بومهن به چه معناست؟

بومِهِن شهری است در شرق استان تهران و فاصله ۲۵ کیلومتری از پایتخت و جزء شهرستان پردیس با جمعیت تقریبی ۹۵۶۸۰ نفر و با وسعتی در حدود ۵ هزار هکتار و ارتفاع متوسط از سطح آب‌های آزاد جهان در حدود ۱۷۱۱ متر.

شهر بومهن از شمال با لواسانات از جنوب با شهرستان ورامین و پاکدشت از غرب با شهر پردیس و از شرق با رودهن همسایه است. پست‌ترین نقطه شهر بومهن با ارتفاع ۱۵۰۰ متر در بستر رودخانه سیاهرود و بلندترین نقطه آن در شمال شهر با ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر می‌باشد.

با توجه به وقوع شهر بومهن بر سر راه دو جاده مهم و ترانزیتی هراز و فیروزکوه و مجاورت آن با پایتخت و در واقع مدخل ورودی استانهای شرقی و شمالی کشور و وجود پتانسیل‌های طبیعی موجود، آب‌وهوای مناسب، نقش ییلاقی منطقه از گذشته‌های بسیار دور، وجود رودخانه و باغات سرسبز، اماكن زیارتی و تاریخی، روستاهای قدیمی و زیبا شهر بومهن را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نموده است.

بومهن شهری مهاجرپذیر است و از اقوام خراسانی، كرد، ترک، لر و مازندارانی به این شهر بسیار مهاجرت کرده‌اند. بقاع متبرکه امام زادگان سلطان مطهر (ع) فرزند بلافصل امام صادق (ع) و قاسم (ع) و قلعه باستانی گلخندان با قدمت ۲۰۰۰ ساله از بناهای تاریخی و مذهبی این شهر می‌باشند. مردم شهر بومهن شیعه بوده و به زبان فارسی و ترکی تکلم می‌کنند.

اعتمادالسلطنه درباره این شهر نوشته است: نيم فرسخ که استلک را طی مسافت نمودند به قریه بومهن می‌رسند. این کلمه ظاهراً مرکب از «بوم» و «هن» باشد و «هن» به فارسی به معنی لرزه است و اینجا را بومهن گفته‌اند یعنی محل زلزله.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا