جشنواره «آی گل» در روستاهای همه‌سین و هاجرآباد سرخه‌حصار برگزار می‌شود

بخشدار مرکزی تهران گفت: جشنواره ملی بومی، محلی و طبیعت‌گردی «آی گل» روز چهارشنبه با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، در روستاهای همه سین و هاجرآباد واقع در شمال شرق تهران آغاز می‌شود.

به گزارش صبح پردیس؛ حسین سروری اظهار کرد: این جشنواره با حضور سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سید حسین هاشمی استاندار تهران، حسن کریمی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران و دیگر مسئولان دولتی استان تهران به مدت سه روز از 22 الی 24 شهریور از ساعت 10 الی 19 در روستای همه سین بخش مرکزی تهران واقع در انتهای ورودی شرقی پارک ملی سرخه‌حصار در اتوبان شهید یاسینی تهران برگزار می‌شود.

وی بخش مرکزی تهران با هفت میلیون نفر جمعیت ساکن شهری و روستایی و برخورداری از روستاهایی با قدمت تاریخی چند صد ساله و فرهنگ‌ها و آیین‌های بومی و محلی غنی به‌عنوان مهم‌ترین بخش کشور تلقی می‌شود.

بخشدار مرکزی تهران ادامه داد: روستاهای بخش مرکزی با ظرفیت تولیدات دامی، کشاورزی، صنایع‌دستی و مزیت کم‌نظیر گردشگری همچون نگینی ارزشمند مرکز و شرق تهران می‌باشد.

بخش مرکزی تهران افزود: در نتیجه برخی نارسایی‌ها در گذشته برخی از ساکنان مناطق روستایی در شهر تهران ساکن بودند که با برنامه‌های دقیق مهاجرت معکوس زمینه حضور مجدد آنها در روستا فراهم‌شده است که آمارهای ارائه‌شده تأیید کننده این مهم هستند.

سروری در معرفی روستاهای بخش مرکزی تهران گفت: روستاهای ده ترکمن (همه سین) و هاجر آباد سرخه‌حصار، تلو بالا، تلو پایین چمن آب، یان چشمه از جمله مهم‌ترین روستاهای بخش مرکزی با قدمتی 400 ساله منطقه‌ای بکر و طبیعی در فاصله 5 الی 7 کیلومتری تهران هم‌جوار پارک ملی سرخه‌حصار و حاشیه پارک‌های ملی خجیر و منطقه حفاظت‌شده جاجرود می‌باشد.

بخشدار مرکزی تهران با معرفی ظرفیت‌های بخش مرکزی گفت: آب‌وهوای مطبوع و پاک بدون آلودگی‌های معمول روستاهای بخش مرکزی را به‌عنوان شش تنفسی شهر تهران مطرح نموده است که منطقه سبز کمربند شرق تهران تأثیر بسزایی در تأمین هوای پاک این منطقه دارد.

سروری تأکید کرد: با هماهنگی اداره کل محیط‌زیست استان تهران، اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل حریم شهرداری و شورای روستاها و دهیاری‌های بخش مرکزی به دنبال توسعه پایدار روستایی با تمرکز بر گردشگری تندرستی و پیاده‌سازی طرح ‘اقامتگاه بوم گردی’ هستیم که با یاری خدا و همکاری دستگاه‌های مسئول این مهم به انجام خواهد رسید.

بخشدار مرکزی تهران در توضیح امور اجرایی جشنواره ملی بومی، محلی و طبیعت‌گردی ‘آی گل’ گفت: جشنواره‌های فرهنگی و هنری رویکردی چندگانه در حوزه‌های فرهنگی گردشگری و توسعه کسب‌وکار و اشتغال‌زایی دارند که مهم‌ترین آنها نمایش توانمندی‌های بخش مرکزی، دستاوردها و توسعه عمرانی و اجتماعی روستایی و معرفی مزیت‌های بکر گردشگری و طبیعت‌گردی مناطق همه سین و هاجر آباد می‌باشد.

سروری ادامه داد: در این جشنواره اقوام مختلفی از سراسر کشور از جمله کرد های با فرهنگ غرب کشور، لرها و بختیاری‌های غیور زاگرس نشین و عشایر استان تهران، ترکمن‌های حوزه ترکمن‌صحرا و استان گلستان و کرمانج‌های استان خراسان، ترک‌های مهاجر استان تهران و دیگر اقوام محلی و عشایر حاشیه با لباس‌های محلی و چادرهای اسکان خویش حضور دارند و به اجرای برنامه‌های شاد و مفرح در طول مدت برگزاری جشنواره می‌پردازند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا