فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب پردیس برای افق جمعیت ۱۲۵ هزار نفر افتتاح شد

فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پردیس به ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیتی ۱۲۵ هزار نفر افتتاح شد که برای ساخت آن اعتباری معادل هشت هزار و 450 میلیارد ریال افتتاح شد.

به گزارش صبح پردیس، فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پردیس به ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیتی ۱۲۵ هزار نفر و اعتباری معادل هشت هزار و 450 میلیارد ریال با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حمید چیت چیان، وزیر نیرو، سید حسین هاشمی، استاندار تهران، مرتضی حیدری، فرماندار پردیس و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین توسلی، امام‌جمعه شهرستان افتتاح شد.

طرح ایجاد تأسیسات فاضلاب پردیس از سال ۱۳۸۷ برای زیرپوشش قرار دادن جمعیتی معادل ۱۶۰ هزار نفر آغاز شد که شامل احداث فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب پردیس به ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه روز، احداث خطوط انتقال و شبکه جمع آوری فاضلاب پردیس به طول ۶۵.۳ کیلومتر، نصب ۸۰۰۰ رشته انشعاب فاضلاب، احداث ۵۰۰۰ مترمکعب مخزن در پردیس، احداث ۶۷۵ کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سطح شهر تهران و نصب ۶۰ هزار رشته انشعاب فاضلاب در تهران است که البته جمعیت شهر پردیس در صورت اسکان کامل مالکان واحدهای جدید مسکن مهر به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

محمد پرورش مدیرکل آبفا استان تهران با اشاره به اینکه فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس ۱۲۵ هزار نفر را پوشش می‌دهد، اظهار داشت: برای این پروژه بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد هزینه شده است که شامل حدود ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب و یک مدول تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است.
وی افزود: اهمیت این تصفیه‌خانه برای پوشش مسکن مهر شهر جدید پردیس است و از بحث ورود فاضلاب به پشت سد ماملو جلوگیری می‌کند.

*تصفیه خانه فاضلاب پردیس برای جلوگیری از آلودگی رودخانه‌ها ضروری است

حمید چیت چیان در مراسم افتتاح فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس طی سخنانی گفت: بارها این مسئله بیان‌شده که موضوع آب برای کشور ما حساسیت فوق‌العاده دارد، ما علاوه بر دقت در مصرف قطره قطره‌های آب، برای حفاظت منابع آب باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی افزود: منابع ما محدود و نیازهای ما در حال گسترش است و این امر تبدیل به یک گلوگاه برای کشور شده است، بایستی از هر اقدام و عملی که منجر به آلودگی و از دست دادن منابع آب می‌شود، جلوگیری کنیم، یکی از طرح‌های مهم در زمینه حفاظت از منابع آب، اجرای طرح‌های فاضلاب کشور است، به هر میزان که ما فاضلاب شهری را به صورت آلوده در طبیعت رها کنیم، ۴۰ برابر منابع آبی را از بین برده‌ایم، اجرای شبکه‌های فاضلاب نه تنها از آلودگی منابع آب جلوگیری می‌کند که با استفاده از پساب آن می‌توانیم دوباره این آب را به چرخه استفاده مناسب در صنایع، کشاورزی و فضای سبز برگردانیم.

وزیر نیرو گفت: در کشورهای دیگر استانداردهای تصفیه را به‌جایی رسانده‌اند که حتی از پساب‌های فاضلاب به‌عنوان آب شرب استفاده می‌کنند، خدا را شکر ما هنوز به آن مرحله نرسیدیم و نیاز به آن کار نیست، اما می‌توانیم فاضلاب تصفیه‌شده را در سایر مصارف به‌کارگیریم، علاوه بر جلوگیری از آلودگی منابع و استفاده مجدد آب، ایجاد این شبکه‌ها یکی از ارکان مهم سلامت جامعه است.

چیت چیان اضافه کرد: زمانی که آلودگی فاضلاب در زمین پخش می‌شود، به همراه خود انواع بیماری‌ها و هزینه‌های بسیار گزاف درمان ناشی از این بیماری‌ها را خواهد داشت، بنا به راین حالا که این امکان جهت اجرای این طرح‌ها برای جامعه فراهم‌شده است تا اولاً؛ سلامتی برای جامعه ایجاد شود و ثانیاً؛ نیازی به هزینه‌های بسیار گزاف برای درمان این بیماری‌ها نداشته باشیم، بهترین راه استقبال از این طرح می‌باشد.

وی اضافه کرد: استفاده از طرح فاضلاب یکی از شاخصه‌های بسیار مهم توسعه‌یافتگی در جوامع امروز بشر است، قبلاً جوامع و شهرها کوچک بودند و امکان این بود که فاضلاب داخل زمین برود و از خود محیط برای دفع فاضلاب استفاده شود، اما هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم که در این عرصه در شهر جدید پردیس با این تراکم و جمعیت کثیر که در این منطقه متمرکزشده است اگر این فاضلاب به راه بیافتد رودخانه‌ای از آلودگی به همراه خواهد داشت و زندگی را مختل می‌کند.

وزیر نیرو افزود: این طرح برای سلامتی مردم و حفظ محیط‌زیست صورت و انجام پذیرفته است و جا دارد از کلیه دست‌اندرکاران این طرح تشکر کنیم، نکته حائز اهمیت، این است که شهر جدید پردیس برای سکونت ۸۰ هزار نفر طراحی‌شده است و در جهت پیشرفت طرح پیش بینی می‌شود که تعداد ۵۰ هزار نفر دیگر هم به جمعیت این منطقه افزوده شود، طی سفری که در دولت دهم صورت گرفته بود بدون هیچ پایه کارشناسی و بدون هیچ گونه نقطه نظرات فرهنگی تصمیم گرفته می‌شود که در این مجموعه ۳۳۰ هزار نفر دیگر جمعیت اضافه شود، بدون اینکه در نظر بگیرند این جمعیت به آب شرب نیاز دارند و فاضلاب تولیدی به کجا باید دفع شود.

وی گفت: از دردهای ما این است که ببینیم برای استقرار جمعیت و مراکز صنعتی و شهرک‌های کشاورزی بررسی‌های لازم صورت نگرفته است، یکی از بدیهی‌ترین بررسی‌هایی که باید صورت بگیرد، اولاً؛ وجود منابع آبی است و ثانیاً تسهیلاتی که تمرکز این جمعیت را در محیط‌زیست داشته باشد و همچنین باز هم مورد تأسف است که می‌بینیم در برخی از تصمیم‌گیری‌ها این موضوع در حاشیه قرارگرفته است.

لازم به ذکر است تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پردیس، پشت پارک فناوری پردیس، بعد از ساختمان دانشگاه آزاد در جاده قدیم واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا