«ظریف» از پارک فناوری پردیس بازدید کرد

وزیر امور خارجه از پارک فناوری پردیس و دستاوردهای محققان این پارک بازدید کرد.
به گزارش صبح پردیس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور در حاشیه مراسم اجلاس سالیانه و جشنواره برترین های پارک فناوری پردیس به همراه عراقچی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس از شرکت های دانش بنیان این پارک بازدید کرد.

وی همچنین از برترین های پارک فناوری پردیس در پانزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس تقدیر کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، در پانزدهمین اجلاس سالانه و جشنواره برترین های پارک فناوری پردیس، طی سخنانی اظهار کرد: آینده کشور را خودمان رقم می زنیم و باید با خودباوری، توکل و باور به آن چه می خواهیم دست یابیم و این امر رمز پیروزی انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون است.

وی با بیان این که ما همواره از شکل گیری یک دوره پرتنش بین المللی در آینده سخن می گوییم، اضافه کرد: دوران فعلی دوران عبور است و ما امروز در شرایطی هستیم که می توانیم آینده را خود رقم بزنیم.

وزیر امور خارجه با بیان این که امروز، دیگر صرف داشته های نظامی، ابزار قدرت نیست، گفت: امروز قدرت رسانه ای، اقتصادی و علمی نیز جزو ابزار قدرت محسوب می شود، ابزارها در حوزه های جدید اقتدار مهم هستند، امروز داشتن یک پیام اقتدار می آفریند، در حوزه های اقتدار امروزی دیگر نمی توانید تنها به مساحت کشور، توان نظامی و میزان تولید ناخالص ملی بسنده کنیم.

وی استقلال خواهی ایران را عامل اقتدار، گفتمان و باور دانست و افزود: خیلی اوقات ملت باور نمی کردند، که رسانه مهم است، اما امروز مهم است، که همه بدانیم ابزار پیشرفت عوض شده است.

امروز برای انتقال پیام نیازی به امپراتوری رسانه ای نیست

ظریف با بیان این که مدت ها طول کشید، تا باور کنیم که تصویر از یک قدرت و کشور به اندازه اصل قدرت مهم است، گفت: مدت بیشتری طول کشید تا ابزار این تصویرسازی هم دچار تحول شد، یعنی دیگر نیازی به امپراتوری رسانه ای ندارید که بتوانید پیام را انتقال دهید و برای اینکه انتقال پیام داشته باشید، دیگر نیازی به رایانه هم ندارید و تلفن همراه و یک پیام ۱۴۰ حرفی می تواند یک موج جهانی ایجاد کند.

وزیر امور خارجه کشورمان سپس به تصویر کودک سوری در سواحل اروپایی اشاره کرد و گفت: یک خبرنگار یا یک شهروند با یک تلفن همراه توانست عکسی از این کودک بگیرد که یک روند جهانی ایجاد کند، امروز دنیای مجازی بسیار واقعی تر از آن چیزی است، که تصور می‌شد و اهمیت این امر در قدرت‌آفرینی، ایجاد نفوذ و کاهش آسیب پذیری، ممکن است از یک امپراتوری چند صد میلیارد دلاری بیشتر باشد.

وی حوزه اقتصاد دانش بنیان را مورد توجه قرار داد و گفت: زیر ساخت این حوزه دانش است و نیازی به هزینه های بسیار زیاد برای تامین زیرساخت نیست، لذا توان رقابت ما در این حوزه بسیار بالا است، تاکنون خروجی دانشگاه های ما در جوامع غربی جذب شده و برای آن ها ایجاد ثروت می کرد، اما امروز باید با تمام توان در خدمت دانشمندان جوان کشور باشیم تا بتوانیم به توسعه کشور کمک کنیم.

کسی نمی تواند تفکر و خودباوری ایرانی را تحریم کند

ظریف به اهمیت سیاست بین المللی دولت یازدهم به اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: برای نشان دادن اقتدار ملی ما نمایندگان شرکت های دانش بنیان در سفرهای خارجی همراه بنده بودند، واقعیت این است که هیچ کس هیچ گاه نتوانسته مغز ایرانی و خودباوری ایرانی را تحریم کند و این بزرگ ترین عامل اقتدار ما است و شما فعالان اقتصاد دانش بنیان توانستید، در اوج تحریم ها اقتدار و افتخار ملی برای کشور ایجاد کنید.

وی تمرکز بر صادرات محصولات دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه به کمک فعالان این بخش نیاز داشته و علاقه‌مندیم در این مسیر در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم، جهان امروز در حوزه های ریز کلان دچار دگردیسی شده است و باید ببینیم امروز چه ساختارهایی می تواند به شرکت های دانش بنیان کمک کند.

ظریف خودباوری را میراث جامعه دانست و گفت: اگر متحول مشویم نمی توانیم با دنیا پیش برویم، «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» ، یعنی اگر در حوزه فناوری هرقدر ما را تحریم کنند، هیچ کاری نمی‌توانند کنند.

وی با تاکید بر هتوجه به باورهای مبنایی اظهار داشت: این باورها سبب شده که ۳۸ سال علی‌رغم همه فشارها، تحریم‌ها و تهدیدها کشور اول جهان اسلام باشیم، امروز کشور ما با همین خودباوری و توجه به مبانی پنجمین تولید کننده مهندس در دنیا بوده و در میان ۱۰ کشور اول حوزه نانو باشد.

عضو کابینه دوازدهم، باورهای مردم کشور را یکی از عوامل مهم در توفیقات دانست مردم ما بر اساس این باورها همواره کشور را پیش برده و مقاوم کردند، ما در وزارت خارجه وظیفه داریم فشارها را به حداقل برسانیم و طوری عمل کنیم که سیاست خارجی راهگشای اقتصاد باشد، نه این که راه اقتصاد را ببندد، ما وظیفه داریم با سیاست خارجی باری از دوشمردم برداریم، نه این که باری بر دوش معیشت مردم باشیم.

ظریف در ادامه بازدید خود از شرکت های فناوری خواست که برای ایجاد بازار بهتر پیشنهاداتی ارائه کنند.

گفتنی است پارک فناوری پردیس واقع در شرق استان تهران و در جوار شهر پردیس است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا