پردیس از جریان انتقالی آب سد لار به نیروگاه کلان اجرا می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها در پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

*کشور در وضع بارشی خوبی به‌سر نمی‌برد/ وزارت نیرو به فکر انتقال بین‌حوزه‌ای خواهد بود

وزیر نیرو گفت: کشورمان در وضع بارش خوبی به‌سر نمی‌برد و وزارت نیرو در صورت وجود ضرورت به فکر تأمین آب شرب و انتقال بین‌حوزه‌ای با لحاظ تمام موارد زیست‌محیطی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود.

رضا اردکانیان پیش از ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی خط انتقال آب از روستای کلان به پردیس اظهار داشت: در شرایطی که کشورمان در وضع بارش خوبی به‌سر نمی‌برد، در پروژه کلنگ‌زنی خط لوله انتقال آب از سد لار به پردیس حضور داریم.

وی گفت: استاندار تهران در خصوص شکل‌گیری مجموعه شهری پردیس و مدیران آب منطقه‌ای تهران در خصوص پروژه‌های تأمین آب اطلاعات خوبی ارائه دادند و همچنین فرماندار پردیس نیز اطلاعات این پروژه را به‌خوبی اعلام کردند.

وزیر نیرو افزود: بارها شنیده‌ایم آب آینه است و در منازل قدیمی اگر آینه نبود، نگاهی به حوض می‌انداختیم تا وضع ناآراسته‌ای نداشته باشیم.

اردکانیان ادامه داد: واقعیت این است که در مقیاس ملی هم آب آینده است و امروز وضع آب کشور در آینه رفتار ما در دهه‌های اخیر، بسیاری از مسائل را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: آب ما را وادار می‌کند تا نحوه مدیریت و مصرف را در پاک نگه ‌داشتن این منبع خدادادی دوباره بررسی کنیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: امروز در بحث منابع زیرزمینی، آب‌های سطحی، آلاینده‌ها، نوع مصرف آب در بخش‌های کشاورزی و شهری و همچنین شبکه‌های آب شهری یک آینه تمام‌قد از رفتارهای خود پیش روی داریم.

اردکانیان تصریح کرد: مسؤولان نیز سهم قابل‌توجهی در این بخش دارند؛ اما نه به این معنا که مصرف‌کنندگان و مردم در شکل دادن این تصویر سهم و نقش ندارند.

وزیر نیرو اظهار کرد: ما انتخابی راحت در ابتدا و با گرفتاری‌های فراروان برای خود و نسل‌های آینده و یک انتخاب به ظاهر پیچیده و سخت داریم؛ اما تضمین‌کننده یک زندگی پایدار برای خود و نسل آینده که باید به آنها توجه شود.

وی گفت: قرار زمانه هم این‌گونه است که در کنار نعماتی که اختیار داریم، نمی‌توانیم از آثار انتخاب و اختیار خود فرار کنیم و مجبور به پذیرش آن هستیم؛ کم‌آبی‌ها و خشک‌سالی‌ها عل‌یرغم مشکلات فراوان، یک فرصت است.

اردکانیان افزود: این فرصت در رودخانه خشک‌شده این است که باید از فرصت خشک‌سالی برای اصلاح بستر و مسیر آب استفاده کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز باید به شیوه مصرف نگاه کنیم؛ امروز یا باید به اصلاح شیوه مصرف نگاه ویژه داشته باشیم یا کماکان به امید بارندگی و پر شدن رودخانه‌ها بمانیم.

وی اضافه کرد: ما جامعه بد مصرفی هستیم و تا این مشکل رفع نشود، این تزریق‌های جدید و اقدامات چاره کار ما نخواهد بود.

اردکانیان تصریح کرد: وزارت نیرو به‌صورت جدی دنبال راه‌های تأمین آب است و تمام شیوه‌ها را با مطالعه علمی و دقیق دنبال خواهد کرد.

وزیر نیرو اظهار کرد: ما دنبال شیرین کردن آب شور دریا، مطالعه برای وجود و عدم وجود آب‌های ژرف و توجیه اقتصادی آن، همچنین مذاکره و تعامل با کشورهای همسایه برای استفاده از منابع آبی مشترک هستیم.

وی گفت: وزارت نیرو در صورت وجود ضرورت به فکر تأمین آب شرب و انتقال بین‌حوزه‌ای با لحاظ تمام موارد زیست‌محیطی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود؛ اما مجموعه این کارها به این معنا نیست که ما به شیوه مصرف فکر نکنیم.

اردکانیان افزود: با این اقدام، فقط چند سال مشکل و برخورد با مسأله اصلی را به عقب انداختیم و زمان را از دست خواهیم داد و باید به شیوه مصرف درست بپردازیم.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز روزی است که باید بیشتر با مسؤولان منطقه و با رسانه‌ها صحبت کرد و آماده شد تا برای ۲۲ بهمن سال آینده فقط افتتاح این پروژه را جشن نگیریم و از حالا به فکر شیوه‌های استفاده صحیح از این منابع باشیم.

*نیاز 4100 میلیارد تومانی برای تأمین خدمات پایدار در مسکن مهر/ تامین آب به طور جدی در وزارت نیرو پیگیری می‌شود

وزیر نیرو از نیاز چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تأمین خدمات پایدار در مسکن مهر خبر داد و گفت: تامین آب به طور جدی در وزارت نیرو پیگیری می‌شود.

اردکانیان اظهار داشت: تأمین آب به طور جدی در وزارت نیرو پیگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: ۲ میلیون و ۳۳۲ هزار واحد مسکن مهر در کشور وجود دارد که تا سال ۹۲ و ابتدای دولت یازدهم، وزارت نیرو خدمات لازم را برای ۹۰۲ هزار واحد مسکن مهر فراهم کرده بود و برای این کار بالغ بر ۵۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

اردکانیان گفت: از سال ۹۲ تاکنون، علاوه بر ۹۰۲ هزار واحد مسکن مهر، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بهره‌مند شدند که در کل ۲ میلیون ۲۰۷ هزار واحد مسکن مهر از خدمات وزارت نیرو برخوردار شدند.

وزیر نیرو افزود: در این فاصله، ۵۶ درصد کل مسکن مهر در کمتر از پنج سال از این خدمات با یک هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان هزینه بهره‌مند شدند که ۹۵ درصد واحدها این خدمات را در اختیار دارند و پنج درصد باقی در حال انجام است.

اردکانیان ادامه داد: علاوه انشعابات، خدمات پایدار شامل تصفیه‌خانه کامل آب، تصفیه‌خانه فاضلاب، پست‌های فشار قوی و… اعتبارات بیشتری نیاز است که مبلغی بالغ بر چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تأمین خدمات پایدار نیاز است.

وزیر نیرو ادامه داد: فارغ از اینکه آب آشامیدنی با چه سختی‌هایی تهیه می‌شود، از آب‌های زیرزمینی، سطحی، قیمت تمام‌شده و حتی استفاده از آب بطری در مواقع سخت و اضطراری، اولین منبع برای صنعت و کشاورزی پساب است.

وی اضافه کرد: کشورمان در حال حاضر، بیش از ۶ هزار میلیارد مترمکعب آب مصرفی در بخش‌های شرب و بهداشتی دارد که از این مقدار، چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آن پساب تولید می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: امروزه در ادبیات مربوط به منابع زیست‌محیطی دنیا، کلمه پساب و فاضلاب در حال حذف شدن است؛ اما این ماده نیز به‌عنوان آب و با رنگ مختلف استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز ۲۰ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در دنیا با پساب آبیاری می‌شود که در برخی نقاط شیوه‌های مطمئنی نیست و مشکلاتی را ایجاد کرده؛ اما برنامه دنیای بدون گرسنه که جزو اهداف توسعه پایدار و استفاده جدی‌تر از پساب است؛ زیرا عدم استفاده از پساب موجب آلوده‌تر کردن منابع محدود آب شیرین دنیا هم می‌شود.

اردکانیان گفت: در چنین شرایطی، پردیس برای ما فرصتی است که سرمایه‌گذاری‌هایی را در زمینه فاضلاب و برداشت پساب انجام دهیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا