راه‌اندازی بزرگترین سایت تولیدی توسط شرکت زیست تخمیر در پارک فناوری پردیس/ این پروژه با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی در حال احداث است

رئیس هیات مدیره شرکت زیست تخمیر و مدیرعامل شرکت بنیان سلامت کسری گفت: سایت تولید شرکت زیست تخمیر در پارک فناوری پردیس با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی در حال احداث است و بعد از بهره‌برداری به بزرگترین سایت تولیدی این پارک تبدیل خواهد شد.

به گزارش صبح پردیس، محمدرضا فاضلی در گفتگویی اظهار کرد: شرکت زیست تخمیر در حال حاضر 11 فراورده پروبیوتیک را تولید می‌کند و یک شرکت دانش‌بنیان و خودکفا از نظر تأمین مواد اولیه موردنیازش محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت زیست تخمیر در آینده و بعد از راه‌اندازی سایت تولیدی خود در پارک فناوری پردیس علاوه بر حوزه مکمل وارد حوزه تولید دارو نیز خواهد شد.

گفتگو با دکتر محمدرضا فاضلی رئیس هیات مدیره شرکت زیست تخمیر و مدیرعامل شرکت بنیان سلامت کسری گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

*درباره شرکت زیست تخمیر و فعالیت‌های آن توضیح بفرمایید.

شرکت زیست تخمیر نخستین شرکت دارویی تولیدکننده فراورده‌های پروبیوتیک به صورتمکمل است. ما کارمان را از مرکز تحقیقات تضمین کیفیت داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع کردیم، زمانی که هنوز حتی واژه پروبیوتیک به گوش بسیاری از مردم نرسیده بود. چند فراورده را در مرکز رشد فراورده‌های دارویی دانشکده داروسازی تهران تعریف و به تولید رساندیم. با ثبت این فراورده‌ها در وزارت بهداشت موظف شدیم، امکانات ساخت را فراهم کنیم. شرکت زیست تخمیر به عنوان یکی از نخستین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فراورده‌های دارویی شناخته شده هستیم. در واقع شرکت زیست تخمیر پس از سیناژندومین شرکت دانش بنیان دارویی به شمار می‌رود. ما کارمان را از صفر شروع کردیم. یکی از ویژگی‌های اصلی شرکت این است که مواد اولیه موردنیازش را هم خودش تولید می‌کند. مواد اولیه ما باکتری‌ها هستند که ما خودمان آنها را کشت می‌دهیم. در ابتدا در دانشگاه از فرماتورهای کوچک استفاده می‌کردیم که در حال حاضر 3 فرماتور 1000 لیتری داریم که بهصورت شبانه روزی باکتری‌ها را کشت می‌دهند و بعد با روش‌های اسپری درایینگ خشکشده و سپس و فرموله می‌شوند و در نهایت در فراورده‌های پروبیوتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر 11 فراورده پروبیوتیک در شرکت زیست تخمیر در حال تولید است. در یک عبارت می‌توان گفت که شرکت زیست تخمیر شرکتی دانش بنیان و خودکفا است که کمترین نیاز را به واردات دارد. در چند سال اخیر نیز تلاش کردیم شرایط تولید خود ارتقا دهیم و تجهیزات تولید چه در بخش ساشه و چه در بخش قرص و کپسول را به‌روز کردیم.سایتی هم در پارک فناوری پردیس در حال ساخت داریم که بعد از اتمام بزرگترین واحد پارک خواهد شد.

*احداث این سایت چقدر پیشرفت فیزیکی دارد؟

در حال حاضر حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم نخستین فاز را تا آخر امسال به بهره‌برداری برسانیم و در سال آینده نیز فاز دوم را شروع کنیم.

*چه میزان برای این پروژه سرمایه‌گذاری شده است؟

حدود 30 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که البته فکر می‌کنم در نهایت باید دستکم بین 60 تا 70 میلیارد تومان برای اتمام کل پروژه سرمایه‌گذاری شود.

*علاوه بر شرکت زیست تخمیر گویا شرکت دیگری نیز دارید. درباره آن توضیح بفرمایید.

بله شرکت بنیان سلامت کسری شرکت تابعه شرکت زیست تخمیر است. در این شرکت یک سری مواد دارویی و مکمل‌ها را تولید می‌کنیم. به عنوان مثال شرکت بنیان سلامت کسری نخستین تولیدکننده ویال خوراکی آل کارنتین در ایران در دوز یک گرمی و دو گرمی است. علاوه بر این شرکتی را در حوزه شتاب‌دهنده در حال ثبت داریم. شرکت‌های شتاب دهنده شرکت‌هایی هستند که ریشه‌دار هستند و می‌توانند از شرکت‌ها یا افرادی که استارت آپ هستند حمایت کنند. ما یک شرکت شتاب دهنده را در حوزه دارو در دست اخذ مجوزهای لازم و ثبت داریم. در واقع ما دومین شرکت دارویی شتاب‌دهنده بعد از سیناژن که پرسیس ژن را ثبت کرده خواهیم بود. در حال حاضر شتاب‌دهنده‌ها بیشتر در حوزه IT فعال هستند اما در حوزه دارویی نیز این حرکت به تازگی شروع شده است.

*برای تولید دارو هم برنامه دارید؟

بله چون سایت فعلی ما تائید شده برای تولید مکمل و داروهای طبیعی است برای واحدی که در پارک فناوری پردیس در دست احداث داریم برنامه تولید دارو را نیز داریم و در حال اخذ قرارداد با شرکت‌های کلین روم ساز برای سایت پردیس هستیم.

مردم محصولات پروبیوتیک را بیشتر با برخی محصولات غذایی مانند ماست پروبیوتیک می‌شناسند. بد نیست درباره این محصولات توضیح بیشتری بفرمایید.

علت استقبال جهانی از محصولات پروبیوتیک این است که طی 50 سال اخیر همراه با تغییراتی که در جهان رخ داده مانند تغییرات آب و هوایی تغییراتی نیز در داخل بدن افراد رخ داده است. هر انسان زنده حدود یک کیلوگرم باکتری را با خود حمل می‌کند. این این باکتری‌ها سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند و در واقع این باکتری‌ها برای بدن مفید هستند. تئوری تحت عنوان تئوری تمیز شدن وجود دارد به این معنا که در اثر مصرف مواد بهداشتی، شوینده و آنتی بیوتیک‌ها حداقل بخشی از باکتری‌های مفید بدن انسان از بین رفته اند و یک سری باکتری دیگر جایگزین آنها شده‌اند و به این ترتیب تعادل باکتری بدن انسان بهم خورده است. گفته می‌شود به همین علت نیز شیوع بیماری‌های دستگاه ایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا ام اس که قبلا بسیار کم بوده در حال حاضر زیاد شده است. به این ترتیب باید به گونه‌ای باکتری‌ها و باکتری‌های مفید را برای بدن تامین کرد. این کار یا از طریق افزوده شدن باکتری‌های مفید با محصولات غذایی مانند ماست و دوغ و … قابل انجام است یا از طریق مصرف محصولات مکمل پروبیوتیک هر دو شکل هم در دنیا مرسوم است. منتها تفاوت آنها در این است که محصولات غذایی پروبیوتیک با دوز پایین هستند و برای اینکه در طولانی‌مدت بتوانند تعادل باکتری خوبی را در بدن ایجاد کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مکمل‌های پروبیوتیک در دوزهای مشخص و دقیق هستند و کاملا مشخص است که با مصرف آنها چه میزان و از چه نوع باکتری مفید وارد بدن فرد می‌شود. بنابراین محصولات پروبیوتیک هم توسط افراد سالم و هم توسط افراد بیمار قابل مصرف است که در افراد سالم جنبه پیشگیری و تنظیم باکتری‌های مفید بدن را دارد و در افراد بیمار نیز جنبه درمانی. ضمن اینکه در حال حاضر پروبیوتیک‌های اختصاصی نیز تعریف شده است، به عنوان مثال پروبیوتیک‌هایی که برای قلب یا برای دستگاه ادراری مفید هستند. شرکت زیست تخمیر هم به سمت پروبیوتیک‌های تخصصی رفته است. در حال اخذ مجوز پروبیوتیکی برای زخم معده هستیم که هم می‌تواند برای افراد دچار زخم معده مورد استفاده قرار بگیرد و هم برای افراد سالم تا از ابتلای آنها به زخم معده جلوگیری کند. در حالت عادی درمان زخم معده با سه داروی قوی آنتی بیوتیکی باعث بهم خوردن تعادل باکتری روده می‌شود که با مصرف این محصول از این وضعیت جلوگیری می‌شود.

*شرکت زیست تخمیر از جمله شرکت‌هایی است که روی بسته‌بندی خود هم هزینه زیادی کرده است.

بله ما به این حوزه توجه زیادی داریم و واقعا هم برای آن هزینه می‌کنیم چرا که اعتقاد داریم بهترین و با کیفیت محصول اگر در بسته‌بندی نامناسبی به بازار عرضه شود با استقبال مواجه نخواهد شد.

*از قیمت‌های محصولات خود راضی هستید؟

در مورد برخی محصولات راضی هستیم اما در مورد برخی دیگر از محصولات خیر. قیمت‌گذاری در حال حاضر توسط سندیکا انجام می‌شود که اتفاقا سختگیری زیادی هم می‌کند. به عنوان مثال فراورده ای به نام کیوتن 100 میلی گرم داریم که به آن 35 هزار تومان قیمت داده شده است اما نوع خارجی آن به صورت 30 میلی گرم 80 هزار تومان قیمت گرفته که هیچ سنخیتی با هم ندارند. در یک مورد دیگر یک پروبیوتیک قطره داریم که قیمت نوع خارجی آن به صورت 5 سی سی 100 هزار تومان است اما قیمت ما به صورت 15 سی سی 34 هزار تومان است که البته توانسته ایم سهم بازار محصول خارجی را هم بگیریم.

منبع: شعار سال

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا