بی مِهری مسکن مهر به متقاضیان واحدهای پردیس/ دریافت اجاره از واحدهای نیمه تمام+سند

مسکن مهر پردیس جزء یکی از آخرین پروژه‌های مسکن مهر به شمار می‌آید که مشکلات فراوان این پروژه و بالا رفتن قیمت واحدهای آن نارضایتی بسیاری از مشترکین را به همراه داشته است.

به گزارش صبح پردیس؛ طرح ایجاد مسکن مهر یکی از موضوعاتی است که با روی کارآمدن دولت قبل آغاز شد و در ابتدا به ساری از افراد به امید خانه دار شدن تمام پس‌انداز خود را در این مسیر قرار دادند تا شاید از این طریق سرپناه امنی با حداقل هزینه برای خود داشته باشند.

این در حالی است که روند ساخت و تحویل این مسکن‌ها در ابتدای اجرای طرح خوب به نظر می‌رسید و همه از متقاضیان از این روند رضایت داشتند تا جایی که بعد از گذشت چند ماه از شروع اجرای آن نارضایتی مردم از زمان تحویل و افزایش هزینه برآورد واحدهای این مسکن افزایش یافت.

حال بعد از گذشته چندین سال از اجرای آن طرح با وجود مشکلات و نارضایتی‌های فراوان بسیاری از این واحدهای آماده و به متقاضیان تحویل داده شد ولی مشکلات واحدهای مسکن مهر پردیس همچنان این روزهای داد مردم را درآورده است و علاوه بر گذشتن از زمان تحویل واحدها هزینه آن نیز چندین برابر افزایش یافته است.

در این رابطه غفوری یکی از متقاضیان مسکن پردیس در توضیح شرایط این واحدها گفت: از زمانی که ثبت نام بیش از 80 هزار واحد مسکن مهر در فازهای 5 و 8 و 11 شهر جدید پردیس شروع شد نزدیک به 52 ماه می‌گذرد. واحدهایی که قرار بود 18 ماهه تحویل داده شود و بعد از یکسال پس از تحویل بازپرداخت اقساط آن آغاز شود ولی هنوز نه تنها خبری از تحویل این واحدها نیست و این موضوع متقاضیانی که ودیعه خانه‌های خود را به‌عنوان سهم آورده متقاضی وارد این طرح نموده‌اند، ملزم به پرداخت اجاره بهای ماهیانه بیش از یک میلیون تومان کرده است بلکه به زعم بانک به دلیل آنچه تأخیر در تکمیل و تحویل پروژه از آن یاد می‌شود، بانک متقاضیان را ملزم به پرداخت اقساط واحدها پیش از تحویل و یا پرداخت سودهای چند میلیونی تحت عنوان سود دوران مشارکت نموده و این فشاری مضاعف در کنار اجاره بهای سنگین به متقاضیان وارد نموده است و موجب گستردگی دامنه اعتراضات مردمی در این شهر شده است.

وی در این باره ادامه داد: متقاضیان که از مدت‌ها پیش با هرگونه افزایش سهم آورده متقاضی مخالفت می‌کردند در اقدامی با بررسی پرینت واریز و برداشت حساب‌های بانک مسکن خود متوجه برداشت‌های نامتعارف از حساب‌ها شدند. این برداشت‌ها در سه موضوع اصلی این افراد را به حرکت واداشت. موضوع اول برداشت از حساب متقاضیان برای هزینه در خدمات زیربنایی و روبنایی که بعدها متوجه شدند دولت قبل مصوبه‌ای را در هیات وزیران به تصویب رسانیده که در آن به شرکت عمران مجوز برداشت از حساب متقاضیان که می‌بایست صرف تکمیل واحدهای مسکونی می‌شد بدهد و در اقدامی هماهنگ شکایت خود را نسبت به لغو این مصوبه به دیوان عدالت اداری بردند که با وجود صدور رأی موقت دیوان به نفع متقاضیان بعد از یکسال هنوز رأی قطعی صادر نشده است.

فیش متقاضیان مسکن مهر پردیس

یک متقاضی مسکن مهر تصریح کرد: در نهایت پس از بیش از 50 ماه تلاش به افتتاح 4500 واحد در فاز 11 شد که به دلیل مشکلات موجود امکان اسکان در این واحدها فراهم نیست و نزدیک به 90 روز از افتتاح این واحدها می‌گذرد و تنها عایدی از این افتتاح طرح ریزی نقشه‌ای جدید علیه متقاضیان تحت عنوان جابجایی واحدهاست که یقیناً پشت این برنامه هم دریافت مبالغ دیگری از متقاضیان خواهد بود. مضافاً اینکه در جریان تحویل این واحدها به رغم عدم آماده بودن این واحدها، متقاضیان را وادار به امضای اقرارنامه تحویل واحد به‌صورت کامل را می‌نمود و مبالغ دیگری هم تحت عناوین مختلف از جمله اجاره عرصه سالیانه و مجوز تردد و … از متقاضیان اخذ می‌نمود. لذا با وجود این مشکلات واعلام سهم‌های جدید متقاضیان در فازهای 5 و 8 و 9 که به غایت نسبت به مبالغ اولیه نجومی هستند و ارتباطی با درآمد دهک‌های پایین جامعه ندارند،

غفوری در ادامه گفت: قیمت‌های اعلام شده در فازهای 5 و 8 را که چند روز پیش خبر از عدم امکان کسر ریالی از سهم آورده متقاضیان را می‌دادند از 7 تا 14 میلیون تومان بسته به متراژ کاهش یافت. اما این موضوع متقاضیان را از ادامه تحصن منصرف نکرد چرا که آنها با قرائت بیانیه‌ای مشتمل بر تمام خواسته‌های به حق متقاضیان درخواست صدور دستور کتبی وزیر و یا قائم مقام ایشان که متضمن وعده‌ها و قول‌ها باشد داشتند. چرا که بارها مسئولین به متقاضیان اثبات کرده بودند که با صداقت میانه خوبی ندارند و علاقه زیادی به وعده دادن دارند. این موضوع را در تلاش نرم شرکت عمران برای حذف امکانات فاز 8 پکیج، کولرو …) و حذف آیفون تصویری و سینک و شیرآلات از فاز 11 جستجو کرد.

وی اظهار کرد: در تصویر زیر از یکی مالکان این واحدها خواسته شده برای واحدی که سال دیگر ممکن است تحویل بدهند، اجاره پرداخت کنند این دیگه آخرین معجزه مسکن مهر بود ضمناً مبالغ دیگه ای هم تحت عنوان صدور گرین کارت از مردم دریافت شده… یکسری از مردم میگن از ما مبلغ 151 هزار تومان برای صدور مجوز ورود به فاز 11 و تخلیه اسباب و اثاثیه دریافت شده تا مجوز تردد به فاز 11 تحت عنوان گرین کارت برای اونها صادر به شه! بررسی آمار رسمی حاکی است، مجموع پیشرفت فیزیکی مسکن مهر پردیس 76 درصد بوده و از 82 هزار واحد آن تاکنون حدود 13 هزار واحد افتتاح شده است. پیشرفت خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر این شهر به ترتیب 52 و 41 درصد و در مجموع کل پیشرفت خدمات روبنایی واحدهای مسکن مهر پردیس 58,41 درصد است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود با وجود گذشت چندین ماه از زمان تحویل این مسکن‌ها و به علاوه بالا رفتن قیمت واحدهای مسکن مهر مسئولین به فکر راهکاری برای بهبود شرایط این نیاز اساسی و رفاهی در زندگی مردم باشند.

منبع: خبرگزاری میزان
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا