تشکیل چهارمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس/ رفع مشکلات اشتغال‌زایی جوانان پردیس در دستور کار قرار دارد

ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس با حضور مسؤولان تشکیل شد و مصوباتی را در پی داشت.

جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس با حضور مرتضی حیدری فرماندار، رؤسای ادارات شهرستان پردیس و مدیران آموزشگاه‌های فنی و مهارتی در سالن اجتماعات فرمانداری پردیس برگزار شد.

این جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و سرود ملی کشورمان و دقایقی مداحی در وصف امام حسین (ع) آغاز شد و سپس با دستور کار توانمندسازی جوانان در حوزه اشتغال در شهرستان پردیس ادامه یافت.

بنا بر این گزارش، نماهنگ اشتغال، توسعه و کارآفرینی توسط روابط عمومی اداره ورزش و جوانان شهرستان که مجموعه‌ای از بیانات رهبری در خصوص اقتصاد و جوانان بود، نیز در این نشست پخش شد.

سپس مسؤول فنی ‌و حرفه‌ای شهرستان پردیس و دو مدیر آموزشگاه‌ در بخش خصوصی، اقدامات خود را در خصوص آموزش جوانان و اقداماتی که در رفع بیکاری و اشتغال‌زایی آن‌ها انجام داده‌اند، اعلام کردند.

یکی از مهم‌ترین مصوبات این جلسه نیز دعوت از آموزشگاه‌ها و مسؤولان دانشگاه‌های شهرستان پردیس برای حضور در جلسه بعدی این ستاد و تبلیغات برای ثبت‌نام هنرجوهای جوان بود.

چهارمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس

*90 درصد هنرجویان فنی‌وحرفه‌ای وارد بازار کار شدند

فرماندار شهرستان پردیس گفت: با توجه به آمارهای موجود 90 درصد هنرجویانی که در آموزشگاه‌ها، حرفه‌ای را فرا گرفتند، بعد از اخذ مدرک به بازار کار معرفی و مشغول به‌کار شدند.

مرتضی حیدری در خصوص برگزاری جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس و نتایج آن اظهار داشت: با توجه به قانون و بخشنامه‌های صادر شده نسبت به ساماندهی امور جوانان، در شهرستان پردیس این جلسات به‌صورت پیوسته برگزار و موضوعات و مسائل مرتبط با جوانان در آن پیگیری می‌شود.

وی افزود: موضوعاتی مانند ازدواج، اشتغال، مسکن، اوقات فراغت، تفریحات سالم، مسائل اجتماعی و… در هر جلسه موردبررسی قرار می‌گیرد و راهکارهای لازم برای برون‌رفت از مشکلات ارائه می‌شود.

فرماندار شهرستان پردیس ادامه داد: در این جلسه از اطلاعات فنی‌وحرفه‌ای شهرستان پردیس و آموزشگاه‌های بخش خصوصی استفاده شد و با مصوبه‌های مختلف گامی مؤثر در جهت بهبود فضای آموزش و حرفه و مهارت‌های کاری برای آغاز به‌کار جوانان در آینده و پس از طی دوره‌ها برداشتیم.

حیدری اضافه کرد: به نظر می‌رسد آموزشگاه‌های بخش خصوصی بازوان خوبی برای آموزش جوانان است و به همین دلیل مصوبات خوبی برای حمایت از این آموزشگاه‌ها داشتیم تا زمینه برای رفع مشکلات آن‌ها فراهم شود.

وی تصریح کرد: برای بخش اشتغال ابتدا زیرساخت‌هایی مانند ایجاد توان فنی، حرفه و تخصص برای جوانان لازم است تا با فراهم شدن این پیش‌نیاز و با توجه به آمارهای موجود 90 درصد هنرجویانی که در این آموزشگاه‌ها حرفه‌ای را فرا گرفتند و بعد از اخذ مدرک به بازار کار معرفی و مشغول به‌کار شدند.

حیدری افزود: درصدد این هستیم طی جلسه آینده ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس از بانک‌ها و صندوق‌های خیریه آماری اخذ کنیم و ببینم که چه حمایت‌هایی را می‌توانند از افرادی که آموزش خود را به پایان رسانده‌اند، انجام دهند تا به اهداف آرمانی و ایده‌آل خود برسیم.

چهارمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس

*کم‌توجهی به نیازها و مسائل جوانان عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی است

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان پردیس گفت: کم‌توجهی به نیازها و مسائل جوانان یکی از دلایل افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی است.

مرتضی حیدری در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس اظهار کرد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه کارآفرینی و بهره‌گیری از دوره‌های آموزشی در این شهرستان به‌ خوبی صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: در این خصوص شهرداری‌ها با اطلاع‌رسانی دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد باید آن‌ها را در راستای توسعه فضای کسب‌وکار و همچنین طرح‌های نوین و ابتکاری یاری دهند.

حیدری افزود: مشارکت جوانان در اداره امور جامعه، آموزش جوانان برای انجام کارهای جمعی و ترغیب به گفت‌وگو و تفاهم نتایج مفیدتری را در پی خواهد داشت.

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس ادامه داد: کم‌توجهی به نیازها و مسائل جوانان یکی از دلایل افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی است.

حیدری تصریح کرد: سن نوجوانی و جوانی دوران طلایی در طول عمر انسان محسوب می‌شود و باید برای اصلاح جامعه و کاستن از آسیب‌های اجتماعی ضمن ارج نهادن به جوانان، نیازهای معنوی و مادی آن‌ها به شکل درست تأمین شود.

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس با طرح موضوع اجباری شدن دوره‌های مهارتی برای شاغلان در همه صنوف و دستگاه‌هایی که کار عمرانی انجام می‌دهند، اظهار کرد: با اجباری شدن دوره‌های آموزشی و دریافت گواهی پایان دوره از سازمان فنی‌ و حرفه‌ای و پس از آن دریافت مجوز اصناف می‌توانیم آمار صحیح‌تری از میزان جوانان شاغل و بیکار به دست آوریم و پیرو آن افراد با مهارت بالا به کار مشغول می‌شوند.

حیدری افزود: جوانان می‌توانند دو ساعت از وقت خود را به یادگیری فنون مختلف اختصاص دهند تا با مهارت‌هایی که کسب می‌کنند امید به آینده در آن‌ها زنده شود.

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس ضمن اعلام و مصوب کردن برگزاری هر ماهه جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان گفت: باید با برگزاری این جلسات از طرح‌های مختلف استفاده کرد و برای بهبود فضای اشتغال در این شهرستان از امکانات موجود بهره مناسب برده شود.

وی اضافه کرد: شهرداری‌های پردیس و بومهن باید با اختصاص فضاهای مناسب، محیط‌های مناسبی را برای برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در اختیار فنی و حرفه‌ای این شهرستان قرار دهند تا این سازمان به صورت رایگان کلاس‌هایی را برای جوانان برگزار کند.

حیدری ادامه داد: امروز دستگاه‌های دولتی در سطوح پایین مانند یک اداره تا بالاتر از آن همه قاتل بخش خصوصی هستند و با عناوین مختلف گره‌هایی را در کار آن‌ها می‌اندازند؛ این تفکر غلط باعث می‌شود بخش خصوصی با ضررهای زیاد منطقه را رها کند و برود.

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس تصریح کرد: امروز بودجه‌ای برای اشتغال‌زایی وجود ندارد و تمام اتکای ما به بخش خصوصی است.

حیدری خاطرنشان کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری که در خصوص اقتصاد مقاومتی فرمودند، اقتصاد مقاومتی باید محور اساسی توجه به بخش خصوصی باشد.

وی افزود: امروز بخش خصوصی در پردیس ورزشگاه‌هایی مانند تشریفات، نام‌آوران و … را ساختند که در حال نابودی بوده، تأسیسات این اماکن در حال فرسایش و از بین رفتن است، اما برخی از مسؤولان به بهانه حفظ بیت‌المال از ساخت، تکمیل و حمایت خودداری می‌کنند؛ فارغ از اینکه در حال نابودی بیت‌المال و سرمایه ملی هستند.

حیدری ادامه داد: باید از بیت‌المال حفاظت کرد؛ اما با بستن تنها ورزشگاه یک شهر نمی‌توان از بیت‌المال پاسداری کرد و با این کار هیچ سودی عاید هیچ فردی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: 6 تا هفت سال دادگاه رفتن، جز نابودی این مکان‌ها، سکته کردن، بیمار شدن یا دق کردن سرمایه‌گذار منفعتی نخواهد داشت و مردم نیز از تمام خدمات محروم می‌شوند.

چهارمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس

*رفع مشکلات اشتغال‌زایی جوانان پردیس در دستور کار قرار دارد

رئیس اداره ورزش و جوانان پردیس گفت: رفع مشکلات اشتغال‌زایی جوانان این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

محمد سیفی در چهارمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس از اقدامات جهادی ادارات مانند فنی و حرفه‌ای، سپاه، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، کمیته امداد امام خمینی، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اصناف، صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی که در راستای ارائه خدمات کسب‌وکار به جوانان اقدامات مؤثری انجام می‌دهند، قدردانی کرد.

وی اظهار کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی در شهرستان پردیس با مسائل جوانان مرتبط و دارای وظایف مشخصی هستند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان پردیس افزود: تجمیع و عهده‌داری وظایف مربوط به این قشر و بر عهده گرفتن این وظایف توسط یک ارگان، راهی مناسب برای نتیجه‌گیری بهتر و مفیدتر از کارها و رفع مشکلات مختلف جوانان است.

سیفی ادامه داد: اکنون اغلب جوانان دهه‌های 80 و 90 برای رهایی از فشارهای ناشی از کاستی‌ها و مشکل‌های گوناگون به دو نوع مهاجرت به درون خویش و یا مهاجرت از کشور فکر می‌کنند.

وی تصریح کرد: به‌ طور قطع در نوع نخست، جوان منزوی شده و به درون خود پناه می‌برد و در پایان نیز گرفتار مصرف مواد مخدر و یا آسیب‌های اجتماعی دیگر می‌شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان پردیس اضافه کرد: سپردن کارهای مربوط به جوانان به سازمان‌های مردم‌نهاد مناسب‌ترین و بهترین راه ممکن در شرایط کنونی برای مهار بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

سیفی گفت: جلسات 6 ماه دوم امسال ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس به‌ صورت ماهانه و با دستور کار کسب‌وکار جوانان، کارآفرینی، هویت‌بخشی و فضای مجازی برگزار و پیگیری خواهد شد.

چهارمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس

*فقدان شغل مناسب برای جوانان آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد

معاون اداره ورزش و جوانان پردیس گفت: فقدان شغل مناسب برای یک جوان و به دنبال آن به تأخیر انداختن سن ازدواج موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

عاطفه درخشان‌دارا در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس اظهار کرد: بیکاری یک معضل در کشور و حتی دنیا محسوب می‌شود و آمار بیکاری در ایران مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه مرکز آمار ایران میزان بیکاری جوانان را حدود 21 درصد اعلام کرده است، ادامه داد: فقدان شغل مناسب برای یک جوان و به دنبال آن به تأخیر انداختن سن ازدواج و وجود زمینه‌های بروز ناهنجاری در جامعه موجب بروز آسیب‌های اجتماعی برای نسل جوان می‌شود.

معاون فرهنگی و جوانان اداره ورزش و جوانان شهرستان پردیس در خصوص اعطای وام‌های کم به کارآفرینان گفت: ایجاد بازارچه‌های دائمی برای ارائه خدمات به جوانان، لزوم استمرار هم‌افزایی دستگاه‌ها، اطلاع‌رسانی به‌موقع و مؤثر و معرفی مشاغل جدید برای بحث و بررسی را باید انجام داد.

در ادامه این جلسه هر یک از اعضای ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان پردیس سخنانی را مطرح کردند.

همچنین مواردی از جمله انعقاد قرارداد میان مراکز دانشگاهی و آموزشی و فنی حرفه‌ای در راستای رفع مشکل اشتغال جوانان شهر، بهره‌گیری از ظرفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دریافت گواهینامه اطلاع‌رسانی مراکز آموزشی توسط شهرداری‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی جوانان، حمایت از مراکز خصوصی آموزشی و اجباری شدن آموزش افراد شاغل در امور عمرانی در این جلسه مصوب شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا