کاهش سود وام مسکن یکم به نرخ‌های ۶ و ۸ درصد با اقساط وام مسکن مهر در پردیس

سود وام مسکن یکم با اقساط وام مسکن مهر در پردیس به نرخ‌های ۶ و ۸ درصد کاهش‌یافته است.

به گزارش صبح پردیس، سعید غفوری مدیرعامل شهر جدید پردیس ابتدای هفته گذشته در نشست خبری خود اعلام کرد برای تکمیل مسکن مهر این شهر حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که برای تأمین این حجم از منابع، روش‌های مختلفی را برگزیده‌ایم که از جمله آنها، درخواست دریافت تسهیلات هزار میلیارد تومانی از محل اقساط بازگشتی مسکن مهر از بانک عامل بخش مسکن است.

رحیمی انارکی: اقساطی از مسکن مهر باقی نمانده تا برای آن تصمیم گیری شود

این اظهارنظر مدیرعامل شهر پردیس در حالی عنوان شد پیش‌ازاین ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن در واکنش به درخواست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بهمن‌ماه سال گذشته برای تحقیق و تفحص از این بانک در خصوص نحوه مصارف اقساط بازگشتی مسکن مهر اعلام کرد: قرار بوده از سال ۹۲ بازپرداخت بدهی این بانک دولتی و تخصصی به بانک مرکزی بابت ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری طرح مسکن مهر آغاز شود که با مجوز هیئت دولت، استمهال ۱۰ ساله به این خط اعتباری داده شد و منابع مسکن مهر تا سال ۱۴۰۲ با مصوبه هیئت دولت در اختیار بانک عامل بخش مسکن قرار دارد.

وی ادامه داد: اقساط وصولی سه سال نخست این ۱۰ سال، برای افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان و ۷ سال دوم اقساط بازگشتی در اختیار صندوق پس‌انداز مسکن یکم قرار می‌گیرد.

به گفته رحیمی انارکی همه این برنامه‌ریزی‌ها دارای مجوزهای قانونی از دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است و عملاً تا سال ۱۴۰۵ دیگر اقساطی باقی نمی‌ماند که درباره آن تصمیم‌گیری شود.

عضو هیئت مدیره بانک: کاهش سود وام مسکن یکم با اقساط مسکن مهر پردیس

محمدعلی دهقان دهنوی عضو هیئت‌مدیره بانک عامل بخش مسکن درباره موافقت این بانک با درخواست شهر پردیس برای اعطای تسهیلات هزار میلیارد تومانی از اقساط وام مسکن مهر در پردیس برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر این شهر اظهار کرد: بر اساس توافقی که در گذشته میان بانک عامل بخش مسکن، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی انجام‌شده، بازگشت اقساط مسکن مهر صرف پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌شود.

وی ادامه داد: علت اینکه توانستیم ارقام سود تسهیلات مسکن یکم را به نرخ‌های ۶ و ۸ درصد کاهش دهیم، به دلیل تخصیص اقساط بازگشتی مسکن مهر به تجهیز منابع این صندوق است و در حال حاضر این اختصاص انجام‌شده است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با توجه به استقبالی که از تسهیلات مسکن یکم شده، امکان پذیر نیست تا تسهیلات درخواستی هزار میلیارد تومانی تکمیل مسکن مهر پردیس را تأمین کنیم. چون منابعی باقی نمانده تا تسهیلات دیگری با آن پرداخت شود.

دهقان دهنوی تأکید کرد: بنابراین امکان استفاده از اقساط بازگشتی مسکن مهر در مصارف دیگر وجود ندارد ولی اگر موفق شویم تا از منابع دیگر یا خط اعتباری جدید بتوانیم مشکل مسکن مهر پردیس را حل کنیم، حتماً از این کار استقبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شفاف‌سازی نحوه هزینه کرد اقساط بازگشتی مسکن مهر از سوی بانک عامل بخش مسکن تصریح کرد: بانک همواره صورت‌های مالی خود را در خصوص اقساط بازگشتی مسکن مهر در سایت خود قرار داده و مفصلاً تسهیلاتی که پرداخت‌شده را به اطلاع مشتریان و مردم رسانده است.

این مقام مسئول در شبکه بانکی یادآور شد: باید به بانک و تسهیلات بانکی به‌عنوان ظرف و مظروف نگاه کرد که مرتباً منابع مختلفی به آن وارد شده و تسهیلات گوناگون از آن خارج می‌شود. ما در بانک عامل بخش مسکن منابع سپرده‌ای جذب می‌کنیم اقساط وصولی مسکن مهر یا سایر تسهیلات را دریافت می‌کنیم و همه آنها را به مصارف بخش مسکن شامل تسهیلات «صندوق یکم»، «از محل اوراق تسهیلات مسکن» و «بدون سپرده» اختصاص می‌یابد که نوع هزینه کرد و بازگشت همه آنها کاملاً مشخص است. صورت‌های مالی این «درآمد ـ هزینه» مرتباً هم به مردم و هم دستگاه‌های نظارتی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا