اجرای طرح تشدید بازرسی‌های بهداشتی از تکایای پردیس

مسؤول بهداشت محیط اداره بهداشت و درمان شهرستان پردیس از اجرای طرح تشدید بازرسی‌های بهداشتی و کارشناسی از تکایا و هیأت‌های مذهبی این شهرستان خبر داد.

به گزارش صبح پردیس؛ شهربانو محمودی از بازدید کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس از تکایا و مساجد این شهرستان در ماه محرم خبر داد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در ماه محرم هم‌زمان با برگزاری جلسات و مراسم مذهبی در مساجد و تکایا، توزیع نذورات و غذا توسط همشهریان و هیأت امنای مساجد صورت می‌گیرد، به‌منظور پیشگیری از مسمومیت‌ها و بیماری‌های مرتبط با غذا به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای در مکان‌هایی که به‌صورت دسته‌جمعی غذا تهیه و توزیع می‌شود، این بازدیدها انجام می‌شود.

مسؤول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس افزود: بازدید کارشناسان این اداره از تکایا، مساجد و هیأت‌های عزاداری آغاز شده و در این بازدیدها ضمن آموزش افراد، بسته‌های بهداشتی در آشپزخانه‌ها توزیع می‌شود.

محمودی با بیان اینکه نظارت‌های کارشناسان بهداشت محیط از هیأت‌ها جنبه مشاوره و کنترل دارد، ادامه داد: آن‌ها فقط درصورتی‌که متوجه شوند غذایی دارای مشکل و یا مشکوک به فساد است، مداخله می‌کنند و انتظار ما نیز همکاری متولیان هیأت‌ها، مساجد و تکایا با کارشناسان است.

وی همچنین خلاصه اقدامات کارشناسان بهداشت محیط را طی چند روز ابتدایی آغاز ماه محرم اعلام و اضافه کرد: بازدید از مساجد و تکایا و هیأت‌های عزاداری و ارائه آموزش‌های بهداشتی، نظارت بر نحوه طبخ و توزیع غذا، کلرسنجی و نمونه‌برداری آب و نمونه‌برداری مواد غذایی طی این ماه انجام می‌شود.

مسؤول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس تصریح کرد: توزیع تراکت با شعارها و توصیه‌های بهداشتی نظیر نحوه صحیح شست‌وشوی دست‌ها، نحوه ضدعفونی میوه و سبزیجات، ممنوعیت استعمال دخانیات و توصیه‌های بهداشتی مخصوص ماه محرم در این بازدیدها از ابتدای ماه محرم به‌صورت هرروزه در نقاط مختلف شهرستان پردیس صورت می‌گیرد.

محمودی با بیان توصیه‌های بهداشتی از جمله بهداشت فردی، محیطی و مواد غذایی گفت: متولیان پخت‌وپز در این اماکن و مراسم عمومی به‌منظور تهیه مواد اولیه، طبخ نذورات ترجیحاً از مواد غذایی مشمول بسته‌بندی که مورد تأیید وزارت بهداشت است، استفاده کنند.

وی ادامه داد: افراد از استفاده رنگ‌دهنده و طعم‌دهنده‌های شیمیایی به‌خصوص رنگ‌های غیرمجاز زعفران به‌صورت جدی پرهیز کنند.

مسؤول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس تصریح کرد: از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی دارای مجوز بهداشت برای توزیع غذا استفاده شود و همچنین عدم نگهداری بیش از دو ساعت غذا در ظروف یک‌بار مصرف و رعایت نکات بهداشتی در هنگام پخت‌وپز و توزیع مواد غذایی از دیگر اقدامات برای کاهش بیماری در این ماه است که باید مدنظر قرار گیرد.

*لزوم رعایت نکات بهداشتی در هیأت‌های مذهبی پردیس/ زباله‌ها به‌ صورت بهداشتی جمع‌آوری و دفع شود

مسؤول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در هیأت‌های مذهبی این شهرستان تأکید کرد و گفت: زباله‌های تولید شده در هیأت‌ها باید به‌ صورت بهداشتی جمع‌آوری و دفع شود.

شهربانو محمودی با تأکید بر رعایت نکات بهداشتی در هیأت‌های مذهبی شهرستان پردیس اظهار کرد: از متولیان هیأت‌های مذهبی درخواست می‌کنیم رعایت نکات بهداشتی را در زمینه تهیه غذای نذری مدنظر قرار دهند تا مراسم عزاداری امام حسین(ع) به‌ خوبی برگزار شود.

وی افزود: اگر در هیأت‌ها از سبزی‌ خوردن و سالاد برای نذورات استفاده می‌شود، باید چهار مرحله سالم‌سازی شامل شست‌وشو، انگل‌زدایی و گندزدایی را با مواد مجاز و شست‌وشوی نهایی در مورد هر یک از سبزی‌ها، میوه‌جات و صیفی‌جات انجام دهند تا باعث بیماری افراد نشود.

مسؤول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس با بیان اینکه هنگام توزیع مواد غذایی توزیع‌کنندگان غذا نباید روی سفره راه بروند، گفت: هنگام کشیدن و توزیع غذا استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف ضروری است.

محمودی اضافه کرد: همچنین نظافت سرویس‌های بهداشتی، وجود مایع دستشویی و یا مایع صابون در سرویس‌ها، اطمینان از بهداشتی بودن آب شرب و استفاده از نمک یددار تصفیه‌ شده در پخت غذا در محیط مسقف به همراه نصب کپسول ضدحریق در جایگاه‌های آشپزی و تکایا از دیگر اقدامات مؤثر در کاهش بیماری است.

وی افزود: مسؤولان هیأ‌ت‌ها و تکایا ضمن نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع‌آوری زیرسیگاری‌ها، از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف جلوگیری کنند.

مسؤول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس گفت: زباله‌های تولیدشده باید به‌ صورت بهداشتی جمع‌آوری، انتقال و دفع شود و همچنین توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یکبارمصرف صورت گیرد و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا