تصفیه خانه آب پردیس، مقام دوم کیفیت را در بین 120 تصفیه خانه کشور دارد

سرپرست تصفیه‌ خانه آب پردیس با اشاره به اینکه ۱۲۰ تصفیه خانه آب در سراسر کشور وجود دارد گفت: تصفیه خانه آب پردیس مقام دوم را در کشور بر اساس برآیندهای جهانی دارد.

به گزارش صبح پردیس، خبرنگاران شرق استان تهران به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف و در روز «آب، رسانه و افکار عمومی» از تصفیه‌خانه آب و فاضلاب شهرستان پردیس بازدید کردند.

در این بازدید که شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران صورت گرفت، خبرنگاران و اصحاب رسانه از بخش‌های مختلف تصفیه‌خانه و مرکز پایش، آزمایشگاه و کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب را مورد بازدید قرار دادند.

پیمان یادگاری در این بازدید، طی سخنانی اظهار داشت: تصفیه خانه آب پردیس در سال ۹۳ با ظرفیت ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه رسما به بهره برداری رسید و اکنون با توجه به افزایش جمعیت در شهرستان مقدار آب تصفیه به ۷۴۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی افزود: در ارزیابی از ۱۲۰ تصفیه خانه آب در سراسر کشور از نظر کیفی، تامین و نگهداری هزینه ها و بر اساس برآیندهای استاندارد جهانی تصفیه خانه آب پردیس بعد از تصفیه خانه هفتم تهران رتبه دوم را کسب کرده است.

یادگاری در ادامه با اشاره به اینکه تصفیه خانه آب پردیس دارای استانداردهای لازم می باشد گفت: بر اساس پارامترهایی که از نظر کیفیت آب خروجی در بحث کدورت آب مهم است که عدد آن باید یک باشد باید اعلام کنیم که ۹۵ در صد مواقع این عدد زیر ۳ دهم در صد است، لذا تصفیه خانه آب پردیس دارای این پارامتر ها و استانداردهای لازم است و از نظر کیفی مشکلی ندارد.

وی در خصوص مراحل تصفیه آب در این تصفیه خانه گفت: فرآیند تصفیه در سه مرحله و با افزودن سه ماده شیمیایی به صورت کلاسیک انجام می گیرد، مرحله اول افزودن کلروفریک جهت انعقاد و لخته سازی مواد معلق و ذرات موجود در آب است که با افزودن این ماده شیمیایی یونهای مثبت و منفی آزاد می شود و به ذرات معلق در آب می چسبد و در نهایت ماده ای سنگین تشکیل می شود، بنابراین طی این فرایند تمام آلودگی ها در انتهای سازه ته نشین می شود که مهمترین نقش را در حذف فیزیکی ذرات در آب را دارد.

یادگاری مرحله دوم و سوم را تزریق آهک به آب برای تنظیم PH آب و افزودن آب ژاول برای گندزدایی آب عنوان کرد.

مسئول تصفیه خانه آب پردیس در پاسخ به این سوال که چرا ماده شیمیایی به آب اضافه می شود گفت: در واقع کلروفریک و آهک برای بدن انسان مضر نیست اما آب ژاول مضر است ولی منافع بیشتری نسبت به ضررش برای گندزدایی آب با توجه به «زاد سازی کلر در آب دارد و باعث می‌شود انسان به بیماری های میکروبی و انگلی و غیره مبتلا نشود، بنابراین این فرآیند در تمام جهان یکسان به کار می رود.

یادگاری اولین واحد انجام فرایند تصفیه را در ساختمان اختلاط سریع دانست و گفت دو میکسر وجود دارد که مواد شیمیایی تزریقی را با آب مخلوط می کند و لخته های ذرات معلق را ایجاد می کند.

در ادامه، کیایی مدیر روابط عمومی شرکت آبفا ی شرق استان تهران با تشکر از اطلاع رسانی خبرنگاران شهرستان هدف برگزاری این جلسه را آشنایی بیشتر اصحاب رسانه با مفاهیم و فرایندهای کاری تصفیه آب دانست و اذعان داشت با وجود کم آبی کشورمان رسانه در افزایش آگاهی شهروندان در خصوص انتشار فرهنگ درست صرفه‌جویی نقش بسزایی دارد و امید است در این راستا بتوانیم قدم‌هایی برداریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا