آزادسازی 12 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پردیس

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس از آزادسازی 12 و نیم هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پردیس خبر داد.

به گزارش صبح پردیس، علی عابدی اظهار داشت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی با ساخت 30 دستگاه ویلا را در روستاهای کرشت، گلخندان قدیم و جدید، طاهرآباد و کردنبرد انجام‌شده بود.

وی افزود: در راستای اجرای دستور قضایی و پیرو مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال نسبت به اجرای تبصره 2 ذیل ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی 30 فقره ساخت‌وساز و دیوارکشی غیرمجاز در شهرستان پردیس با هماهنگی دادستان شهرستان تخریب و اراضی تغییر کاربری داده‌شده به چرخه تولید بازگردانده شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس عنوان کرد: عرصه منابع طبیعی شهرستان پردیس در حدود 21 هزار و 339 هکتار است، بخشی از زمین‌ها در اختیار شرکت عمران، بخشی در اختیار مسکن و شهرسازی و بخش دیگر در اختیار اداره منابع طبیعی شهرستان قرار دارد.

عابدی با اشاره به مشکل منابع آب کشاورزی شهرستان خاطرنشان کرد: چهار رشته قنات شهرستان به دلیل کاهش آب در بالادست و ساخت‌وساز در پایین‌دست، نیمه فعال و یا غیر فعال شدند.

وی در ادامه افزود: منابع آب چاه و رودخانه منطقه پس از توسعه شهری و صنعتی به دلیل نبود نظارت و مدیریت آلوده شدند، میزان آلودگی این منابع در ابتدا مشخص نبود و حالا با افزایش میزان آلودگی آب، مجاز به استفاده برای مصارف کشاورزی نیستیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس با اشاره به سیاست دولت برای صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار داشت: دولت ترویج سیستم‌های نوین آبیاری را در دستور کار خود قرار داده است، تسهیلاتی از طریق صندوق توسعه بخش کشاورزی برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می‌گیرد، 80 درصد این تسهیلات از سوی دولت به‌صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود و در صورت تمایل کشاورزان 20 درصد هزینه باقی‌مانده را از طریق معرفی آنها به بانک برای دریافت تسهیلات مدت‌دار و کم‌بهره دریافت می‌کند.

عابدی گفت: حدود 80 درصد از منطقه زیر نظر اداره حفاظت محیط زیست قرار دارد، در این منطقه محدودیت‌های اقلیمی و زیستی زیادی در بخش اراضی داریم، عرصه منابع طبیعی و دولتی محدود و مالکیت خصوصی گسترده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به محدودیت اراضی در منطقه، کشاورزان با کشت گلخانه‌ای از نوع هیدروپونیک ‘بدون نیاز به خاک’ کار خود را توسعه بدهند، فضای بسته گلخانه هیچ تضادی با محیط‌زیست ندارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس اظهار داشت: کشاورزان طرح‌های صنایع تبدیلی، تکمیلی خود را به ما ارائه کنند، درصورتی‌که مشکل زیست‌محیطی و مالکیت اراضی نداشته باشند از طرح‌های آنها با ارائه تسهیلات حمایت می‌کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا